fractii

Fractii la clasa 2 – Jurnalul fractiilor

Fractii la clasa 2 – Cum sa faci sa fie amuzant? Am pornit de la cateva idei gasite pe net. Le-am combinat. Le-am adaugat la placerea copiilor de a avea o carte sau un jurnal pentru orice. La jurnalul fractiilor am adus si arome de paine calda, taiata, analizata, impartita, mancata pe indelete si felii parfumate de banana.

fractii la clasa 2

 

Fractii la clasa 2 – Pornim de la material concret

Am inceput intr-o zi cu bananele, asezate pe farfurie si taiate mai intai in jumatate, apoi in sfert, apoi in opt si tot asa.

fractii la clasa 2

 

Am tot repetat ca mereu vorbim despre parti egale. Probabil i-am innebunit cu asta. 🙂 Sonia a masurat feliile de banana sa vada daca sunt egale. E important pentru copii sa lucreze cu ceva concret, cu ceva ce poate fi impartit, la propriu. Hartia e buna, rigletele sunt minunate. Dar un fruct aduce si savoare lectiei. Prima mea alegere a fost marul – pe internet gasim imaginea marului asociata cu fractiile. Insa e greu pentru copii sa taie un mar. Am ales banana. Poate nu au iesit bucatile exacte, dar am exersat. mai intai taiem in jumatate. Fiecare jumatate o taiem iar in jumatate. Analizam, discutam. Atentie, nu se mananca feliile de banana decat la final! 🙂

 

fractii la clasa 2

 

O paine calda – abordare senzoriala pentru fractii la clasa 2

(merge si la clase mai mari)

Chiar daca nu esti un mancacios, mirosul de paine calda are un efect pozitiv. Observati ca am lucrat senzorial. 🙂 A doua zi a urmat painea. Calda, uriasa, de la brutarie. Asezata in mijlocul clasei, cu toti copiii in jur (ca sa vada mai bine), painea a fost la rang inalt. A fost taiata mai intai in jumatate, apoi in sfert, apoi in opt, apoi in saisprezece parti egale, apoi inca o data pana am obtinut 32 de parti egale (cate una pentru fiecare copil). Va recomand ca ori de cate ori aveti ocazia sa combinati notiunile (oricare ar fi ele, la mate, la comunicare, la muzica, la stiinte) cu ceva senzorial; daca e ceva de mancare, impactul va fi garantat. Copiii tin bine minte mirosurile, texturile, gusturile, iar in acest fel asocierile se fac mult mai bine.

fractii la clasa 2

Un jurnal al fractiilor

In urmatoarele 3 zile ne-am ocupat de jurnalul fractiilor. Mai intai interiorul, apoi copertile. Puteti sa ii spuneti si carte sau altfel.

 

fractii la clasa 2

In interior am folosit foi de Origami pretaiate, de aceeasi dimensiune, pentru a ilustra diferitele parti sau intregul.

fractii la clasa 2

Pe coperti am lipit o pizza si ce alte forme s-au putut realiza cu parti dintr-un intreg. Am insistat ca pe fiecare bucata sa se scrie fractia pe care o reprezinta.

 

fractii la clasa 2

Stiu ca au inteles. In zilele care au urmat, au tot folosit, singuri, termenii de treime, doime, sesime…

 

fractii la clasa 2

 

Am insa si un truc: repetitia. De cate ori am ocazia fac apel la notiunile abia invatate. Am citit mereu ca exista destui parinti ingrijorati de dificultatea unor notiuni cum sunt fractiile. De fapt copiii clasei a II-a doar fac cunostinta acum cu fractiile, nu le cere nimeni sa efectueze cu ele calcule complicate. Ca la orice alta informatie, abordarea concentrica, in mai multi ani de studiu, ii ajuta pe copii sa inteleaga mereu altfel. Abordarea concentrica se foloseste si la predarea partilor de vorbire – chiar de la gradinita copiii sunt invatati ca exista obiecte si actiuni, spre exemplu, ca obiectele pot fi fiinte sau lucruri, iar in fiecare clasa ce urmeaza notiunile se largesc. Asa e si cu fractiile. Nimic de speriat.

fractii la clasa 2fractii la clasa 2
fractii la clasa 2
Voi cum ati abordat subiectul fractii la clasa 2? Sau la calsele 3 si 4? Lasati un comentariu cu ideile voastre.

Ema

4 thoughts on “Fractii la clasa 2 – Jurnalul fractiilor”

  1. Vă admir creativitatea și încerc să aplic cât pot din ideile dumneavoastră minunate!!! Apreciez generozitatea cu care împărtășiți ”aventura” dumneavoastră la clasă! Știu câtă muncă implică întreținerea unui blog (nu mai spun de munca la clasă și înainte de a intra la clasă!)! Felicitări! Vă doresc multă putere de muncă și de acum încolo!

  2. Va multumesc pentru faptul ca postati aceste idei minunate! Pentru un cadru didactic debutant sunteti o comoara!

  3. Mulțumesc pentru idee! L-m mai folosit o dată în urmă cu 5 ani. A fost de mare folos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *