Mi-am dorit foarte mult sa vina si in orasul meu evenimentul SuperTeach. Anul trecut am venit special din Franta pentru conferinta lor de la Timisoara. Acum a fost aici, atat de aproape de mine, la doar cateva strazi distanta. Asta e! La doar cateva strazi distanta au fost energia si entuziasmul unor oameni, colegi, profesori de la care avem ce invata si care ne pot inspira cu vorbele si faptele lor. E o energie buna la conferintele SuperTeach, simti ca faci parte dintr-o mare familie creativa, puternica, indrazneata.
Conferinta SuperTeach si Mentalitatea deschisa in educatie
Am un regret: nu vin la conferintele acestea profesorii care au nevoie cu adevarat sa priveasca lucrurile si altfel, profesorii aceia care inca nu stiu sa se conecteze cu elevii lor, profesorii pentru care e mai importanta uniforma elevului, cei care stau in fata clasei si vorbesc singuri, cei care inca vorbesc cu mandrie despre note si teste crezand ca astfel se educa elevii. Intrati pe siteul SuperTeach si vedeti unde e urmatoarea conferinta, inscrieti-va. Da, mergeti pana acolo 50km, 100km sau mai mult daca trebuie. Cand vei considera ca schimbarea nu e departe si 100km nu devin un impediment, atunci va fi ceva cu tine. Workshopul Mentalitatea deschisa in educatie ce se desfasoara la fiecare conferinta te face sa te gandesti daca esti cu adevarat un profesor care inspira, daca esti aproape de elevi si chiar de colegi, daca ii intelegi pe cei din jur.
Am ascultat oameni minunati. Ne-au vorbit despre ei, despre experientele lor. Despre cum vad ei lucrurile, cum merg ei mai departe, ce planuri au. Fiecare conferinta incepe cu un aspect pe care il uitam de multe ori: copiii din clasele noastre VOR TERMINA scoala in 2030. Ce va fi atunci? Ce va conta atunci? Ce ii invatam acum pentru atunci? Daca veti spune ii invatam acum MATEMATICA, deoarece matematica formeaza gandirea si logica, atunci sunteti pe drumul GRESIT (am ales matematica deoarece in Romania inca se considera ca esti un elev bun daca te pricepi la matematica).
Am intalnit si doua doamne dragi mie. Le cunosc de pe Facebook, le-am ascultat si la alte conferinte. Acum am avut ocazia sa le imbratisez: Claudia Badiu de la Pictezstele si Andrada Sorca. Doamnele au avut si workshopuri, dar cum nu ma puteam inscrie decat la unul, am ales de data aceasta sa merg la Invatam cu ciocolata sustinut de Andrada. Claudia a avut un workshop despre starea de bine a profesorilor si sper ca data viitoare sa nu il ratez.
Am stat la evenimentul SuperTeach o sambata intreaba, de la ora 9.00 la ora 18.00. Nu stiu cum au trecut orele. La sfarsit mi s-a parut doar ca s-a terminat prea repede. M-am bucurat sa intalnesc aici si colegi din facultate si colegi din alte scoli din judet, o colega din liceu! M-au oprit colegi sa ma intrebe daca eu sunt Ema de la EmaLaScoala si m-am simtit onorata sa aflu ca activitatile mele ii inspira; VA MULTUMESC!
Invatam cu ciocolata
Vreau sa va povestesc despre ciocolata Andradei si workshopul ei. Ma vedeam invartind in bolul cu ciocolata topita si modeland bomboane. Nu a fost asa, desi cred ca daca am fi avut timp, am fi facut si asta. Andrada ne-a propus o minunata abordare integrata pe tema ciocolatei. Activitatile despre care ne-a povestit au fost pentru o clasa a treia, insa totul poate fi gandit si pentru alte clase.
Ciocolata e un pretext pentru a aborda, intr-un context unitar, toate continuturile de la diverse discipline. Copiii pot stabili care e cea mai buna ciocolata, pot face estimari, aprecieri, isi pot sustine punctul de vedere aparand ciocolata preferata. Ei au organizat la scoala un eveniment la care au participat si copii din alte clase, iar pentru acest eveniment au exersat realizarea unui afis si a unor invitatii.
La matematica se poate vorbi despre gramaje, ingrediente, termenul de valabilitate, se pot face comparatii. La workshop ne-am ales o ciocolata si Andrada ne-a sugerat sa ne asezam in sir in ordinea gramajelor. Apoi am facut grupuri pentru a atinge gramajul de 100 de grame. Recunoasterea figurilor geometrice, estimare, cantarire, compunere de probleme, pretul produselor.
La comunicare se pot realiza jocuri cu parti de vorbire (substantive care incep cu literele din cuvantul ciocolata, descrierea unei ciocolate folosind cat mai multe adjective, ce verbe se potrivesc ciocolatei). Analiza unor ingrediente: cate silabe au cuvintele lapte, cacao, zahar, executarea unor sarituri sau miscari in fucntie de cate litere sau silabe are un cuvant.
Un astfel de subiect invita si la abordarea altor continuturi: in ce tari cresc arborii de cacao, in ce tari se fabrica ciocolata si identificarea acestora pe harta, ce inseamna comert fairtrade, care e drumul boabelor de cacao, cum lucreaza oamenii.
Ganditi-va la cantece cu si despre ciocolata, la Charlie si fabrica de ciocolata de Roald Dahl, la vizitarea unei fabrici de ciocolata. Va vin multe idei, nu-i asa?
Ceea ce e foarte important la o astfel de abordare e faptul ca noi, profesorii, putem crea contexte de invatare minunate. Programa scolara nu vorbeste nicaieri de ciocolata, ci precizeaza unitatile de masura, compunerea si rezolvarea de probleme, partile de vorbire. Ciocolata e doar un pretext si in locul ei ar putea fi foarte bine pizza, orezul, masinile, parfumurile. Cand avem o astfel de abordare realizam cu adevarat conexiunea intre cunostinte si fapte reale si practice de viata. Am citit deseori in ultimele doua-trei luni, prin grupurile de profesori, ca la clasele a treia si a patra nu se mai poate realiza o planificare integrata. DELOC adevarat. Se poate, e realizabil si e minunat. Luati de la istorie orice epoca, orice domnitor si incercati sa conectati conceptele cu celelalte discipline.
Iti multumesc Andrada Sorca pentru activitatea aceasta minunata si parfumata, atat de inspirationala!
Sper sa ne vedem si la alte conferinte SuperTeach. Ma gandesc acum la conferinta SuperTeach de la Cluj; vor fi 3 zile de conferinte si workshopuri. Nu stiu daca pot sta toate cele 3 zile, insa am in vedere niste speakeri pe care vreau neaparat sa ii cunosc.
Va recomand si alte articole pe blog: Planificarea si predarea integrata, Planificare anuala clasa 3.
Ema