Basmul: Fat Frumos si Ileana Cosanzeana
Jocul – Un format PowerPoint care afiseaza informatiile atunci cand dati click pe ecran. Mapping.
Scopul: Organizarea informatiilor
Am reorganizat fisele si informatiile pentru acest articol. Puteti descarca separat fisele de lucru, in format PDF si formatul PowerPoint pentru jocul interactiv.
Basmul – din alta perspectiva
De cate ori cititi sau studiati basmul, incercati sa abordati lucrurile si altfel. Azi se vorbeste tot mai mult despre evitarea basmelelor si a povestilor in care eroii isi pedepsesc adversarii recurgand la violenta. Foarte multe basme din manualele de scoala si din cartile de lectura sunt scrise in vremuri in care lucrurile erau privite altfel. Dar nu putem sa ii pastram pe copii sub un clopot de sticla, feriti de tot ceea ce inseamna violenta. In jurul nostru exista destul de multe abordari agresive si nu putem sa ii ferim intotdeauna. De aceea clarificarile de orice fel, discutiile pe marginea basmelor ii ajuta pe copii sa vada nu doar aspectele pozitive, ci si sa isi clarifice singuri sentimentele in ceea ce priveste personajele rele ori felul in care acestea au fost pedepsite.
Exercitii creative
E greu sa aduci in era tehnologiei si pentru generatia de copii de azi basme care sa aiba un impact. De aceea va propun exercitiile creative din fisele mele pentru a privi povestea si altfel, pentru a-i gasi un alt final si chiar pentru a o aduce in zilele noastre. Spune povestea din perspectiva zmeului, ar fi o sarcina foarte interesanta. De obicei povestea e relatata de un narator ce sta pe margine si priveste lupta dintre cei doi, evolutia personajelor, actiunea. Dar daca ar fi spusa chiar de zmeu? Ce intorsatura ar lua? Cum vede el lucrurile? Dar daca ar fi spusa de calul lui Fat Frumos? Cum sa aducem povestea in zilele noastre? Imaginati-va ca Zmeul si Fat Frumos sunt oameni ai zilelor noastre. Cum ar fi povestea? Gasiti finaluri pasnice, solutii creative de rezolvare a problemelor.
Prima solutie este violenta
Am povestit mai demult ca la un joc realizat pe echipe, in clasa, copiii au ales, prima data, o solutie agresiva pentru a rezolva problema. Cand i-am intrebat daca aceasta e singura posibilitate, au inceput sa rada. Si-au dat seama ca au ales, in unanimitate, un final care presupunea lupta. Indrumati-i pe copii sa gandeasca dincolo de a pedepsi, a atentiona, a sanctiona. E in firea celor mici (probabil din instinctul de supravietuire) sa aleaga, prima data, solutia agresiva. Dar acest lucru se poate rezolva. Creativ.
Cum sa folositi fisierele
Descarcati in calculatorul vostru fisierul PDF cu fise si pe cel PowerPoint cu jocul. Printati imaginea cu castelul. Copiii o pot lipi pe caiete. Proiectati pe tabla formatul PowerPoint si selectati slideul care va intereseaza. Primul este pentru basmul fat Frumos si Ileana Cosanzeana, al doilea il puteti folosi pentru oricare alt basm, iar al treilea pentru o poveste. Informatiile apar atunci cand apasati pe ecran (daca aveti o tabla interactiva) sau tasta cu sageata de pe calculator. Rulati la inceput jocul pentru voi, pentru a vedea care e ordinea informatiilor ce apar. Pentru copii trebuie sa fie ca o surpriza. De aceea informatiile apar pe rand. Vorbiti despre elementele basmului, personaje, momentele actiunii. Veti gasi si o pagina cu organizarea momentelor actiunii. Se poate proiecta pe tabla si se poate scrie in dreptul simbolurilor.
Puteti printa fisierele aici – Fisier PDF cu fise si Fisier PowerPoint cu joc
Rugaminte: Acesta este un material realizat de EmaLaScoala si este distribuit gratuit. Nu se vinde. Il puteti distribui la randul dumneavoastra gratuit, dar conform regulilor Internetului si ale dreptului de autor, va rog sa precizati sursa, adica blogul EmaLaScoala si autorul, adica EmaLaScoala. Nu modificati datele din formatul PowerPoint pentru a redistribui jocul. Cu putina rabdare puteti realiza chiar dumneavoastra un joc nou si original. Multumesc pentru intelegere si sprijin.
Daca aveti sugestii, nelamuriri , idei pentru alte exercitii creative, lasati un comentariu.