EMOTIILE

Metode moderne? Falsa modernitate a unor lectii vechi

Atentie! – Daca sustineti vreun grad didactic, aceasta nu e o postare pentru voi. Daca va inscrieti la vreo lectie deschisa, daca veti avea inspectie, nu aplicati la clasa nimic din ce veti citi mai jos.

Ce e modern si ce e traditional in invatamant? Ce sunt metode moderne? Daca ar fi sa insir ce m-au invatat didacticile din liceu si pana acum, metodele traditionale sunt conversatia, explicatia, exercitiul, iar cele moderne sunt algoritmul, invatarea prin descoperire, lucrul cu calculatorul. FALS ! Daca eu le-am invatat pe acestea … moderne prin 1993 pe la liceu, nu mai sunt moderne. Nu mai au cum sa fie. Or fi fost atunci prin 1988, cand eram eu prin clasa a 9-a, cand nu exista calculator si cand cineva adusese probabil de pe afara (de printr-o tara cu calculator), ideea ca poti sa il folosesti la clasa. Acum nu mai tine de modernitate. S-a perimat. Sunt foarte multi copii de 9-11 ani care dau lectii pe orice joc si pe orice aplicatie adultilor pe o raza de 100 de metri in jurul lor (sau mai mult?).

 

metode moderne
Daca ai o lectie de grad si inserezi un joc, o proiectie video si mai aduci si 3 plante cu tot cu radacina pentru a fi observate, gata, ai o lectie moderna. Nu, nici pe departe.

Metode moderne pe repede inainte

Sistemul romanesc a ramas agatat intr-un model invechit de lectie – lectia de 45 de minute, in care verifici ce ai invatat ora trecuta, verifici tema, predai un subiect nou, te fastacesti putin prin subiectul cel nou, tragi concluzia, aplici, verifici, faci retentie, faci transfer, rapid o evaluare, rapid o autoevaluare, rapid o evaluare din partea colegilor… Totul fragmentat in cate 5 minute, pentru ca altfel nu au cum sa incapa cu totul in 45 de minute. Psihologia ne tot spune ca invatarea e un proces de durata. Dar la scoala invatarea trebuie sa aiba loc in 5 minute de subiect nou si predare. Dupa 45 de minute e musai ca elevul sa stie ce i-ai spus. Cred ca e o falsa perceptie a invatarii la scoala.

 

metode moderne

Ce e modern?

(E opinia mea!) E modern sa ai o lectie fara etapele acestea de cate 5 minute, fara verificarea lectiei anterioare, fara tema de verificat, fara algoritm dus la nesfarsit ca poate se prind copiii, fara metode traditionale si moderne, fara calculator daca vreti, fara tabla interactiva. Si modern ar fi sa nu dureze 45 de minute. Ci vreo 2 ore (sau atat cat aveti nevoie). 2 ore in care tu, invatatorul esti in echipa copiilor, discutati cu totii, va jucati, iar discutati, iar va jucati, priviti un film documentar / de animatie, rasfoiti niste enciclopedii, aveti timp sa folositi creioanele colorate pentru a face scheme si grafice, aveti timp sa insirati pe jos si pe banci pietricele si conuri si scoici ca sa le numarati si sa le grupati, aveti timp sa si cantati, sa si spuneti de 2 ori inmultirea pe ritm de hip – hop… Asta e modern. E modern sa te adaptezi la ritmul copiilor, sa ii asculti, sa ajustezi lectia dupa ei. Si la sfarsitul celor doua ore, in loc de evaluare verbala, in loc de note, de aprecieri si evaluari din partea colegilor sa fie: “Doamna, data viitoare vreau sa vorbesc eu despre …” si “Doamna, am acasa o carte care cred ca se potriveste cu lectia noastra.” si “Doamna, pot eu sa prezint maine?” si “Doamna, mi-a venit o idee…” – pentru ca acesta e cel mai important si clar feedback pentru tine, ca invatator, ca ei au inteles lectia.

metode moderne

Teama nu e moderna. Sa nu va fie teama!

