Cartile si creativitatea

Cu cat citesti mai mult, cu atat stii mai mult. Eu imi doresc sa am o camera imensa cu rafturi pana la tavan pline cu carti. Recunosc: nu am timp sa mai citesc atat de mult, dar poate ca intr-o zi …
Cand eram copil, citeam continuu: mama imi cumpara mere si eu mancam mere (cu tot cu samburi, asta imi placea cel mai mult!) si citeam. Am carti pe care le-am citit de 4-5 ori: Tarzan, spre exemplu. Sau Singur pe lume. Nu-mi spusese nimeni ca atunci cand citesti o carte de mai multe ori, descoperi de fiecare data alte ascunzisuri, alte intortocheri de idei, alte imagini. Eu le citeam repetat pentru ca imi placeau anumite pasaje sau felul in care erau scrise. Prin clasa a 7a sau a 8a citeam o carte serioasa de dimineata pana seara.

Aici e … “cuibul” pe care fetita mea si l-a construit din tot felul de lucruri.

Ce fac cartile cu noi? Ne transforma. Ne implinesc. Ne aduna fiinta de prin colturile cotidiene. Ne dau aripi. Fetita mea inca nu citeste atat de mult cum mi-as dori. In 2011, in California, ii citeam, in engleza, cate 10 carti intr-o singura ora; erau carti mari, frumoase, cu poze – Picture Books. Pe cele mai multe le citeam de 2-3 ori si in zilele urmatoare. Le imprumutam de la biblioteca – aveai voie sa-ti iei si 50 de carti. Si Monterey Public Library  avea o masina anume conceputa – Bookmobile , plina de carti, care calatorea prin oras si se oprea in cartiere; duceai cartile vechi si luai altele. Iar atmosfera din biblioteca era EXTRAORDINARA! Periodic se realizau activitati de citit pentru copii.

Dar cum lucreaza cartile pentru copii nostri? Cum le stimulam creativitatea? Citim o carte si atat? Categoric nu. Propun mai jos 10 moduri de a valorifica o carte:

1.Impartiti cititul: tu citesti o pagina, el pe urmatoarea. Daca nu stie sa citeasca atat de bine, el citeste doar unele cuvite pe care i le indici – alege cuvinte usoare care sa-i dea satisfactia reusitei si doar cateva cuvinte mai grele pentru a-l stimula). Sau iventati o regula: el citeste primul cuvant din propozitie, tu citesti restul – in felul acesta il vei stimula sa fie atent la insiruirea propozitiilor, il inveti care e primul cuvant si cum se scrie cu litera mare.
2.In timp ce ii citesti, o data sau de doua ori intreaba-l ce crede ca se va intampla. Il ajuti astfel sa anticipeze, sa isi imagineze.
3.In paralel cu cititul urmariti vag si pozele; nu intrerupe povestea prea des pentru a descrie pozele, doar atentioneaza cand termini pagina aupra unor mici detalii din poza.
4.Dupa ce ati terminat de citit, discutati despre ce v-a placut sau ce nu, ce poza vi s-a parut interesant, ce pasaj. E important sa-i dai copilului si parerea ta despre ce ti-a placut si ce nu: ii vei fi astfel model, mai ales daca si explici motivul alegerii tale.
5.Realizati desene, colaje, picturi sau obiecte dupa cele citite in carte. E suficient sa intrebi: “Vrei sa desenam impreuna scena …” Implica-te in activitate alaturi de copilul tau: chiar daca ai senzatia ca nu stii sa desenezi, pentru el e importanta implicarea ta.

Aici e casuta Strawberry Shortcake facuta din spuma, dupa poze dintr-o carte.

Si aici e Candy Tree – l-am realizat impreuna dupa ce am citit o carte: Nutcracker – chiar povestea dupa baletul lui Tchaikowsky.

6.Gasiti alt final povestirii, alta intorsatura de-a lungul naratiunii. “Ce crezi ca s-ar fi putut intampla…?”
7.Costumati-va intr-unul din personaje. Cu siguranta nu aveti acasa costume de ursi, pisici sau pirati. Dar o simpla pereche de urechi din carton sau cateva mustati desenate pe fata sunt suficiente pentru a stimula imaginatia.
8.Indemnati copilul sa povesteasca altora: tatalui / mamei, bunicilor, prietenilor, altor rude. De regula sunteti intrebati: “Ce ati mai facut?” si acesta e un bun prilej de a discuta mai putin despre vreme sau despre serviciu; copilul poate incepe o discutie scurta despre ce carte a citit sau a ascultat. La inceput ajutati-l sa-si organizeze povestirea, pentru a nu se pierde in detalii si pentru a nu plictisi pe ceilalti. Ii formati astfel abilitatea de a vorbi in public, scurt si la obiect, relevant si doar cu detaliile necesare.
9.Jocul de rol – stiu, multi parinti vor spune: “Cine are timp de atatea lucruri?!” – dar poate chiar se nimeriti ca intr-o zi sa aveti mai mult timp liber. Jucati teatru dupa povestea citita. 5 – 10 minute sunt suficiente, nu va imaginati ca trebuie sa stati o ora. Daca ii determinati pe ceilalti membri ai familiei sa fie spectatori, e si mai bine.
10. Construiti in camera un decor ca in carte. Materialele chiar va sunt la indemana: panglici, haine, cearceafuri, paturi. Imaginati case, corturi, o cascada de apa cu o esarfa prinsa de perete, un lac albastru pe podea, stanci uriase din paturi si perne…

Castelul din … Poate fi castelul din oricare poveste. L-am facut din carton stralucitor.

Spor la citit si voua.

Ema

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *