Vi se pare ca interpretarea datelor, in forma stiintifica si scortoasa, statistica nu are nimic de-a face cu clasa pregatitoare? Ca intervin aici niste concepte, poate niste actiuni, activitati si idei ce depasesc puterea de intelegere a micurilor de 6 ani? In opinia mea e chiar perioada perfecta pentru a-i invata pe copii ce e un grafic, cum se strang date, cum se interpreteaza ele. Daca invata acum, vor avea deprinderi de a analiza si de a interpreta, dar si alte deprinderi importante, utile in viata de zi cu zi. Vi le prezint mai jos.
Interpretarea datelor – de la simplu la complex
Tema noastra: Care e cea mai importanta parte a corpului?
Copiii au emis pareri. Unii au zis din prima ca inima e. Cativa si-au dat cu parerea. Unii i-au contrazis si au sustinut ca in opinia lor creierul e cel mai important. Am convenit ca acum doar inregistram ce spune fiecare si apoi vedem. Am lipit pe tabla niste imagini ale partilor corpului mentionate de copii. Dupa 5 imagini le-am propus sa ne oprim aici ca sa ingustam cercetarea.
Apoi i-am invitat, pe grupe, asa cum stau in banci (nu ii lasati sa vina toti odata deoarece se creeaza putina aglomeratie si votul nu mai e clar, unii deseneaza si pe langa si de doua ori), sa puna un semn sub imaginea pe care o voteaza. Fetele au primit creta roz, baietii creta galbena.
Am tras linie la final si am numarat ce a iesit. Am exersat in acest fel numararea si descompunerea. Cati copii cred ca inima e cea mai importanta? 11 in cazul nostru. Cate sunt fete si cati sunt baieti? 3 fete si 9 baieti. Si tot asa.
Am analizat situatia: Care e cel mai mic numar? 2 pentru ficat. Dar cel mai mare? 11 pentru inima. Care e concluzia? Inima a primit multe voturi, copiii cred ca e cea mai importanta parte a corpului.
Concluziile mele: A fost o activitate intensa in care copiii s-au prins imediat. Desi uneori sunt galagiosi si impulsivi, acum au fost prinsi in comparatii si analize. A fost mult, mult mai bine decat ma asteptam, din prima.
Ce invata copiii din interpretarea datelor?
- Sa emita opinii, pareri personale.
- Sa respecte parerea celorlalti – se strang date, informatii.
- Sa etapizeze o activitate: strangem date, votam, contorizam, analizam.
- Sa analizeze rezultatele.
- Sa le interpreteze.
- Sa compare rezultatele.
- Au o viziune de ansamblu asupra unei probleme.
- Pentru copiii care invata vizual e o ocazie sa isi lamureasca niste aspecte.
Grafice si interpretari puteti realiza in legatura cu orice: anotimpul preferat, personajul preferat, care e cea mai importanta zi, in ce luna sunt nascuti mai multi copii, care aliment e mai potrivit sau sanatos. Puteti urmari nu doar statistica, dar va poate ajuta si la luarea unei decizii in clasa: supuneti la vot 3 variante si copiii vor decide ce prefera.
Daca ati realizat si voi grafice, va invit sa lasati un comentariu cu ideile voastre. A fost greu, usor, ce tema ati avut, ce au spus copiii?
Alte articole de pe blog: Calendar scolar urias si de colorat, Planificare clasa pregatitoare.
Ema
2 thoughts on “Graficul si interpretarea datelor la clasa pregatitoare”