Si modern mai e sa duci dincolo de toate metodele totul, pentru ca ei, copiii, sa participe si sa fie acolo. Daca trebuie  numarati jeleuri pe care apoi sa le mancati si daca trebuie pictati cu picioarele goale in curte si daca trebuie puneti muzica de dans la ora de mate pentru a destinde atmosfera. Cred ca multi dintre invatatori (si eu m-am numarat uneori printre ei si tot am incercat sa ma scutur de asta) isi construiesc lectiile cu teama ca nu au verificat lectia anterioara, ca daca vine cineva si nu au dat teste de evaluare pe care sa le pastreze in dosar, ca daca spun copiii acasa ce bine s-au distrat la scoala si parintii vor intreba da’ carte cand mai faceti? Exista o astfel de teama. Teama nu e moderna. Nici traditionala. Teama e naspa. Nu va fie teama.

Si ce daca nu ati facut evaluare, evaluare scriptica? Da, exact, nu ati masurat concret cati elevi au inteles, cati nu, cine are nevoie de ameliorare, nu ati notat…? Invatarea ia ceva timp, nu poti spune la finalul unei lectii daca toti au invatat. Invatarea e ceva individual, subiectiv. Nu poti trage linie la finalul unei ore si toti sa fie egali.

Nu le-ati dat nici tema? Si ce daca? Poate nu au inteles? Da, probabil unii au inteles, altii nu. Nu au inteles daca in loc sa folositi ghinde si castane si pietricele pentru a forma zeci si sute le-ati aratat niste desene in carte si niste planse colorate puse pe perete. Modern nu mai e manualul. Pe bune. Nici caietul special. Nici macar caietul cu patratele nu mai e modern. De acela cu liniatura speciala de clasa I nici nu mai zic – acela e inchisoare. Eu am folosit in clasa pregatitoare caiete cu foi albe, fara linii si patratele – fiecare scria si desena cum dorea – mai mare, mai stramb … Erau creativi. La un moment dat fiecare si-a aliniat scrisul, desenele, nu prea a fost nevoie de linii.

 

metode moderne

Ti-ai decorat modern clasa?

Imi amintesc de cursul acela de instruire al invatatorilor care luau clasa pregatitoare – a durat vreo 2 saptamani. Acum dureaza o zi?!!! Sau doua??!! Erau niste colege care tot timpul spuneau: “Pai voi astia de la oras aveti cu ce, aveti de unde, aveti parinti cu bani. Noi nici hartie colorata nu avem.” Acum de i-as intalni iar i-as intreba daca a trai la oras inseamna sa ai lectii moderne si a fi invatator la tara inseamna sa nu ai lectii moderne. Oare cati invatatori de la tara i-au dus pe copii pe camp sau in vreo gradina? Copiii de la oras tanjesc dupa asta si de aceea an de an, primavara, plantam in curtea scolii si rosii si vinete sau plantam in ghivece. (Imi amintesc de un baietel care a vazut rosiile crescand pe plantele din curtea scolii si m-a intrebat daca intr-adevar sunt rosii.) Cati invatatori de la tara si-au decorat clasa cu stergare si cu oale de lut, cu panusi de porumb, cu rogojini? Eu as face asta la oras. Ar fi de basm pentru copii. In loc de albinute, fluturasi, Pokemoni sa fie rogojini pe post de panouri. Eu cred ca asta e modern. Sa faci ceva. Sa fii creativ din piatra seaca e modern. Sa faci altfel. Sa faci altfel decat ai facut anul trecut. sa reinventezi si sa reinterpretezi.
metode moderne

Modernul inchis in 45 de minute

Cred ca modern nu tine de spatiul frumos decorat, de cele mai noi tehnologii, de pereti plini cu planse, de metode, de planificari amanuntite, etapizate, de evaluari periodice. Modern e ceva nou, ceva mai bun decat ieri. Ar fi modern sa facem ora de stiinte la Zoo si dusi acolo cu caiete si creioane, copiii sa observe animalele, sa le deseneze, sa afle cu ce se hranesc. Sau sa faci ora de mate in livada si cu merele din pom sa faci grupe de cate 3 si sa le aduni repetat. Si construind o hidrocentrala din materiale reciclate sa afli cum actioneaza forta apei. Dar … nu ai cum sa construiesti o hidrocentrala in 45 de minute – nu ai cum sa formezi echipe, sa stabilesti sarcini fiecarei echipe, sa-i lasi sa discute, sa ia decizii, sa munceasca cot la cot. Nu ai cum sa te duci la Zoo in ora de stiinte pentru ca de fapt ar dura mai mult de o ora, ar dura o zi si nu ai mai avea timp de mate, de citire, de engleza.

Modern e sa scoti capul din cutie

Asa ca uitati de calculatoare, de manuale uneori, de timp, uitati de invatarea prin descoperire si de algoritmi. Cele mai moderne metode sunt cele care va scot din cutie, din cutia celor 45 de minute si din cutia unei didactici cu plan de lectie deloc flexibil. Cele mai moderne sunt metodele care pornesc de la “Dar daca as face asa …?”, sunt metodele pe care nu le-ati folosit ieri, nici anul trecut. A nu se intelege ca planul de lectie trebuie sa dispara. In niciun caz. Planul, proiectul – sa ramana. E bine sa iti planifici, sa fii organizat, metodic, sa stii cu ce incepi, cum integrezi etc. Dar uneori trebuie sa facem compromisuri – renunti la niste etape pentru a castiga altceva. Prelungesti dirijarea invatarii daca elevii sunt prinsi in asta si nu dai lucrare de control pentru ca asa trebuie.

Noi facem sa fie modern

 Trebuie sa adaug faptul ca lamentarile nu sunt … moderne. Scuzele de genul nu avem manuale, programa e incarcata, nu avem materiale, suntem totusi prinsi in planuri si ore de 45 de minute … nu sunt moderne si daca puneti problema asa, atunci ati citit degeaba ce am scris eu aici. Parintii (si sunt foarte multi) arata cu degetul invatamantul. Uneori au dreptate. Ce insir eu aici despre modernitate nu are legatura cu programa, cu ministerul, cu manualele. Tine de dascali. Poti sa faci o prelegere in fata clasei, nu zice nimeni sa nu o faci, dar fa-o sa fie memorabila: costumeaza-te, urca-te pe un scaun, schimba-ti vocea la 5 minute, foloseste grafice colorate, fa gesturi largi si atunci prelegerea ta plictisitoare va fi altfel. Daca nu ai inspiratie, lasa-i pe elevi in locul tau – e suficient sa ii intrebi “Voi ce parere aveti? Cum am putea rezolva? Ce solutii aveti? ” si de aici sa porneasca discutii lungi si frumoase. Creioanele sa fie pentru rontait cu dintii, nu pentru scris pagini lungi in caiet. Si temele sa fie creative, nu de copiat si de rezolvat 30 de probleme.
Daca ai alte idei, lasa un comentariu.
Ce sa mai citesti pe blog: Metoda Fishbone, Cum sa scrii un Haiku
Ema

15 thoughts on “Metode moderne? Falsa modernitate a unor lectii vechi”

  1. Draga mea, daca TOATE orele s-ar face cum zici tu copiii n-ar sti nimic. Facem si astfel de ore , mai ales la Clas preg , dar in cls aIIIa la atribut si complement E MAI MODERN /UTIL MANUALUL, CAIETUL SI O CULEGERE . Si facem analiza gramaticala pana stim care e adjectiv si care e atribut , care e substantiv si care e subiect . MUUUUULTE ore si multe pagini , pt ca altfel or sa scrie la liceu PARTIKIP !

  2. Liviu, nu am scris nicaieri ca toate orele sa fie cum zic eu. Iar eu i-am invatat pe copii si substantivul si adjectivul fara ore muuuulte si muuulte pagini.

