Drepturile de autor – idei pentru profesori

Ideea principala a acestui articol: Drepturile de autor – Spune intotdeauna de unde te-ai inspirat, cine e autorul.

In ultimul timp o tema de mare actualitate este cea a drepturilor de autor acordate profesorilor. Sunt profesorii autori? Da, sunt autori atunci cand creeaza fise, materiale scrise sau digitale, filme, materiale audio, carti, lucrari de grad, referate cu care participa la simpozioane. Iar cand profesorii publica aceste materiale in mediul online sau le publica in forma scrisa, ei au dreptul de a fi considerati autori si creatori de continut si de resurse. Cei care folosesc sau doar se inspira din aceste materiale ar trebui sa recunoasca public sursa de inspiratie, sa dea credit autorului, sa precizeze care a fost punctul de inspiratie. E o tema de actualitate si nu ne-am lasat pana nu am adus-o in discutie in cadrul unui webinar interesant organizat in parteneriat cu Proiectul Merito si Aspire Teachers. Ce a rezultat?

drepturile de autor

 

De ce un webinar despre drepturi de autor

Vorbesc la plural pentru ca spontan ne-am format o echipa: oamenii inimosi de la Merito si Aspire, doua doamne profesoare minunate de la universitati din Timisoara, Gabriela Grossek – conferenţiar universitar la Universitatea de Vest din Timişoara si Carmen Holotescu – profesor universitar, decan al Facultății de Inginerie și director al Centrului pentru Educație deschisă și Blockchain, din cadrul Universității „Ioan Slavici” din Timișoara, doamna de muzica Ana-Maria Rusu de la Mai Multa Educatie Muzicala in Scoli si Gradinite si colega Laura Piros pe care o stiti de pe blogul clasamea.eu.

Ne-am gandit sa dam o idee oficiala acestui webinar. De aceea le-am invitat pe Gabriela si Carmen sa ne vorbeasca despre drepturile de autor. Dansele au facut cercetari pe aceasta tema si au la universitate si un curs postuniversitar dedicat subiectului. Au fost multi participanti si sper ca dansii vor duce mai departe vestea regulilor de urmat.

Si care e ideea cu drepturile de autor?

Chiar asa, de ce atata tam-tam? Mi s-a spus de cateva ori: Daca ti-ai pus fisele pe internet si sunt gratis, inseamna ca le putem folosi cum vrem noi. Si e doar un exemplu. Ma gandesc insa ca noi, profesorii, suntem modele pentru copiii din scoli. Ii invatam pe copii despre drepturile de autor chiar de cand incep sa recite prima poezie: Zdreanta de Tudor Arghezi. Mai apoi ii invatam sa foloseasca ghilimelele. Apoi sa puna note de subsol si bibliografie.

Cu siguranta fiecare profesor a scris un referat, o lucrare de grad, un eseu, un proiect de lectie. Si in toate a specificat cu ghilimele, note de subsol si bibliografie de unde s-a inspirat, de unde a luat un citat sau o idee. (Ne-am suparat noi, ca natie, cand am auzit de niste lucrari de doctorat plagiate?) Aplicam acum acelasi lucru la resursele care se gasesc pe internet. Pentru ca aici se pare ca e problema, pe internet, deoarece aici se afla si cel mai mare volum de resurse. Iata cateva idei pe care le-am notat la acest webinar sau pe care le-am citit in studiile realizate de Gabriela si Carmen.

