Foarte multi copii sunt vizuali. Pentru ei culorile, schemele, sublinierile sunt foarte importante si ii ajuta sa invete ori sa retina mai usor. Va propun in acest articol sa folositi la gramatica codul culorilor. Nu e doar pentru copiii care invata vizual, e pentru toata lumea. De ce acest lucru? Ganditi-va la soare. Cu ce culoare il asociati? Cu galben sau cu portocaliu. Poate ca va doriti o masina noua ori o rochie. Nu-i asa ca stiti si ce culoare ati vrea sa fie? Sunteti furios? Nu-i asa ca vedeti rosu in fata ochilor? Ori sunteti melancolic, in a blue mood?
Exact, acesta e raspunsul. Asociem obiectelor si sentimentelor diferite culori. Uneori o facem voluntar, alteori involuntar. Uneori depinde de starea noastra de moment, altori de dorintele noastre, alteori ne vine pur si simplu in minte o culoare. Functioneaza si invers. Vedeti un obiect care e verde si va ganditi imediat la ceva proaspat, reconfortant.
Cum sa aplicam culorile la gramatica?
Nu exista o schema universal valabila. Veti gasi pe internet multe abordari. Eu personal am fost de acord cu unele, iar cu altele nu am rezonat. Asa ca am facut un cod al culorilor care porneste de la asocierile pe care le am eu in minte. Voi puteti aplica la clasa schema mea, codul meu sau puteti stabili cu copiii culorile pentru fiecare parte de vorbire, in functie de ce va transmite fiecare parte de vorbire, de asocierile pe care le au copiii in minte. Dar verbul sa fie intotdeauna rosu as zice eu- va explic mai jos de ce.
In clasele primare copiii nu invata toate partile de vorbire. Se studiaza doar substantivul, adjectivul, pronumele si verbul. Am stabilit insa culori pentru toate partile de vorbire, in caz ca doriti sa folositi codul culorilor la gimnaziu.
Codul culorilor pentru partile de vorbire
- albastru deschis pentru substantiv – m-am gandit daca sa aleg intre albastru si verde, am ales albastru – cred ca verdele poate ramane pentru adverb, deoarece va face contrast frumos cu galbenul adjectivului
- rosu pentru verb – doarece culoarea rosie ma duce cu gandul la miscare, la actiune; pe de alta parte, daca ne gandim la culoarea rosie a semaforului care spune Stai, atunci poate fi rosu pentru verb, o atentionare asupra faptului ca o propozitie trebuie sa aiba intotdeauna un verb
- galben pentru adjectiv – deoarece culoarea galbena ma face sa ma gandesc la ceva frumos, la stralucire, la o descriere, iar adjectivul asta face
- albastru inchis pentru pronume – la substantiv am folosit albastru deschis, iar pronumele are legatura cu substantivul
- verde pentru adverb – verdele ma face sa ma gandesc la o padure, la un loc; va fi un contrast frumos cu galbenul adjectivului, pentru diferentiere
- portocaliu pentru conjunctie – pentru ca portocaliul si maroul au ceva in comun si astfel ne vor ajuta sa diferentiem conjunctia de prepozitie
- maro pentru prepozitie – pentru ca maroul ma face sa ma gandesc la ceva care se aseaza, se impamanteneste, iar prepozitia parca asta face
- mov pentru numeral
- roz pentru interjectie
Creati legaturi personale intre culori si partile de vorbire
Daca vorbiti doar despre o parte de vorbire, substantivul spre exemplu, stabiliti codul culorilor pentru categoriile gramaticale. Folositi pentru singular albastru deschis si pentru plural albastru inchis. Pentru genuri, folositi roz pentru feminin, albastru pentru masculin, mov pentru neutru.
Daca vorbiti despre verb, stabiliti niste colori reprezentative pentru timpuri (trecut – albastru, deoarece e legat de amintiri, melancolie, prezent – rosu, deoarece reprezinta actiunea imediata, viitor – galben sau portocaliu, deoarece sunt culori optimiste).
Doar voi si elevii puteti stabili insa cat de departe si in amanunt mergeti cu codul culorilor. Cand va e util. Daca doriti sa il aplicati pe o paerioada mai lunga de timp, de exemplu la toate partile de vorbire, atunci limitati-va la cele expuse mai sus, fara a folosi nuante pentru categoriile gramaticale. Daca il aplicati doar intr-o ora, atunci puteti folosi de fiecare data alt cod. Foarte important mi se pare sa gasiti, atunci cand e posibil, fara a forta nota, de ce folosim o anume culoare pentru o anume parte de vorbire. Legand studiul gramaticii de ceva personal, de o anume traire, invatarea devine mai usoara, se creeaza alte legaturi intre cunostinte, asociatiile intre idei devin active.
Jocuri gramaticale colorate
- Imprastiati etichete colorate pe masa. Sortati-le pe culori si pe parti de vorbire. Sortati-le in functie de obiectivele pe care le aveti. Daca predati numarul substantivului, atunci scrieti mai multe etichete cu substantive la singular si plural.
- Din mai multe etichete, alegeti unele, la intamplare sau pe care le doriti, si alcatuiti un scurt text amuzant.
- Ordonati niste etichete date pentru a forma enunturi.
- Alegeti doar substantivele si treceti-le la alt numar.
- Alegeti doar verbe si scrieti sau spuneti un scurt text folosind toate verbele la viitor.
- Scrieti pe tabla sau pe o coala alba propozitii lacunare, iar elevii sa lipeasca la locul potrivit cuvinte date.
- Aduceti o jucarie sau o carte. Alegeti dintre niste etichete date pe acelea care se potrivesc cel mai bine obiectului.
- Scrieti la calculator o poezie. Folositi caractere mai mari si mariti spatiile dintre cuvinte si randuri. In prima zi dati copiilor poezia si lasati-i sa coloreze partile de vorbire (pe cele studiate sau doar pe unele). Verificati corectitudinea, faceti analize orale. Decupati din poezie cuvintele sau grupuri de cuvinte. A doua zi dati ca sarcina reconstituirea poeziei. Sau, de ce nu, compunerea uneia noi cu aceleasi cuvinte.
- Decupati din ziare sau reviste diferite parti de vorbire si lipiti-le pe foi colorate dupa codul culorilor.
Daca ai o astfel de strategie colorata pentru orele de gramatica, povesteste-ne din experienta ta. Ce functioneaza si ce nu? Cum invata copiii?
Alte articole de gramatica pe blog: Maratonul substantivelor, Verbe pisicesti.
Ema
Foarte bine gandit. Va multumesc.