buchetul de flori

Buchetul de flori e magic de doua ori

La inceput de an sau la sfarsit de an scolar, buchetul de flori adus cu manuta tremurata e foarte pretios. Si magic. E un simbol si o traditie. Asociem inceperea scolii cu buchetele colorate, cu careul din curte, cu uniforma apretata, cu ghiozdanul nou-nout. Cu emotii. Chiar de sunt in clasele a treia sau a patra sau la gimnaziu ori liceu, emotia de inceput are un farmec aparte. Iar emotia clasei pregatitoare e deosebita. E o emotie noua. Revenind insa la buchetul de flori: e aici o problema tare delicata despre care am mai scris cu ceva timp in urma in articolul de AICI . Povesteam acolo ca ii rugasem pe parinti sa nu imi ofere la inceput de an scolar 30 de buchete de flori. Sa foloseasca mai bine banii pentru a cumpara copiilor manuale – a fost atunci o criza a manualelor, ne descurcam. 

Stiu ca multi alti dascali din tara au procedat asa. Au preferat ca buchetul de flori sa se micsoreze sau sa fie inlocuit cu materiale necesare la clasa ori cu carti. Pe grupul de Facebook EmaLaScoala i-am intrebat pe parinti si pe colegi care e parerea lor legata de buchetul de flori. Sintetizez aici ideile lor, toate minunate, veti vedea.

 

buchetul de flori

 

Magia din buchetul de flori

Laura spune tare bine: “E o magie acolo. Priviti cu atentie fiecare copil care vine cu florile. Sunt momente care seamana cu scena din filmul Disney Alba ca Zapada, cand ea ii saruta pe frunte pe fiecare dintre pitici. Piticii de la scoala cresc cand daruiesc o floare… Creste stima de sine, cresc curajul si motivatia… E suficient un fir. Unul frumos si simplu, fara am balaje, simplu de tot. Dar sa nu dispara vraja, e frumos sa daruiasca copiii flori.”

 

Un singur buchet din partea clasei

 

In loc de 20 sau 30 de buchete, poate ar fi mai nimerit un singur buchet din partea clasei. In felul acesta s-ar economisi si banii, iar gestul simbolic ar fi pastrat. Insa e un gest al clasei, colectiv si probabil el se potriveste mai bine copiilor mai mari. Cei din clasa pregatitoare, spre exemplu, poate au nevoie sa ofere chiar ei, la inceput de an si de clasa, o floare.

 

Flori in ghivece

In loc de florile taiate care se ofilesc, sa fie mai bine flori in ghivece. Ele pot sta chiar in sala de clasa si copiii le pot ingriji. Si chiar le pot urmari evolutia. Unele s-ar putea sa dureze tot anul scolar si ce sugestiv ar fi acest lucru.

Eu am oferit flori in ghivece la un sfarsit de an scolar. Le-am oferit parintilor. In semn de multumire pentru tot sprijinul.

 

buchetul de flori

 

Carti si materiale in loc de buchete de flori

Pentru ca fiecare buchet de flori poate sa coste intre 20 si 40 de ron (sau chiar mai mult), se ia in considerare si ideea de a folosi acesti bani pentru a oefri clasei carti de povesti, enciclopedii. Sau chiar materiale consumabile: hartie alba si colorata, lipici, creioane de toate felurile. Inmultiti 40 ron cu 30 de copii si rezulta o suma de care se pot achiziona o multime de lucruri. Pentru multi colegi consumabilele sunt cele mai de pret daruri. Stiti ca niciodata nu ai destul lipici, sclipici si hartie colorata? Si ce biblioteca frumoasa s-ar ivi la inceput de an cu 20 sau 30 de carti aduse.

 

Flori culese de copii, felicitari desenate

E o mare bucurie sa primesti ceva mesterit de cei mici. O felicitare care se deschide invers 🙂 si are o inima mare, cu sclipici, cu un mesaj scurt – e cel mai de pret cadou. Si ce frumos e cand copiii spun: Doamna, eu am cules florile acestea. Cineva spunea ca a oferit copiilor, la sfarsit de an scolar, seminte de flori pe care sa le planteze si sa aduca in septembrie floarea rasarita. E o idee tare interesanta.

 

O floare sau un buchet ?

Si eu am fost in situatia de a merge acasa cu bratele pline de flori. Oamenii imi zambeau. Se stia de unde vin. Erau toate foarte frumoase si la un moment dat nu stiam cum sa procedez cu atatea buchete. Cu alta ocazie am decis sa iau acasa doar 2-3 buchete, iar restul sa ramana in clasa. Oricum petreceam mai mult timp la scoala decat acasa si aveam astfel posibilitatea sa le vad mai mult timp. Intotdeauna am presat flori si petale si frunze din buchetele primite. Pentru ca mie imi place sa mesteresc, le-am folosit pentru a face felicitari.

Se vorbeste si despre competitiile cu buchetele de flori, sa nu ne ascundem. Cine duce cel mai frumos sau cel mai scump buchet. Ce invatatoare primeste cele mai multe buchete. Asa o fi. Intotdeauna va fi asa. Pentru ca oamenii sunt diferiti. Depinde insa de fiecare dintre noi sa schimbam perceptia. Sa ii invatam pe copii, asa cum spun colegii si parintii pe grup, ca o floare spune la fel de mult ca un buchet. Iar valoarea unui dascal nu se masoara in numarul de buchete de flori primite.

Si cadrele didactice dau florile altora. Dar din dar se face rai, se spune. E decizia fiecaruia ce face mai departe cu un cadou. Dar daca cineva alege sa procedeze asa, sa nu faca asta in fata copiilor.

 

Concluzie la buchetul de flori

Sa nu risipim magia daruirii unei flori sau a unui buchet. E ceva special acolo, mai ales la inceputul anului scolar. Fiecare decizie a fiecarui cadru didactic e ceva personal si nu e nevoie sa judecam de ce unii acepta 30 de buchete, iar altii le inlocuiesc cu carti sau materiale didactice. Buchetul de flori e magic. De doua ori. Pentru ca deschide scoala. Si pentru ca se poate sacrifica uneori in favoarea cartilor. Mai degraba nu alegeti daca sa deschida scoala sau sa se transforme in carti. Combinati magia.

Alte articole pe blog: Jurnal de lectura altfel, Metoda Fishbone.

Ema

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *