Elevii mei de clasa a patra citesc cu totii aceeași carte: „Domnișoara Miau” de Annie M. G. Schmidt. Voi potrivi textele capitolelor cu obiectivele, competențele și conținuturile pe care mi le-am stabilit în planificare. Vă povestesc mai jos cum am gândit lucrurile pentru una dintre lecții și cum m-am folosit de inteligența artificială.
Cartea pe care o avem noi nu are imagini. Dar se potrivește foarte bine cu conținutul pe care îl am eu în vedere: Ilustrațiile care însoțesc un text. Înainte de a citi cartea, înainte de a le-o da în mână, le-am arătat coperta și am discutat imaginea. Ei au făcut presupuneri legate de personaje, de acțiune, de intrigă.
Am avut însă și o oră specială în care am vorbit despre ce imagini s-ar potrivi textului, mai bine zis ce imagini s-ar potrivi fiecărui capitol. Deocamdată ei au citit patru capitole, așa că pe acestea le-am avut în vedere.
Le-am spus că am creat pentru ei două materiale folosind inteligența artificială și gata!, i-am cucerit. Au fost dintr-odată atenți, interesați, entuziasmați.
Date despre autor într-o prezentare
Am început însă cu date despre autor. De-a lungul timpului am constatat că elevii sunt curioși să afle detalii despre autori: dacă mai trăiesc, ce viață au avut sau au, ce meserii au avut, cum arăta sau arată casa lor, ce alte cărți au mai scris. De exemplu, când am citit împreună cartea „Cei cinci faimoși” de Enid Blyton le-am spus ca autoarea era pasionată de grădinărit, iubea mult copacii și câinii. Și-au explicat imediat de ce în carte apare un câine, de ce sunt atât de multe detalii despre plante.
Acum avem ca autoare pe Annie M. G. Schmidt. M-am folosit de o aplicație pentru a genera o prezentare în PowerPoint, Almanack.ai. Aplicația are mai multe unelte: se pot face prezentări, fișe, teste, planuri de lecție, activități având la bază Taxonomia lui Bloom (e genial, încercați!). Cum am procedat: Am scris titlul, clasa și subiectul, iar aplicația a generat o prezentare cu imagini și câteva date importante din viața scriitoarei. Textul de pe slide-uri a fost generat în engleză și eu l-am lăsat așa pentru că nu mă deranjează, iar copiii înțeleg o parte dintre cuvinte. Cred că nu l-a generat în limba română deoarece nu a găsit informații în română. Tot ce am mai făcut a fost să înlocuiesc vreo două imagini, deoarece mi s-au afișat și altele decât cele stabilite și acestea din urmă mi -sau părut mai potrivite. Am salvat prezentarea în calculator ca PowerPoint.
Rolul imaginilor care însoțesc un text
Pentru că tema mea a fost să stabilesc ce rol au imaginile unui text, am mers mai departe cu discuții despre fiecare capitol. Am stabilit locul, timpul, personajele și am vorbit, pe scurt, despre ce se întâmplă în aceste capitole. Copiii și-au notat pe caiet detaliile, iar eu le-am arătat diferite imagini. Le-am cerut să aleagă o imagine care consideră ei că se potrivește textului. Cu această ocazie ei au și argumentat de ce se potrivește mai bine o anume imagine. I-am verificat dacă au citit conștient și dacă au înregistrat detalii.
Imaginile le-am obținut în Canva, cu funcția sa de generare de imagini. Am scris în caseta de dialog textul și am primit patru imagini din care am ales-o pe cea care se potrivea mai bine textului. Aplicația mea Canva e setată în limba engleză, așa că am scris cerința în engleză. Probabil merge și în românește, voi încerca data viitoare. Puteți accesa Canva apăsând AICI.
Pentru unele imagini nu am primit ceva reprezentativ, așa că am reformulat cerința: a young woman talking to a cat in a garden, a girl and a black cat in a garden etc. Am pus toate imaginile într-un PowerPoint și ne-am jucat cu acesta în clasă.
Ca temă au de citit capitolul 4, de notat locul, timpul, personajele, de stabilit ce se întâmplă în acest capitol. Acum vor fi ei ilustratori și vor realiza un desen sugestiv.
Despre inteligența artificială
Am încercat și alte aplicații de generare a imaginilor, niciuna nu m-a mulțumit. Cel mai mult mi-a plăcut Canva. Dacă ați folosit și voi inteligența artificială, spuneți-mi într-un comentariu ce ați reușit să lucrați. Eu am economist ceva timp cu aceste două aplicații. Nu au făcut totul în locul meu de data aceasta, am intervenit prin unele locuri, așa cum v-am spus. În ceea ce privește drepturile de autor pentru imaginile generate, eu înțeleg că și acestea intră sub această incidența, de aceea trebuie folosit totul cu măsură și cu respectarea condițiilor.
Pe de altă parte, din punctul meu de vedere, folosirea inteligenței artificiale (AI) devine o parte componentă a activității mele. Nu mi se pare deloc greu de folosit. Foarte multe aplicații au integrat în opțiunile lor funcții care lucrează cu AI. Pe lângă generarea de idei, AI mă ajută și ceva timp economisit, dar și cu o altă perspectivă asupra conținuturilor. Dar nu las totul la decizia sa, intervin în răspunsurile pe care mi le dă și verific mereu dacă se potrivesc viziunii mele, obiectivelor mele. AI e de inspirație, o pot folosi pentru a face lucruri de rutină (să generez scheletul unei prezentări, să generez niște versuri, un exercițiu, imagini). Apoi intervin eu pentru a personaliza respectivul material. Nu, nu îmi este teamă că mă va înlocui, nici că va face treaba în locul meu, nici că le va fura mintea copiilor. Am încă de partea mea faptul că pot să îi învăț eu cum să se folosească de această unealtă.
Alte articole pe blog: Cum pot folosi profesorii Chat GPT, 12 abilitati digitale pentru profesori.
Ema
Eu am folosit ChatGPT (variabta free). Mi-a generat de exemplu o listă de cuvinte pentru un wordsearch cu o anumită tematică sau idei de quizz plus generare de întrebări şi răspunsuri. Pentru imagini AI eu am fost mulțumită de Blue Willow pe Discord (varianta free). Sunt multe alte programe AI. Mai erau pentru generare de idei de poveşti, personaje. Sunt multe de explorat.