An de an cautam solutii noi de decorare. Cautam nu doar decoratiunile pentru pereti, ci si mobilierul potrivit, dar mai ales culoarea de atmosfera. Ce culoare are clasa ta?
Culoare in clasele Waldorf
La clasele Waldorf culorile sunt in concordanta cu etapele dezvoltarii copilului, cu ceea se simbolizeaza el la fiecare varsta.
- clasa 0 – un roz spre rosu – e o culoare calda care aminteste de burtica mamei, ocrotire
- clasa 1 – roz deschis – asemeni petalelor de floare, clasa 1 e una diafana; usor, aerisit
- clasa 2 – rozul se amesteca putin cu galben si devine culoarea piersicii – e o culoare de tranzitie, nici rosu, nici
- galben, pentru ca exact asa sunt copiii de clasa 2
- clasa 3 – galben – lumina, deschidere, mai multa maturitate, bucurie
- clasa 4 – galben spre verzui (dar inca galben), o culoare desi cruda, duce cu gandul la terestru, la plante
- clasa 5 – albastru spre verde
- clasa 6 – albastru – liniste
- clasele 7 – 8 – lila, mov – maturitate, intelepciune
Culoare naturala in clasele Montessori
Ce fac culorile? Ce aduc ele?
- Verdele – e o culoare pozitiva, potrivita pentru o clasa – aduce echilibru, prospetime si aminteste de natura; trebuie insa sa cautati nuanta potrivita.
- Albastrul – spiritualitate, ordine, liniste – poate uneori sa dea … prea multa liniste, dar depinde si de intensitatea culorii si de pozitia sa
- Albul – inocenta, puritate, lumina – albul e adeseori numit culoare de spital, insa si in privinta sa tonalitatile pot fi diferite (alb galbui, alb curat, alb spre roz, alb cu tenta albastruie); albul e odihnitor si creeaza senzatia de spatiu. Poate fi potrivit pentru o clasa unde bancile sunt multicolore.
- Galbenul – lumina, speranta, creativitate, bucurie – poate fi o nuanta pozitiva sau nu, depinde de intensitatea sa si de locul in care e plasat. Impreuna cu alb si cu banci de o nuanta verzuie sau bleu, poate crea o atmosfera vesela.
- Maro – ajutor, onestitate – Folosita mai mult pentru mobilier si podele, culoarea maro aduce contrastul.
Contrastele puternice pot stimula gandirea, iar alaturarea de tonuri deschise ajuta la concentrare. Jocul de culoare se poate obtine de la o luna la alta folosind materiale, panze obisnuite care sa acopere panourile din clasa. Asa cum am mai scris anii trecuti intr-un articol, decorul trebuie sa fie permanent actualizat. O clasa care pastreaza pe pereti aceleasi planse de la inceputul anului si pana la sfarsit e una monotona pentru copii. Gasiti ceva care sa le atraga atentia, fiti creativi, folositi materiale diverse: panze, baloane, flori uriase de hartie, obiecte / figurine usoare care sa pluteasca legate de tavan. Si inca un lucru care mi se pare depasit si deloc in concordanta cu copilaria: elevii nu apreciaza aranjamentele de flori uscate de pe pereti.
Iata si un hol dintr-o scoala din Franta. Nu am ajuns si in clase, dar voi rezolva si asta.
Ema