Adunarea cu trecere peste ordin este piatra de incercare a matematicii la clasa intai. Cum il faci pe copilul mic de 7-8 ani sa inteleaga? El inca e la stadiul in care numara pe degete. Inca are nevoie de obiecte pe care sa le numere, sa le mute, sa le grupeze. E inca prins in material si nu poate face usor trecerea spre abstractizare. Si vine adunarea cu trecere peste ordin si pune capac. Hai sa o descalcim. Pun mai jos abordarile mele.
Le-am spus metode ca sa le cuprind intr-un cuvant. Sunt la un loc si metode in sensul care se foloseste in didactica, sunt si idei si abordari ori explicatii pe care le-am considerat eu necesare pentru elevi. De exemplu, reteta de prajitura cu 10 oua nu e o metoda, e o idee, altfel pusa problema intr-un context, o asociere cu ceva din viata reala, ea e de fapt descompunerea convenabila pentru a forma o zece la primul termen.
Adunarea folosind numararea
Metoda aceasta presupune sa tot numeri. La exercitiul 7 + 5, il tii minte pe 7 si te poti ajuta de degete sa numeri inca 5 si vezi unde ai ajuns. Copii au inteles, dar au spus ca e greoi sa tot numeri. Iar la numere mari nu va fi de folos. Dar e o metoda buna ca punct de plecare.
Descompui si formezi o zece
O alta metoda este sa aduni doua numere cu trecere peste ordin astfel: la primul numar adaugi elemente pentru a forma o zece. Aceste elemente le iei de la al doilea termen. De exemplu am adunarea 7 + 5. Cat adaug lui 7 pentru a forma o zece? Ii adaug 3. De unde il iau pe 3? Il iau de la al doilea termen, 5. Daca il iau de la 5, cate elemente imi raman acolo? 2. Am format o zece si mai am 2 elemente, am acum 10 + 2 si calculez asa, e mai usor sa adun 10 +2. In fapt, am descompus convenabil al doilea numar, pe 5, astfel incat sa am un numar cu care sa pot forma o zece la 7. Copilul trebuie sa vada, sa sesizeze acest algoritm. Nu poate descompune al doilea termen, pe 5, in 4 si 1 pentru ca nu va putea forma o zece.
Noi ne-am jucat aici cu betisoare. Pentru fiecare termen copiii au format cate o multime cu betisoare. Apoi am urmat pasii: Cat imi mai trebuie la primul sa formez o zece? De unde iau? Cat imi mai ramane? Care e noul exercitiu? Care e rezultatul?
Reteta de prajitura cu 10 oua
In timp ce ne jucam cu betisoare, mi-a venit ideea sa le dau exemplu ca trebuie sa imprumut ceva. M-am gandit la o reteta de prajitura la care imi trebuie 10 oua. Am in frigider doar 7 oua, ma duc la vecina si o rog sa imi mai dea pana la 10. Cate imi da? Cate i-au ramas vecinei?
Copiilor le-a placut abordarea aceasta. Am tot facut prajituri cu cate 10 oua. La fiecare reteta vecina era un copil din clasa. S-au amuzat teribil. Apoi in locul meu am numit un copil din clasa si un altul a fost vecinul. Reteta o gasiti AICI.
Adunarea folosind axa numerelor
Stiti cum e ca dupa ce explici in fel si chip, cu poveste, cu desfasurare de forte, cu desene, sa auzi un glascior care spune: Eu nu am inteles? In alta zi le-am spus copiilor ca poate nu toti au inteles metoda cu betisoarele si pe cea cu reteta. Asa ca le-am propus o alta. Le-am povestit cum creierul nostru e diferit si daca unii inteleg intr-un fel, altii au nevoie de alta idee. Am folosit o axa a numerelor pana la 20, de la Twinkl. O gasiti AICI. Le-am explicat modul de lucru: Iti stabilesti pe axa unde e 7 si mai numeri 5 pasi. Unde ai ajuns? Din punct de vedere vizual a fost foarte bine, copiii au vazut astfel ca adunarea e un progres, o inaintare pe o linie. Se mai poate folosi aici ca exemplu o broscuta care sare. E amuzant pentru copii. La noi nu a mai fost nevoie de broscuta. Ma gandesc insa ca daca descopar ca sunt copii care tot nu au inteles sa desenam o axa pe podea si ei sa faca sarituri.