Daca e pe net si e gratis…

  1. Siteul creativecommons.org poate raspunde la multe intrebari despre drepturile de autor: AICI.
  2. Dreptul de autor e un drept intelectual.
  3. Internetul nu e domeniu public.
  4. Descarcarea nu e infractiune, dar raspandirea materialelor este.
  5. Daca descarci pentru tine si folosesti pentru uz personal e problema ta. Dar daca dai mai departe, pui materialele pe internet, pe un site, pe un blog, in grupurile de Facebook, atunci NU MAI E DELOC BINE. Vezi punctul 4 de mai sus.
  6. Ai voie sa folosesti doar anumite procente sau fragmente dintr-o lucrare fara sa specifici autorul. Cercetati despre asta.
  7. Daca autorul nu iti da voie sa modifici fisele sale, materialele, atunci nu o faci.
  8. Nu vinzi materialele care nu sunt ale tale. Materiale inseamna: carti, fise, articole, video, audio, un joc, o prezentare etc.
  9. Daca vrei sa modifici niste fise sau materiale, ceri acordul autorului, in scris, printr-un email / scrisoare. Daca il primesti, e bine, daca nu, nu modifici.
  10. Daca primesti acordul, trebuie sa specifici totusi undeva care a fost sursa de inspiratie.
  11. Intotdeauna cand creezi fise sau materiale folosind imagini care apartin unor creatori trebuie sa gasesti o modalitate de a specifica undeva cui apartin imaginile. Uită de Copy/ Paste de pe net.
  12. Aceleasi reguli pentru filme si materiale audio. Daca vrei sa folosesti creatia cuiva intr-un nou video, atunci ceri acordul autorului si in noul tau video precizezi cui apartine respectivul film pe care il folosesti. Daca nu iti da, nu folosesti. Poti fi creativ si original si iti poti crea chiar tu un continut.
  13. Si filemele cu muzica apartinand unor compozitori clasici, disparuti, pot intra sub aceasta incidenta, deoarece pot interveni drepturile de autor ale orchestrei care interpreteaza respectiva melodie.
  14. Cand acorzi drepturile de autor precizezi autorul, titlul, sursa – link catre site sau blog ori titlul cartii, tipul de licenta.
  15. Exista 7 tipuri de licenta. Ele sunt graduale. De la cea care te lasa sa folosesti liber, la cea care nu te lasa sa modifici deloc. Cercetati despre acest lucru.
  16. Licenta deschisa nu inseamna gratuit si atat. Licenta deschisa inseamna gratuit si cu permisiunea autorului uneori.
  17. Pinterest nu e creator de resurse. Pinterest e doar o platforma ce functioneaza ca o uriasa arhiva. Imagini din mii de siteuri ajung acolo. Cu un singur clik pe pozele de acolo esti redirectionat catre sursa si afli usor autorul.

Resursele educationale deschise RED

Cred ca de aici a pornit o idee ce nu a fost bine inteleasa. La cursurile din ultimul an a aparut formatul de Resurse educationale deschise RED. Un aspect gresit abordat e acela ca daca o resursa e RED, daca e gratis si e pe domeniul public, ea poate fi folosita oricum (Internetul nu e domeniu public. Domeniul public se refera la materiale care nu constituie proprietate privata si intotdeauna cand folositi un astfel de material verificati daca exista drepturi de autor asupra lui). Nu toate resursele sunt RED. Dar faptul ca e o resursa deschisa presupune totusi mentionarea autorului sau. De obicei la resursele RED se precizeaza ce permisiune acorda autorul: sa fie folosita asa cum e fara modificari, se pot aduce modificari cu precizarea sursei initiale, se poate copia si distribui tot cu precizarea sursei. Concluzia: e gratis, dar respectati autorul si dati-i credit.

Gasiti AICI si AICI ghidurile realizate de colegii din Timisoara. Sunt foarte utile, extraordinare! Sunt lamuritoare si de interes. Si de mare folos si foarte clar explicat e materialul Continut Deschis de AICI.

Ce de facut mai departe?

Din punctul meu de vedere lucrurile sunt foarte clare si simple.

  • Voi mentiona autorul si sursa orice material as folosi (o idee, o fisa, o poza, imagini, desenele copiilor, un film, o bucata audio, o carte, un citat dintr-o carte).
  • Daca nu reusesc sa gasesc autorul, mai bine nu folosesc.
  • Pot fi creativa si pot elabora un material nou cu ideile mele.

De ce sa specificam autorul?

  • Pentru ca asa e corect.
  • Pentru ca in acest fel incurajam creativitatea si producerea de materiale.
  • Pentru ca recunoastem asa munca depusa, efortul autorului, investitia lui de orice fel.
  • Pentru ca le transmitem celorlalti ca suntem corecti.
  • Pentru ca ii vom invata si pe copii sa faca asta si suntem modele.
  • Pentru ca si altii vor invata de la noi. Pentru ca suntem colegi.
  • Pentru ca NU e o rusine sa recunosti ca nu esti tu autorul, ci altul a creat materialul. Nu esti mai putin creativ sau mai putin muncitor.

Te invit sa duci ideea acordarii drepturilor de autor mai departe. Te invit sa lasi un comentariu si sa iti spui parerea. Iti multumesc!

Alte articole pe blog: Managementul clasei, Provocare la citit.

Ema

 

1 thought on “Drepturile de autor – idei pentru profesori”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *