Elevii mei sunt acum in clasa a treia. Avem o zi speciala: Ziua cu telefonul la scoala. Va dati seama ca e mare bucurie cand ii anunt acest lucru. Eu nu am nimic impotriva telefoanelor si a tehnologiei si vreau sa ii invat ca telefonul poate fi prieten, ca poate fi folosit pentru invatare. Dupa fiecare astfel de zi, am insa cate un gand razlet: Cine m-a pus sa fac ziua aceasta? Gandul acesta imi vine dintr-un anumit motiv, va las pe voi sa il descoperiti. Dupa aceea imi spun ca nu ma las, ca trebuie sa reusesc. Va expun mai jos cateva idei: La ce sa va asteptati cand copiii aduc telefoanele la scoala.
Telefonul poate fi suport pentru invatare
1. Sa va asteptati la mare bucurie si mult entuziasm. Sa nu negam faptul ca suntem in era avantului tehnologic si faptul ca cei mai multi copii au o anume ususrinta in a aborda si accesa continut digital. Sa nu ne prefacem ca se poate si fara, ca va trece pe langa noi fara sa ne atinga. Sa nu interzicem! Copiii se bucura sa aiba momente in care sa transfere invatarea pe telefon. Se bucura si de faptul ca vor sa arate colegilor ce telefon au, ce aplicatii folosesc, cat de buni sunt ei la unele jocuri. Daca fac acest lucru controlat in clasa mea, totul decurge struna. Adica am si momente de invatare pe telefon, dar si momente in care ii las pe copii sa isi arate unii altora la ce se pricep. E o forma de socializare.
2. Sa va asteptati la galagie. In timpul jocurilor de pe Kahoot a fost galagie. Cred ca s-a auzit in jumatate de scoala ori de cate ori aveau un raspuns corect. E o galagie sanatoasa, aproape necesara. Ma bucur de bucuria lor. Victorii mici la intrebari legate de lectia de literatura sau de matematica. Asa stiu si pot ei sa sarbatoreasca. Si-asa la fiecare ora le cer sa fie linistiti, sa se abtina sa vorbeasca.
Cand se joaca iar si iar, copiii invata
3. Sa va asteptati sa doreasca sa se joace iar si iar. Acelasi joc. Am fost foarte fericita cand au spus ca vor sa se mai joace inca o data exact jocurile pe care le pregatisem, jocuri serioase, de consolidare si evaluare la matematica si romana. Dupa aceea am cautat in biblioteca de resurse si altele.
4. Sa va asteptati sa invete. Eu le-am pregatit jocuri legate de lectiile noastre. La limba si literatura romana am avut textul „In clasa”, dupa cartea lui Andrew Clements, „Frindelul”. La matematica am avut ordinea operatiilor. Nu au fost usoare. Pentru ca au vrut sa le mai joace inca o data, au invatat din raspunsuri. Am avut si un moment de muzica. Le-am sugerat sa instaleze o aplicatie cu clopotei, Prodigies Bells, si am cantat cateva cantece. A iesit foarte bine.
Ziua cu telefonul are regulile ei
5. Sa va asteptati sa triseze. Copiii stiu care sunt regulile:
- in pauze nu se joaca pe telefon, ci profita de pauza ca sa isi relaxeze privirea si sa converseze cu colegii;
- in pauze nu ies cu telefoanele pe hol, se pot intampla accidente;
- in pauze nu lasa telefonul pe masa, nesupravegheat, ci il pun in ghiozdan;
- nu au voie sa acceseze alte jocuri sau siteuri decat daca imi arata ce vor sa faca;
- nu au voie sa faca poze si filme colegilor si mai ales nu au voie sa le trimita pe retelele de socializare;
- daca este o ora fara telefon, nu se joaca pe telefon pe sub banca.
Desi stiu regulile, nu le respecta. Nu toti, ci cativa, 2-3. Nu fac acest lucru ca sa ma necajeasca, ci pentru ca impulsul de a se juca mai departe pe telefon e mult mai mare si mai motivant decat orice altceva. Ei, aici trebuie sa lucram: sa se abtina de la a accesa telefonul in momentele in care nu e nevoie de el. Acestea au fost momentele in care mi-am spus ca gata, nu mai vreau o alta zi cu telefonul la scoala. Dar… nu ma las.
Jucatorii sunt elevi si profesori
6. Sa va asteptati sa stie din prima cum se joaca. Recunosc, mie imi e greu sa urmaresc raspunsurile, culorile si simbolurile. Lor nu le e greu. Ei stiu intuitiv unde sa intre, cum sa acceseze, cum sa joace.
7. Sa va asteptati sa doreasca a crea chiar ei jocuri. Acesta e next level. Cand vor crea jocuri, vor folosi o multime de abilitati: vor sintetiza informatia, vor face alegeri, vor filtra informatia, vor lua decizii, vor anticipa cum va iesi jocul, vor proba, vor incerca si vor cauta cea mai buna varianta.
8. Sa va asteptati sa fiti chiar voi jucatori. M-am prins in jocul lor, sigur. Am fost acolo, pe Kahoot, cu ei. Uneori m-au invins. S-au bucurat.
Daca nu stiti aplicatia Kahoot, v-o recomand. Puteti crea jocuri si cursuri. Eu am un cont simplu, gratuit. Cu ajutorul acestor jocuri puteti verifica si consolida materia. Daca stiti sa lucrati in Wordwall, a scrie itemi si raspunsuri functioneaza la fel. Puteti folosi jocurile create de altii, le cautati dupa cuvinte cheie.
Acestea fiind spuse, va invit sa ne scrieti in comentarii cum gestionati voi aceste momente, ce reguli aveti, cand si la ce folositi telefonul la scoala.
Alte articole pe blog: Curatenia digitala, Zoom cu un copil.
Ema
Știi că îmi fac curaj pentru „tableta la școală”, dacă tot le-am primit…
(Încă blocate, doar pe browser putem deschide!)
Dar încă mă mai pregătesc eu sufletește pentru această zi! Iar tu nu mă încurajezi 😀 .
Anul trecut elevii mei au făcut un curs de abilități digitale cu un voluntar de la Accenture. Ziua aceea era destinată tabletelor și o foloseam și la celelalte discipline. Este într-adevăr o provocare să gestionez clasa într-o astfel de zi, dar pentru că unii participă cu interes mult mai mult decât la o lecție clasică, mă gândesc destul de mult să reiau ziua cu tableta la școală. Mulțumim pentru idei!
Ma gandesc ca atunci cand nu au voie sa le acceseze sa le puna intr-o cutiuta toti pe catedra. Asa nimeni nu mai e atras sa le foloseasca in timpul Orei in care nu au voie. Dau si eu o idee:)