Metode prin care sa ii implici pe copii in activitati, sa ii numesti, sa formezi echipe si sa imparti sarcini. Probabil ca de-a lungul anului scolar ai multe momente in care iti doresti ca elevii sa se implice, sa participe, sa isi asume o responsabilitate, rezolvarea unei sarcini. Sau poate ai proiecte la care vrei sa participe azi doar 3-4 copii, iar data viitoare alti 3-4. Ii numesti pur si simplu? Ii alegi, ii rogi, le sugerezi ca e timpul sa faca ceva? Descoperi uneori ca o parte dintre copii accepta tacit sarcini, pe altii nu ii deranjeaza sa aiba mereu de lucru, iar unii evita pur si simplu asumarea unei responsabilitati. Cu acestia din urma pare a fi cel mai greu.
Descopera mai intai ce ii determina pe elevi sa evite sa isi asume responsabilitati. Vorbeste cu ei, incurajeaza-i. Poate unii sunt timizi si se tem sa vorbeasca in fata clasei. Poate simt ca nu au destul timp sa caute informatii suplimentare despre un anume subiect. Sau poate nu ii pasioneaza tema pe care o propui. Si nu in ultimul rand, exista o categorie de copii care evita pur si simplu sa se implice.
1.Tabelul nominal te ajuta sa tii evidenta
Poate ca prima modalitate ce iti vine in minte e tabelul nominal, in ordine alfabetica. Tii evidenta usor, stii cine ce a facut, cand. Imparti sarcinile in ordine alfabetica. E usor. Functioneaza uneori. Insa e o modalitate in care adultul impune rezolvarea unor sarcini. S-ar putea ca unor elevi sa nu le placa sarcina de azi, ci una de peste doua saptamani. Ori doar pentru faptul ca e ceva impus si nu ales, face ca unii sa ocoleasca pur si simplu sarcinile.
2.Cine se ofera?
Benevolatul aduce numai castiguri. Copiii isi pot alege sarcini care le plac, se pot implica in proiecte care ii pasioneaza. Daca iti propui ca pentru saptamana viitoare, la lectia de stiinte, doi elevi sa vorbeasca, pe scurt, despre un subiect, atunci lasa-i pe ei sa aleaga. Poate unii sunt pasionati de electricitate, altii nu. Poate unii au darul vorbitului in public, altii sunt timizi. Vei observa ca mai mereu se ofera aceiasi 2, 3, 5 elevi. Da, se vor oferi mereu cei vor sa se implice, sa fie in centrul atentiei, pasionatii, copiii sangvinici pentru care orice activitate e o oportunitate de a se afirma. La un moment dat poti vorbi in particular cu cei care nu se implica in nimic si evita activitatile.
3.Metoda potrivirilor pentru echipe
O modalitate amuzanta de a imparti sarcini, de a forma echipe este metoda potrivirilor. Potrivirea poate fi sub orice forma: de la a face echipa cu colegul de banca sau cu un prieten, pana la …Toti elevii blonzi se vor ocupa de … Toti elevii care s-au nascut in februarie vor face… Cui ii place inghetata? – Vor ridica mana destui. Ei bine, le vei spune, voi va puteti ocupa de subiectul starile de agregare ale apei. Fiti inventivi si faceti ca potrivirile sa fie amuzante: cine are tricou rosu, cine are 37 la pantofi, cine a fost in vacanta la bunici, cui ii e frica de paianjeni…
4.Tragerea la sorti
Sigur ati facut acest lucru. Eu aveam mereu niste biletele cu numele copiilor si le foloseam doar pe acelea. Dezavantajul este acela ca in acest fel copiii pot fi in grup sau in echipa cu cineva pe care nu il agreeaza din diferite motive. Copiii mici sunt foarte sensibili la acest aspect. Ei prefera intotdeauna sa faca un parteneriat cu un prieten. Cred ca discutiile cu fiecare in parte pot fi de folos aici.
5.Numaram 1, 2, 3, 4…
Asezati copiii in cerc si cereti-le sa spuna cate un numar 1, 2, 3, 4. Apoi stabiliti ca toti copiii cu numarul & sa formeze o echipa. daca echipa e prea mare si doriti una mai mica, ori ii impartiti pe acestia in doua ori adaugati la numaratoare mai multe numere, pana la – spre exemplu.
6.Fac echipa cu cine vreau
Daca aveti un proiect la care sa se implice doar 5 elevi, puteti stabili un leader, iar acesta sa isi aleaga parteneri de lucru. Avantajul este ca lucrand cu prietenii, activitatea poate fi mai usoara, copiii se cunosc, au mai lucrat poate impreuna.
7.Provocare – Alege un coleg nou
Sa ii incurajam pe copii sa lucreze si cu colegi cu care nu sunt in mod special parteneri de joaca. Spuneti-le ca azi e o provocare de a-si alege un partener cu care nu au mai colaborat. Dupa terminarea activitatii cereti-le feedback. Cum a fost? Ce a functionat sau ce nu?
Cu siguranta mai sunt si alte metode. Cum imparti sarcini? Cum ii implici pe elevi? Ce crezi ca functioneaza cel mai bine? Lasa un comentariu cu ideile tale.
Alte articole pe blog: Protejeaza imaginea copiilor pe internet, Planificarea integrata.
Ema