O sarcina foarte indragita de copiii mei este “Adu un obiect”. Nu are un nume pompos, nu m-am gandit la ceva rasunator, insa ei stiu despre ce e vorba: Adu un obiect care are legatura cu textul citit si explica-ne de ce l-ai adus. Uneori obiectele aduse sunt in relatie evidenta cu povestirea, alteori nu si tocmai de aceea explicatiile si corelatiile pe care le fac copiii sunt uimitoare.
Metoda corelatiei
Metoda corelatiei e intalnita in statistica. Ea presupune, pe foarte pe scurt, gasirea de corelatii, de interdependenta intre obiecte. Se poate aplica si la literatura: sa gasesti corelatii intre doua texte, intre text si imagine, intre text si obiecte. Si cu siguranta se poate aplica si la alte discipline. Asa ca as putea sa denumesc asa pompos metoda aceasta a mea de a cauta un obiect care sa aiba legatura cu un text.
Pentru textul Dumbrava minunata de Mihail Sadoveanu copiii au adus: bascuta Lizucai, pe Patrocle, locul zanelor, o zana, un catel …
Nu m-as fi gandit la zane. La taramul zanelor.
Ce fel de obiect?
Incurajati copiii sa fie creativi, sa gandeasca dincolo de limitele textului, mai departe de ideea principala, de personajul principal. O carte, o jucarie, un desen realizat chiar de copil. Acestea sunt cele mai la indemana. Insa un text are multe detalii si se poate lucra cu fiecare.
Pentru Craiasa Zapezii de Andersen, ei au gasit: un urs polar, o printesa, cartea, un desen, fulgi crosetati, fulgi decupati…
Casa baietelului (observati ca are si lumina?!) Obiecte asemanatoare au fost aduse si pentru o alta poezie de iarna.
Noi, albinele, de Calin Gruia – o carte despre insecte, jucarii albine, o albina realizata dintr-un ou Kinder, un urs pofticios.
Puteti realiza aceasta activitate si acasa, cu copiii: dupa ce cititi o poveste / o poezie, faceti un concurs: cine gaseste prin casa cele mai multe obiecte care au legatura cu povestea. E important ca de fiecare data sa se explice ce legatura este intre obiectul ales si textul citit, deoarece acest lucru ajuta la verbalizarea ideilor, la realizarea de asocieri, la exprimarea libera.
Se poate intampla ca nu toti copiii din clasa sa aduca un obiect. Motivele pot fi diferite: au uitat sau nu au gasit nimic, nu le-a placut sarcina. Nu e problema daca se intampla asta. Ei pot participa la alta activitate de acest gen si pot aduce un obiect pentru un alt text studiat.
Alte idei pentru orele de comunicare – Textul literar in 12 activitati de intelegere, Harta textului,
Fiti creativi!
Ema
4 thoughts on “Adu un obiect – corelatie intre textul literar si obiecte”