  3. Felicitări și mulțumiri de aici dela școala de vară "Informatica la Castel". A fost bucuria zilei de azi să parcurg acest text (inclusiv comentariile). Ca om bătrân, îngrijorat de închistarea-supraîncărcarea programei școlare, de toceala pretinsă elevilor, de frica și lamentările prea multor profesori…

  4. Poate nu ar trebui să alergăm mereu în goană după modern,după practici venite din vest? Tradiționalul nu întotdeauna este rău atîta timp cît este funcționabil,iar Noul nu întotdeauna este mai bun și mai rezultativ.Sistemul bazat pe competențe care se îcearcă de o vreme a se implimenta la noi s-a manifestat deja ca un sistem ratat în Vest,de ce am considera că ar putea fi un sistem rezultativ la noi?Pe cînd sistemele ce pun bază pe cunoștințe ca de exemplu în Corea de Sud sau Japonia sunt sisteme dau un randament înalt de specialiști.Exemplu clasic de sistem bazat pe competențe este școala americană,unde se face tot ce este kool,copii ce învață și sunt atrași de carte au un rol social de marginalizați,iar școala și colegiul este doar pentru distracție.Cei care rezistă pînă la Universitate abia acolo văd că lucrurile se inversează,deoarece studiului în universitate acolo i se atrage o atenție deosebită,și buni specialiști ajung acei "botanici" marginalizați,însă ajung buni specialiști nu datorită sistemului ci mai degrabă în pofida lui.Sigur copii ar fi foarte încîntați să danseze și să coloreze la toate orele,chiar și în loc de matematică sau istorie în clasa XII s-ar juca pe jos cu pietricele însă ce vor face ei mai apoi avînd doar competența de a se juca cu pietre?Un stat se poate dezvolta doar avînd specialiști buni(informaticieni,fizicieni,chimiști,matematicieni,economiști etc.),SUA își poate permite să cumpere acești specialiști din alte state.Oare Republica Moldova își va putea permite să o facă dacă nu își va forma propriile cadre?

  5. Ma bucur mult ca mi-ati citit articolul. Poate insa nu ati citit cu atentie. Am explicat ce inseamna in opinia mea modern si traditional si nici nu am facut o pledoarie pentru practici din Vest sau din alta tara. Multumesc oricum.

  6. Multumesc , Ema! Esti atat de generoasa si curajoasa sa ne impartasesti din preocuparile tale! Cred ca activitatile de tipul celor sugerate de tine ii determina pe elevi sa vina cu drag la scoala si deja o lupta e castigata ( cea mai importanta din punctul meu de vedere ) . Apoi cunostintele vor fi insusite, competentele vor fi formate fara a face rabat la calitate, dimpotriva.

  7. Uite de ce-mi place sa te citesc!
    Ai curajul de a scrie ce gandesti,dar mai mult,chiar faci cum crezi tu ca e mai bine pentru copil.
    Atunci cand am simtit ca unele exemple date de tine in aceasta frumoastra "fereastra" despre "lumea ta" se potrivesc cu clasa mea le-am folosit sau le-am modelat sa ne fie si noua bune…
    Sa ai parte de un an scolar plin de satisfactii !

  8. Buna Ema,
    Ai putea, te rog, sa publici rezultatul foii puse pe tabla?(aceea cu intrebarea: ce ai face daca ai avea multi, multi bani?) Ma intereseaza rezultatele finale – astea arata si tendintele viitoare ale copiilor. Am observat ca datul la saraci nu a interesat pe nimeni.
    Cu multumiri,
    B. Milescu
    P.S. Articolul tau este o bogatie!

  9. Vai cât am râs… nu de alta, dar mă pregătesc de inspecție, căutam la tine un articol mai vechi, și am ajuns pe acesta. A nu se lua de bun la inspecție =)).
    Corect, că proiectele trebuie să fie „ca la carte”. Și tot citind mi-am dat seama că am cele mai moderne pauze. Abia atunci am timp de plantele care înfloresc, proiectele de prin clasă, biblioteca… Și sincer, abia aștept să scap de inspecția asta, să pot să mi le combin fără să mă mai întrebe nimeni de ce nu le-am îndesat în pachețele de 45 de minute!

  10. hm….daca imi pica ceva la examen despre metodele de invatare, voi insera ceva din raspunsul tau……ai mare dreptate 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *