Estimarea numerelor: Alpinist sau scafandru?

Estimarea numerelor, aproximarea sau rotunjirea numerelor – un capitol greu la clasele a doua si a treia. Am cautat tot felul de formule prin care sa le explic elevilor mei cum sa se gandeasca si ce rationament sa aiba cand au exercitii de estimare a numerelor. La ce ne foloseste sa stim sa rounjim numerele? Copiii au gasit cateva situatii din viata lor si am povestit despre aceste lucruri. Va prezint mai jos demersul meu si cateva activitati pe care le-am realizat.

Axa numerelor

Cu axa numerelor sa incepeti. Am gasit pe Twinkl o astfeld e axa a numerelor. Ca sa ne incapa pe un perete, am folosit curtea scolii. Acolo am lipit cap la cap fasii din axa numerelor pana a rezultat o axa de la 0 la 1000.

Apoi am realizat in clasa o axa a numerelor cu stegulete. Am scris doar numerele din 50 in 50 de la 100 la 1000. Numerele formate doar din sute au fost galbene, cele formate din sute si zeci au fost albastre. Copiii au primit biletele cu numere si despre fiecare numar am discutat cum se rotunjeste. Le-a fost de folos sa vada steguletele in clasa.

Alpinist sau scafandru?

Am mai nascocit o abordare: Esti alpinist sau scafandru? Am aici si cateva versuri compuse de mine.

Daca vrei sa aproximezi la sute un numar format din sute, zeci si unitati, te uiti la cifra zecilor:

  1. Daca cifra zecilor e 5 sau peste 5, atunci esti alpinist si urci catre numarul de deasupra. De exemplu: 456 se aproximeaza prin adaos, e mai aproape de 500.
  2. Daca cifra zecilor este sub 5 (adica 4 sau 3 sau 2, 1, 0), atunci esti scafandru si numarul se aproximeaza prin lipsa. De exemplu, numarul 433 se aproximeaza prin lipsa, e mai aproape de 400.

Daca aproximezi la zeci, procedezi la fel, dar te uiti la cifra unitatilor:

  1. Daca cifra unitatilor e 5 sau peste 5, esti alpinist si urci la numarul de deasupra. De exemplu: numarul 456 se aproximeaza prin adaos, e mai aproape de 460.
  2. Daca cifra unitatilor este sub 5, adica este 4 sau 3, 2, 1, 0, esti scafandru si cobori la numaruld e dedesubt. De exemplu, numarul 433 se proximeaza prin lipsa, e mai aproape de 430.

Dupa ce ne-am jucat asa de mai multe ori, in scris am folosit si sageti pentru a arata ca se urca sau se coboara. Vedeti mai sus, intr-o poza, o astfel de scriere. Copiii au nevoie de ancore vizuale, sa le folosim. Gasiti fisele mele cu scafandrul si alpinistul AICI. Documentul contine doua pagini, una pentru numerele pana la 1000 (clasa a doua), alta pentru numerele pana la 10000 (clasa a treia). Pe fiecare pagina se afla trei biletele pentru a economisi tus si hartie. Mie mi s-a parut ca cel mai bine au inteles copiii cand am folosit imaginile cu alpinistul si scafandrul.

Jocuri si aplicatii online

Borcanul cu bile – AICI. Fara a numara bilele, copiii trebuie sa aproximeze cate bile sunt in borcan. Dupa ce fac presupuneri, le aratati care e numarul real. Puteti realiza activitatea si cu un borcan adevarat cu boabe. Dupa ce fac presupuneri, numarati boabele.

Alt borcan cu bile gasiti AICI.

Mai multe jocuri, ordonate pe clase si categorii gasiti AICI.

Am avut, la clasa a treia, si jocuri cu aproximari in Kahoot. Am avut o zi in care copiii si-au adus telefoanele si am jucat Kahoot la toate orele.

Terminologie matematica

Folositi mereu terminologia matematica legata de aproximare. Noi am pornit de la formulari simple luate din viata reala: Cam cat au costat pantofii tai? Au fost cam 100 de lei. Am analizat ce pret ar fi putut sa aiba. Cam cati kilometri sunt pana la Brasov? Sunt aproximativ 300 de kilometri, adica ar putea fi 260, 279, 289, nu stim precis si de aceea aproximam. Cate bile sunt in borcan? Estimez ca sunt cam 3000 de bile. Cate ar putea fi daca ar fi sa alegem un numar: 2789, 2888 etc. Cate pagini are cartea pe care o citesti? Probabil are cam 200 de pagini. Copiii se amuza sa dea variante de raspuns si atunci cand ei spun tot felul de numere ne gandim daca au dreptate.

O parte dintre activitatile realizate in clasa a doua le-am reluat in clasa a treia. La clasa a doua am avut numere pana la 1000, la clasa a treia numere pana la 10000. Asteptati-va sa le fie greu copiilor sa aproximeze acelasi numar la mii, apoi la sute, apoi la zeci. La acest pas ne-a fost de folos ideea ca atunci cand aproximam la mii cautam un numar cu 3 zerouri, cand aproximam la sute cautam un numar cu doua zerouri si cand aproximam la zeci cautam un numar cu un zero. Exemplu: 6789 – se rotunjeste la mii la 7000, 6789 – se rotunjeste la sute la 6800, 6789 – se rotunjeste la zeci la 6790.

Care sunt abordarile voastre pentru acest capitol al rotunjirilor? E un continut greu, dar e necesar, are aplicabilitate in viata de toate zilele. Ce actvitati ati realizat? Cum ati explicat copiilor rotunjirea numerelor? Va invit sa scrieti in comentarii ideile voastre.

Alte articole pe blog: Rotunjirea numerelor reprezentare corecta, Numerele pana la 1000

Ema

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *