film

Activitate in Saptamana Școala Altfel – Ziua filmului

Prima zi din Saptamana „Scoala Altfel” a fost la clasa mea a treia o zi dedicata filmului si cinematografiei. E putin pretentios titlul acesta, intr-o singura zi nu e loc de tot felul de activitati tematice pe aceasta tema. Am folosit insa titlul deoarece am vrut sa ii invat pe copii sa foloseasca si un cuvant dificil si lung asa cum e „cinematografie”. Va prezint mai jos felul in care am planificat activitatile.

scoala altfel

La ce esti atent cand vizionezi un film?

Ar fi minunat sa va spun ca eu am planificat de dinainte, poate cu vreo trei saptamani ziua aceasta. In realitate nu am facut asa, deoarece mi-a fost greu sa ma organizez si sa gasesc activitati care sa nu implice costuri prea mari, deplasari foarte lungi, materiale complicate. Asa ca la inceput a fost prin scoala propunerea de a merge cu mai multe clase la film la cinematograf. De aici am pornit planificarea mea: vom viziona un film, atunci voi propune elevilor activitati prin care sa ii fac atenti la anumite aspecte ce tin de vizionarea unei productii cinematografice.

La inceput de zi i-am anuntat pe elevii mei ce urmarim in ziua respectiva, le-am prezentat programul si proiectul final.

Am gasit multe materiale utile pe siteul Twinkl. Nu am reusit sa folosesc acum pe unele dintre ele, dar mi-am propus sa le utilizez in perioada urmatoare. As vrea sa folosesc, de exemplu, comparatia dintre o carte si filmul realizat dupa cartea respectiva si „un trailer despre tine”.

Activitati premergatoare vizionarii filmului

Am avut lucru pe grupe, cate 4 elevi într-o grupa. Fiecare grupa a primit cate o foaie A3, pe care a impartit-o in patru. In fiecare cadran creat s-a scris cate ceva:

  1. cuvinte asociate cu cuvintele „film”, „cinema”, „cinematografie” – in timp ce echipele facea acest lucru, trei dintre copii cautau pe internet si scriau pe tabla cum se traduce cuvantul „film” in alte limbi;
  2. reguli de respectat in sala de cinema atunci cand se vizioneaza un film;
  3. predictii despre filmul ce urma a fi vizionat (Lumea secreta a spiridusilor)- ce e un spiridus, in ce carte sau film au mai intalnit spiridusi, ce cred ei ca se va intampla in film si la ce vor fi atenti cand vor viziona filmul;
  4. al patrulea spatiu a fost completat a doua zi cu feedback in urma vizionarii filmului.

Activitatile de mai sus au durat o ora si jumatate. A urmat mersul pana la cinema, vizionarea filmului, intoarcerea la scoala. Am continuat activitatile cu copiii care raman la programul prelungit.

Conexiuni, reguli, predictii

La partea legata de cuvinte care au legatura cu termenul „film” am procedat in felul urmator: Echipele au scris cu culoare albastra cuvintele la acre s-au gandit. La momentul in care fiecare echipa a citit cuvintele scrise, si-au notat cu rosu si alte cuvinte auzite, dar pe care nu le scrisesera. Pentru ca printre cuvintele scrise de ei nu apareau unele importante, le-am pus intrebari ca sa orientez raspunsurile. asa au aparut alti termeni: regizor, scenarist, sunetist, coloana sonora, costume, pelicula, premiera.

A doua zi, cand am avut toti alevii in clasa, am discutat despre filmul vizionat, despre predictiile pe care le-au scris, despre ce le-a placut si ce nu i-a incantat, apoi au scris in spatiul liber de pe foaie cateva impresii. I-am rugat sa bifeze pe foile lor ce reguli enuntate de ei au respectat si am discutat despre aceste aspecte. Tot la aceasta ora am amintit despre muzica din film, despre filmele mute si filmele alb-negru.

Trebuie sa va spun ca foarte bine s-a potrivit filmul cu tema noastra: in film era vorba si despre cum se realizeaza un film, apareau un regizor, un scenarist, un sunetist, se aranjau decorurile.

Proiectul final pentru aceasta zi a fost un film in care copiii sa prezinte regulile de urmat atunci cand se vizioneaza un film acasa sau la cinema. Am impartit roluri si sarcini. Cred ca au avut emotii, unii dintre ei nu mai stiau ce sa spuna, desi am facut repetitii. Puteti viziona filmul nostru despre film AICI.

scoala altfel

Concluziile mele privind aceasta activitate

  • E necesar sa mai vorbim despre filme si cum se realizeaza ele, despre cum privim un film si la ce suntem atenti. Nu e suficienta o singura zi, cred ca ne-ar trebui o saptamana.
  • Un aspect pe care as fi vrut sa il atung este cel legat de muzica din filme. Anul trecut, la Filarmonica din Tg Mures am participat cu totii la o lectie despre muzica din filmele romanesti. Va las aici si cateva materiale absolut fabuloase, foaret valoroase, relizate de colega Antoaneta Luchian; sunt materiale pentru liceu, dar va puteti inspira din ele: Edu Muzicala – muzica de film.
  • Inainte de orice activitate e absolut necesar un instructaj in care impreuna sa ne amintim care sunt regulile de respectat. Mi-a placut ca in sala de cinema elevii mei au respectat regulile pe care chiar ei le-au enuntat si au observat ca sunt in sala copii care nu le respectau.
  • M-a surprins nu tocmai placut faptul ca elevii mei asociaza vizionarea unui film cu mancatul in timpul filmului. Cuvantul pe care toate echipele l-au scris pe foaie a fost „popcorn”. Initial, cand le-am spus ca sarcina este sa scrie cuvinte legate de „film”, toti au scris popcorn, suc, nachos. Au fost foarte dezamagiti ca nu le-am permis sa consume popcorn sau altceva in timpul vizionarii. La intrebarea: „Ce nu v-a placut?” multi au declarat ca nu le-a placut faptul ca nu au putut manca popcorn. Am discutat cu copiii faptul ca scopul vizionarii filmului nu a fost sa mancam popcorn.
  • Mi-a placut foarte mult ca dupa aceasta activitate cativa elevi au continuat sa se joace de-a filmul in pauze.

Va invit sa lasati un comentariu cu ideile voastre legate de o astfel de activitate. Ati avut un continut similar in Saptamana „Scoala Altfel” sau cu alta ocazie?

Ema

2 thoughts on “Activitate in Saptamana Școala Altfel – Ziua filmului”

  1. Ema, îți mulțumesc foarte mult pentru material. Voi prelua și eu o parte din ideile tale, voi aduce și altele (eu am clasa a IV-a, voi viziona cu elevii filmul mut din 1912, Independența României). Am fost de mai multe ori cu elevii mei la film și am regăsit în comportamentul lor ceea ce spuneai tu despre elevii tăi (asocierea filmului cu mâncarea).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *