La clubul nostru de lectura citim carti diverse. Pe cele pe care vi le voi prezenta aici le avem de la Editura Arthur. Am incercat varianta aceasta: eu prezint copiilor cartile si ei isi aleg. Atunci cand le prezint cartile avem deja o rutina: analizam titlul si coperta, le povestesc in mare despre ce e vorba, le citesc descrierea de pe ultima pagina, ei ma intreaba cate pagini are si calculam cate pagini ar putea citi pe zi si in cat timp o vor termina, ne uitam daca are ilustratii. Cartile de data aceasta au fost: Vacanta lui Nor de Maria Surducan, Regele Fistichiu si creatura din Crong de Andy Riley si Minunata calatorie a lui Nils Holgersson prin Suedia de Selma Lagerlof.
Lectura de placere
Cei mai multi copiii si-au ales sa citeasca Vacanta lui Nor deoarece e o carte cu benzi desenate. Li s-a parut mai scurta. Dar am avut si cititori pasionati care s-au avantat curajosi prin celelalte doua care au scris mai mult. La unii a durat mai mult lectura, la altii mai putin. Sigur ca Nor a castigat detasat. Vreme de doua saptamani am tot vorbit despre ele. Am cautat ore de la care sa rup o bucatica de timp. I-am intrebat mereu pe copii unde au ajuns cu cititul, ce le place si de ce.
Intrebarile mele preferate sunt: Seamana personajul cu tine? Are aceasta carte legatura cu tine?
Le-am pregatit copiilor si alte intrebari sau teme de gandire. De exemplu, am potrivit cartile cu o tema de la un proiect eTwinning despre cele 5 simturi. Ce simti, ce auzi, ce vezi, ce mirosi si ce poti pipai in cartea ta? Au fost foarte creativi. Poti descarca aceasta fisa AICI.
Alte teme de discutie au fost:
- Ce cadou poti face personajului principal?
- Dacă personajul principal ar fi în clasa noastră…
- Dacă personajul principal ar locui pe strada ta…
- Scrisoare catre un personaj
- 5 motive pentru care recomanzi aceasta carte
- Poti descarca fisele AICI.
Cu lectura pe holul scolii
M-am gandit sa ii incurajez pe copii si altfel. Atunci cand totul devine public, atunci cand si alti colegi din scoala au acces la materialele noastre, copiii mei se simt valorizati. Suntem vedetele scolii, spun ei. Am prins pe cartoane mari, colorate, o parte din materialele lucrate. Am lucrat la ele mai multe zile. Copiii au desenat, decupat, aranjat. Si-au dat cu parerea daca e bine, ce culori se potrivesc. Am pus plansele astfel obtinute pe holul scolii. Copiii din celelalte clase le-au studiat. In plus, in fiecare dimineata trecem pe langa ele si copiii se simt dintr-o data importanti ca munca lor e acolo. Le voi spune ca am scris pe blog despre ei si ca iar sunt vedete.
Daca aveti si voi idei de a incuraja lectura, va invit sa lasati un comentariu. Deasemena, ar fi utile recomandari din partea voastra: ce carti mai citesc copiii vostri?
Pe linkurile urmatoare gasiti un format de jurnal de lectura cu cateva modele de fise si cateva recomandari de carti: Jurnal de lectura altfel, Ghid de lectura.
Ema
Cel mai greu la lectura mi se pare sa găsești o carte la care sa aibă toti acces aproape simultan.
Îmi e tare dor de vremea curând stăteam toti pe jos, pe pernuțe… si citeam… dădeam de la unii la alții… ce vremuri!!
La Clubul de lectură, elevii mei au citit anul acesta,, Domnul Fox, vulpoi fantasic ” , ,, Leopardul zăpezii “, iar acum urmează,, Olguța și un bunic de milioane “.
Aceștia își aleg prin vot, din mai multe titluri alese de mine , ce carte vor citi.
Eu de obicei folosesc textul cărți pentru a preda diferite noțiuni. Au întrebări variate pe fiecare capitol.
La ,,Domnul Fox, vulpoi fantastic”, au alcătuit câte un cvintet pentru fiecare personaj principal, iar la finalul cărții, împărțiți pe echipe, au povestit, în lanț, cu ajutorul imaginilor .
La ,, Leopardul zăpezii “, am făcut comparație între textul nonliterar și cel narativ. am completat o fișă de lectură, au avut de realizat un afiș prin care să promoveze cartea și la final au povestit în lanț pe baza desenelor, dar au scris și ideile principale pentru fiecare capitol.
Bineînțeles că am folodit și ideile tale.
Mulțumim că le împărtășești cu noi!
Elevii mei sunt clasa a III- a.
,,Vacanța lui Nor” au citit- o spre sfârșitul clasei pregătitoare și le- a placut foarte mult să citeasca pe roluri.