Memorarea
Inevitabil intervine si memorarea. Cel putin la adunarea cu trecere peste ordin pana la 20. Copiii au vazut ca exercitiul a mai fost efectuat si au retinut. Am observat aici si proprietatile adunarii: comutativitatea e de folos. 7 + 5 e la fel ca 5 + 7. Adica stii ca rezultatul va fi acelasi. Noi insa am combinat aici si cu metoda descoșpunerii pentru a forma o zece la primul numar, deoarece e diferit la fiecare caz: 7 + 5 = 7 + 3 + 2 si 5 + 7 = 5 + 5 + 2. Vom face exercitii orale si voi insista aici pe urmatoarele exercitii: 6+6, 7+7, 8+8, 9+9. Calculul mintal e foarte important, dupa vreo 3-4 ore de exercitii scrise introduceti si aceasta abordare. Puteti face un concurs intre randurile de elevi. Cand i-am intrebat unde au nevoie de calcul mintal, si-au dat seama ca le trebuie la magazin unde nu ai creion si foaie sa calculezi.
Folosirea parantezelor
Ca sa subliniez faptul ca la primul termen formez o zece, am pus primele doua numere intre paranteze. Le-am spus ca aceste doua numere au devenit prietene, se joaca impreuna si al treilea termen ramane separat: (7 + 3) + 2. Unii copii au spus ca le sunt de folos parantezele, ii ajuta sa vada zecea, dar cativa au declarat ca nu au nevoie de ele.
Joc matematic pentru adunarea cu trecere peste ordin
Am avut aici un joc de tipul gaseste rezultatul. Copiii au primit biletele cu exercitii. Rezultatele le-am scris cu cuvinte: saisprezece, doisprezece pentru a exersa si citirea. Am folosi si un cod al culorilor: exercitiul cu rosu avea un rezultat rosu, cel cu albastru un rezultat cu albastru. Am lipit rezultatele pe hol. Fiecare si-a cautat rezultatul, au iesit pe rand. Un alt joc pe care vreau sa il folosesc este unul de tip Bingo: pe foaie sunt exercitii si rezultate. Voi formula sarcinile astfel: Gaseste exercitiul al carui rezultat e 13. Pot sa fie mai multe exercitii cu acelasi rezultat. Gaseste exercitiul al carui rezultat e mai mic cu 1 decat 19. Sau voi spune exercitiul si ei vor colora rezulatul: Care e rezultatul adunarii 6 + 8? Castiga cei care coloreaza primii o linie sau o coloana. Poti sa descarci jocul de Bingo AICI. Are 4 planse, sunt diferite.
Te invit sa scrii in comentarii ce metode au functionat la clasa ta. Cum ai explicat elevilor adunarea cu trecere peste ordin, daca ati folosit jocuri, ce metode au facut invatarea usoara.
Alte articole pe blog: Spinner Game la matematica, Compararea numerelor pana la 100.
Ema
Am observat ( la after – eu nu sunt invatatoare) ca invata mai usor daca inainte de aunarea cu trecere peste ordin fac 1-2 ore de adunari premergatoare de U + U al caror rezultat este 10 si descompunerea unor numere de tip U.
Apoi, asa cum ati dat exemplu, daca am 7 + 5, pe 5 il descompun (separat pe tabla) intr-un numar de care am nevoie ca sa il adaug la 7 sa obtin 10 si celalat numar corespunzator.
7+5 =7 + 3 + 2 = 10 + 2= 12.
5
3 2
Li s-a parut ok, plus ca invatatoarea lor tot de la aceasta strategie pleaca si la scadere. Mai intai scaderea 10 – U, apoi tot la descompunere a apelat.
12 – 6 = 12 – 2 -4 = 10 – 4 = 6.
Desigur, ne ajutam si de numarare si de desene de reprezentari simbolice ale obiectelor (cerculete), pentru a vedea daca nu am gresit, daca am calculat corect si dupa 1-2 saptamani a intervenit si memorarea.