In programa scolara de clasa a doua, la domeniul Confectii si jucarii, se sugereaza activitatea de cusut. Una dintre pasiunile mele este croitoria, asa ca mi s-a parut foarte potrivit sa ii invat pe elevii mei exact ce stiu si la ce ma pricep. Cred ca prima data am dus la scoala o jucarie cusuta de mine si, curiosi, au vrut sa stie cum am confectionat-o. Firesc, urmatoarea dorinta a lor a fost sa ii invat sa coasa. Va spun mai jos cateva dintre trucurile mele de croitorie la clasa a doua.
Cusaturi pe etamina
Poate ca multi dintre voi asociati activitatea de cusut cu etamina si goblenul si poate vi s-ar parea firesc sa incepeti sa coaseti pe etamina. Puteti incerca. Si noi am incercat. Copiii au reusit, unii mai bine, altii mai putin bine, altii deloc. Am folosit la inceput ace de plastic, dar lor li s-a parut ca e greu si au cerut ace de metal. Ne-am limitat la linii simple. Cei mai creativi au combinat la un moment dat liniile pentru a obtine forme diferite. Nu, nu i-am invatat cruciulite, am vazut ca le e greu. Vom incerca la anul.
Cusaturi pe fetru
Puteti vedea pe canalul meu de YouTube cum au cusut iepurasi AICI.
Fetrul e un material mai prietenos. In comert exista fetru din lana, care e destul de scump si fetru din materiale reciclate, care e mult mai ieftin. Pe acesta din urma il folosim noi. E usor de cusut pe fetru deoarece nu se destrama.
Nu am inceput cu introdusul atei in ac si nici cu nodul. Mi-am asumat eu aceste activitati. Adica la fiecare ora am introdus in ac peste 30 de ate si am facut peste 30 de noduri. Eu am 28 de copii in clasa, dar mereu am pregatit mai multe materiale pentru a nu mai pierde timpul in clasa.
La inceput mi-a fost greu. In primele doua ore copiii se blocau toti la acelasi lucru: li se incurca ata. Apoi apareau alte si alte mici probleme: li se termina in acelasi timp ata, nu stiau sa faca nod, nu mai stiau cum sa coasa, nu isi dadeau seama ce trebuie sa faca mai departe. Cand se temina ora de cusut, capul meu era mai mare, dar copiii erau fericiti. Cususera un nasture!
Nasturi si margele
Primul proiect a fost o bratara. Atunci i-am invatat sa coasa un nasture. Am lasat la alegerea lor daca sa mai adauge un nasture sau mai multi sau sa coasa margele.
Apoi am cusut un monstrulet. Ei i-au spus pernita cu monstrulet. Nimic nu era gresit, oricum ar fi cusut: ochii strambi, gura intr-o parte. Erau monstruleti caraghiosi. Unii au cusut cate doi monstruleti. Acesta a fost semnalul ca au inteles, ca se pot descurca singuri. Aveau initiativa, nu mai cereau ajutor, se ajutau unii pe altii.
In martie am cusut flori de martisor. Doua petice de fetru puse una peste alta. In mijloc au cusut margele. Atat. Si inimioare pentru mamici am cusut. De Pasti am cusut caciulite iepurasi pentru ouale colorate. Nu le mai stiu ordinea, am cusut monstruleti pentru creioane, portofele si tag pentru ghiozdan.
Din secretele activitatii noastre
- De fiecare data eu pregatesc bucatile de fetru. Adica tai dimensiunile pe care vreau sa le aiba jucaria. Nu ii las inca pe ei sa faca acest lucru, nu sunt organizati, ar risipi prea mult material. Le tai insa doar baza. E sarcina lor sa taie ochii, antenele sau alte detalii.
- Toate bucatile ramase le strangem intr-o punga pentru a le refolosi. Nimic nu se arunca, niciodata nu stii cand iti trebuie un colt mic de verde.
- Materialele stau intr-o tava. In timpul zilei unii dintre copii aleg sa mestereasca ceva si eu ma bucur sa vad asta. Nu tin insa toate materialele in tava, deoarece daca sunt multe, ei le vor imprastia si ne e greu sa le adunam. Au la dispozitie strictul necesar: cateva ace, ata alba si neagra, nasturi, margele, foarfece. Cine doreste sa isi umple jucaria cu vatelina imi cere, deoarece tinem vatelina in alta parte, e voluminoasa.
- Ii invat pe rand cum sa bage ata in ac, sa faca nod, sa termine cusatura. Unii invata mai repede, ei ii vor invata si pe ceilalti. Am acum 5-6 copii care stiu deja aceste lucruri si ei ajuta mai departe.
- Da, si copiii cu CES cos. Unul dintre ei se descurca singur. Altul are nevoie mereu de ajutor, ii asez mainile pentru ca evita sa le foloseasca pe ambele, stau langa el sa ii spun cum sa faca. A facut progrese.
Beneficiile activitatii de cusut
- Lucrul cu ambele maini stimuleaza ambele emisfere cerebrale.
- Presupune planificare si anticipare: sa stii unde bagi acul si cat de departe sau aproape il scoti, cum croiesti ca sa arate obiectul tau asa cum iti doresti, ce detalii adaugi.
- Ii ajuta pe copii sa fie independenti, sa ia decizii.
- Ii ajuta sa fie creativi si competitivi cu ei insisi.
- Le creste stima de sine: un produs realizat de ei are o valoare imensa, e ceva la care au muncit.
- Cusutul nu e o activitate doar pentru fete. Am baieti care eticheteaza astfel multe activitati, insa s-au prins in joc. Presiunea grupului a fost mare, nu au suportat sa stea pe margine. Acum le ies destul de bine cusaturile, au facut progrese.
- Nu e o activitate de o ora. Daca porniti de la zero si vreti sa formati o deprindere, trebuie sa fiti perseverenti si sa aveti activitati de cusut multe ore.
Daca si voi aveti o astfel de activitate la clasa, dati de stire. Lasati un comentariu cu ideile voastre.
Alte articole pe blog: 6 carti pentru profesori, Ziua in aer liber.
Si mie imi place ora de abilirati practice. Noi am tesut un cosulet din pahar de carton. Am decupat marginea de sus care serveste pentru toarta. Am taiat meridiane in nr impar paharul pana la 0.5cm de fund. Am impletit fir de canepa de jos in sus printre fasiile formate. Am infasurat tortita si am prins.o cu capsatorul. Pacat ca nu pot pune o poza aici.
Foarte interesant proiectul vostru. Iti multumesc pentru ca ne spui despre ele.