Cum realizez filme pentru copii, pentru elevii mei

Formula pe care am gasit-o eu pentru a ajunge la copii cu invatarea online este sa imbin cateva tehnici si abordari, asa ca, printre altele, fac filme pentru copii, pentru elevii mei. Am aflat ce functioneaza la clasa mea deocamdata. Elevii sunt in clasa pregatitoare, au nevoie de ajutorul parintilor pentru a se conecta. Invata repede, nu e vorba, cum si unde sa apese, unii stiu deja sa deschida singuri platformele. Am vrut sa imbin activitatea directa cu ei cu alta modalitate de a le transmite informatii. Le trimit fise si inregistrez mici momente din diferite lectii. Inregistrez aspectele pe care cred eu ca nu le vor intelege copiii, dar si momente ce asigura fluxul educational.

filme pentru copii

Reteta mea de filme pentru copii

Gasiti filmele pe canalul meu de YouTube. Daca va place, puteti sa va abonati: AICI.

Nu stiu daca reteta mea vi se potriveste si voua. Cu siguranta poate fi imbunatatita. Invat si eu. Unele dintre filmele mele sunt explicative, pe modelul tutorialelor, de genul cum se face. Pastrez in ele abordarea de la clasa. La lectiile de pictura sau de mesterit ceva, filmez etapele. La lectiile cu litere insa citesc sau spun o poveste, apoi desenez literele, dupa aceea scriu cuvinte si propozitii. Acesta era demersul si in clasa, iar acum copiii stiu care sunt pasii: poveste, litere, cuvinte. La alte continuturi simt nevoia sa explic. De exemplu, la adunarea cu trecere peste ordin am vrut sa aiba explicatiile si modul meu de lucru. Cu siguranta si parintii lor le explica bine, dar am dorit ca toti sa aiba, la inceput, o abordare unitara, a mea sau asa cum am fi facut in clasa.

Modalitatea aceasta de lucru are si avantaje si dezavantaje. Prefer sa le vad doar pe primele, deoarece dezavantajele sunt doar de moment. Spun mai tarziu care sunt acestea, deoarece acum va prezint aspectele la care sunt atenta. Sunt, desigur, pe internet o multime de astfel de filme pentru copii, filme educative, didactice, ce explica in fel si chip lucrurile. Eu am preferat sa le inregistrez pe ale mele, cu viziunea mea, cu demersul meu. Vreau sa mentionez ca scoala online nu inseamna sa fii live cu copiii, in fiecare zi, ora de ora. Metodele de lucru se pot combina minunat si la primar si la gimnaziu sau liceu. La primar nu trebuie sa fie filme pentru orice, ci doar acolo unde simtiti ca e nevoie de sprijin si explicatii. La comunicare la clasa a treia spre exemplu, o ora ar putea fi live, alta in care elevii sa  primeasca un film si sa lucreze singuri mai departe.

Accent pe continut, pe modalitatea de lucru, pe materiale

  • Filmez intotdeauna ziua, la lumina zilei, fara becuri aprinse.
  • Folosesc un telefon si un trepied.
  • Folosesc un spatiu alb, dar am si filme realizate pe parchet (in niciun caz nu filmez pe o patura, pe o masa cu musama inflorata).
  • Spatiul trebuie sa fie simplu, fara alte elemente care distrag atentia: cana de cafea, materiale pe care nu le folosesc in timpul filmarii.
  • Am ales ca accentul sa cada pe materiale si nu pe mine. Vad filme in care oamenii citesc carti pentru copii si e foarte bine. Insa eu vreau ca elevii sa vada si pozele din carte si textul in asa fel incat sa nu misc tot timpul cartea. De aceea filmez cartea pe care o citesc. La fel pentru alte continuturi: e mai important ca elevii sa vada cum asez eu obiectele ca sa fac o adunare si nu sa ma vada pe mine si obiectele sa fie mici, undeva, neclare.
  • Imi fac un plan: ce vreau sa spun, pe ce pun accent, cum incep si cum termin. Foarte rar imi notez cuvinte cheie pe care vreau sa le amintesc. Nu pot sa imi notez ideile si sa urmaresc planul de acolo cu coada ochiului.
  • Incerc sa ma incadrez in 5-6 minute, iar la filmele mai lungi 12 minute (daca citesc o carte si apoi propun o activitate, nu pot sa fac asta in 5 minute).
  • Folosesc materiale simple, de multe ori le confectionez eu. In acest fel transmit faptul ca poti lucra cu ce ai prin casa. Prezint uneori si modalitati de a realiza materiale fara a le imprima, deoarece unii nu au imprimanta.
  • Intotdeauna simulez putin si mereu confectionez un material de la care sa pornesc. Daca am moment de pictura, pictez inainte ca sa arat copiilor unde trebuie sa ajungem, ce trebuie sa facem.
  • Incerc sa combin expunerea cu intrebari, chiar daca nu imi raspunde nimeni. Parintii mi-au spus ca unii copii interactioneaza cu mine si imi raspund la intrebari, asa ca e de bine.
  • Termin filmele cu o tema, o sugestie, o provocare.

 

filme pentru copii

Avantaje – Copiii pot urmari in ritmul propriu

  • Filmele pe care le realizez imi sunt de folos si mie. Imi dau posibilitatea sa vad ce fac, sa ajustez cate ceva, sa vad unde sa accentuez, cum sa pun problema, ce materiale sa folosesc.
  • Ma ajuta sa nu ma intind la vorba, totul trebuie sa fie clar, pe intelesul tuturor, dar sa nu fie plictisitor.
  • Copiii le pot urmari in ritmul lor, pot opri si relua. Pe de alta parte, ei le pot accesa la orele la care si parintii lor sunt disponibili.
  • Poate sunt continuturi unde copiii nu au nevoie de explicatii. Insa faptul ca eu le-am inregistrat imi asigura materiale oricand la indemana.
  • Ma pot conecta asa cu copiii. Pastrez tiparul orelor din clasa si copiii, obisnuiti cu un stil de lucru, se simt confortabil asa.
  • Filmele mele ii ajuta pe copii sa se concentreze, sa asculte explicatiile, sa urmareasca etapele. Acum e momentul sa ii ivatam ca internetul poate fi instrument de lucru si biblioteca uriasa. Ii putem invata sa lucreze singuri, sa urmareasca explicatii si apoi sa aplice.
  • Ma invata public speaking. Am emotii, dar incerc sa le controlez.
  • Filmele vor ramane, poate le sunt de folos si altora, le pot aborda si la anul si mai ales in cazul in care un copil va lipsi de la scoala.

Dezavantaje – doar cateva vad eu

  • Nu imi raspunde nimeni, nu exista interactiune.
  • Trebuie sa concentrez totul. Nu pot intotdeauna sa combin mai multe activitati.
  • Imi ia timp. Uneori inregistrez de mai multe ori acelasi film.
  • Nu am recuzita, nu pot apela la tot felul de materiale.
  • Nu obtin o calitate prea buna, sunet perfect, imagine super clara. Incerc sa prelucrez filmele sa fie luminoase si sa aiba culori intense.

Daca doriti sa imi lasati un feedback sau sa imi sugerati imbunatatiri, le primesc cu drag si va invit sa lasati un comentariu.

Alte articole pe blog: Ce facem cu scoala online?, Activitati cu carti – 20 de idei.

Ema

3 thoughts on “Cum realizez filme pentru copii, pentru elevii mei”

  1. Felicitări pt tot ceea ce faceți! Am folosit multe dintre filmuletele dumneavoastra in această perioadă de școală on-line. Le-am ales tocmai pt ca sunt scurte și respectă metodic! Mulțumesc pentru generozitate!

  2. Și ai mei mi-au spus că preferă filmele cu explicații, că le pot vedea de câte ori e nevoie. Și la lectura poveștilor procedează la fel, o ascultă de mai multe ori.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *