Cand eram in liceu, spaima practicii pedagogice era predarea la clase simultane. Cred ca nici nu am predat vreodata, am asistat doar. Insa ni se spunea mereu ca daca vom ajunge pe un post la tara, sigur vom avea clase simultane si atunci e vai. Mi-am invatat lectiile. Stiu si acum principiile predariila clasele simultane: lucru alternativ, frontal, cand cu o clasa, cand cu alta, munca individuala combinata cu cea in grupe si frontala,predare personalizata si diferentiata. Insa mai sunt multe de spus. Multe de aflat. Si am aflat cateva informatii de la colegii care predau la clasele simultane si care ne-au vorbit pe grupul de Facebook EmaLaScoala din experienta lor.
Ce sunt clasele simultane?
Pentru cine nu stie, clasele simultane sunt clasele care combina, in aceeasi sala de clasa, elevi din doua, trei sau chiar cinci clase. Daca intr-o scoala numarul de elevi e prea mic, toti elevii stau intr-o clasa si un singur invatator le preda in acelasi timp. Pot fi 3 elevi de clasa pregatitoare, 10 de clasa a doua si 5 de clasa a treia. Acest aspect face ca tot procesul de predare si invatare sa fie destul de greu. Invatatorul trebuie sa planifice si sa armonizeze totul conform programei scolare specifice fiecarei clase.
Alexandra Arsinte e invatatoare in Zalau si in ultimii trei ani a predat la clasele simultane. A pus pe hartie idei din munca sa si i-am cerut voie sa vi le redau aici, deoarece sunt foarte, foarte valoroase. Alexandra ne-a pus la dispozitie si un orar si doua proiecte de lectie. Sigur va ajuta. Le puteti descarca in calculatorul vostru aici: Orarul claselor simultane, Proiect lectie CLR, Proiect lectie MEM.
Clasele simultane cer o organizare riguroasa a activitatilor
- Invatatorul care preda la clasele simultane trebuie sa fie foarte organizat, sa isi pregateasca materialele din timp si sa stie exact ce si cum urmeaza sa predea. Planul de lectie se va face sub forma de schita de lectie, sub forma de tabel, in coloane paralele.
- Recomand ca planificarea sa aiba, in masura in care este posibil, unitati tematice comune. De exemplu Bogatiile toamnei, In lumea plantelor, In lumea animalelor, Unitati de masura. Se va insista la fiecare clasa in functie de ceea ce prevede programa fiecareia. In timp ce la clasa pregatitoare se clasifica animalele – domestice, salbatice, din alte parti ale lumii, la clasa I se studiaza, in plus scheletul si partile corpului animalelor, rolul organelor interne, iar la clasa a II-a mediile de viata, hranirea si inmultirea animalelor.
- Orarul se va intocmi in functie de planul cadru al claselor la care preda. La clasele CP, I, a II-a programa este relativ asemanatoare, planul cadru nu sufera modificari foarte mari, astfel incat este recomandat ca elevii sa aiba aceeasi disciplina in lectia respectiva indiferent de clasa.
- A se evita in conceperea orarului ca o clasa sa aiba Comunicare in limba romana, in timp ce alta va avea Matematica sau Muzica. E bine ca la toate clasele sa fie ora de comunicare in acelasi timp. Daca la comunicare se studiaza spre exemplu la clasa pregatitoare litera M, partea introductiva a lectiei, de fapt, captarea atentiei poate consta in deslusirea unei ghicitori despre munte, sa spunem. In timp ce copiii din clasele mai mari citesc un text despre munte, cu cei mai mici se poate utiliza metoda fonetica, analitico-sintactică. Astfel se porneste de la o situatie valabila pentru toti, dar se continua cu activitati specifice fiecarei clase, iar lectia efectiv curge.
Se lucreaza impreuna si separat
- Elevii invata unii de la ceilalti, iar munca la clasele simultane este relativ asemanatoare cu munca diferentiata din cadrul claselor de sine statatoare.
- Se are in vedere intotdeauna ca fiecare clasa, pe rand, sa aiba activitate directa, in timp ce cealalta clasa sau celelalte clase sa fie angrenate in activitati individuale. Aceasta este o oportunitate pentru ca elevii sa isi dezvolte abilitatea de a lucra individual.
- La disciplinele Muzica si miscare, Arte vizuale si abilitati practice, Dezvoltare personala se recomanda lucrari si proiecte comune, sarcinile individuale aflandu-se in concordanta cu aptitudinile fiecarui copil, indiferent din clasa din care face acesta parte, de exemplu: la A.V.A.P. se poate face o macheta la care elevii mai mici vor decupa si lipi, iar altii vor confectiona (in functie de ce este prevazut in programa si in planificare pentru fiecare clasa) diverse obiecte ce presupun un nivel al indeminarii mai avansat.
- Exista caiete auxiliare care se pliaza foarte bine pe acest sistem de predare la clase simultane (ex. Editura Ars Libri), care au, cu mici diferente, unitati tematice asemanatoare si acest lucru face ca predarea lectiilor sa poata coincide indiferent de clasa.
- Daca una dintre clase este pregatitoare, activitatile specifice Intalnirii de dimineata se vor face impreuna, dar se va aloca un timp mai scurt acestora.
Organizarea elevilor pe grupe bine delimitate
- Amenajarea clasei. E recomandat ca bancile pentru clasa cea mai mica sa fie situate cat mai aproape de geam. Modul in care sunt asezati elevii, de obicei pe coloane, sa ii delimiteze foarte bine. Fiecare clasa sa beneficieze de o tabla individuala (clasa cea mai mica are tabla dinspre geam, iar iar celelalte clase tabla dinspre usa).
- Plansele si materialele specifice fiecarei clase trebuie asezate in proximitatea bancilor acestora, in campul lor vizual
- Filmele educative redate pe videoproiector ar trebui sa aiba elemente comune tuturor claselor pentru lectia aflata in desfasurare. In caz contrar, elevii care nu sunt vizati vor fi distrasi de la sarcinile pe care le desfasoara.
- La fiecare inceput de discurs educational al invatatorului se precizeaza clar clasa careia i se adreseaza pentru a nu bulversa pe ceilalti elevi.
- Lucrand alternativ cu clasele, invatatorul va aloca timpul necesar fiecarei lectii, dupa necesitate, nu se va mai considera ca lectiile sunt de 25 – 35 minute. Se vor folosi toate resursele de timp in interesul elevilor pentru ca lectiile sa se desfasoare cat mai eficient pentru acestia.
- Munca la clasele simultane inseamna multe provocari, insa exista si avantaje educationale.
Ce spun alti colegi
Va scriu aici si parerea unei alte colege din tara care lucreaza la clasele simultane.
Miara Angelica a predat la 4 clase simultane timp de 9 ani. Iata sfaturile sale:
Nu e usor sa faci fata, dar nici imposibil. Poate nu va vine sa credeti, dar anul acesta, desi am avut o singura clasa, am simtit lipsa sprijinului copiilor mai mari. Sfaturi putem da, iar fiecare le poate adapta in functie de clasele sale. Ce pot eu sa va impartasesc din ceea ce am simtit ca da roade:
- Sa va cunoasteti foarte bine manualele, auxiliarele sau orice alt suport ca sa puteti sa lucrati cat mai prompt, intens. 50 de minute zboara foarte repede si copilul trebuie sa simta ca a lucrat.
- Dupa ce v-ati conceput orarul incercati sa jonglati cu orele din acea zi. Cuplati-le in functie de lectiile care simtiti ca au nevoie mai mult de sprijinul vostru.
- La clasa a patra, ora de istorie sau cea de geografie sa fie singura ori alaturi de arte.
- La muzica sa va planificati acelasi cantec (pe langa teoria muzicala).
- Faceti din clasa o familie.
- Planificarile le-am facut pe clase, dar am incercat sa le adun dupa aceeasi unitate tematica macar la clasele apropiate. E mai usor sa poti lucra macar din cand in cand cu 2 clase in loc de 4.
Daca ai predat sau predai la clasele simultane, spune-ne din experienta ta. Scrie in comentarii ideile si sfaturile tale.
Alte articole pe blog: Sedinta cu parintii, Planificare anuala blanco.
Le multumesc mult colegelor de pe grup pentru ca ne-au spus lucruri interesante si utile din activitatea lor.
Ema
2 thoughts on “Clasele simultane – planificarea, predarea, orarul, organizarea activitatilor”