Am anul acesta clasa a treia. La limba romana avem manualul editurii Art Klett. In articolul acesta va prezint cateva activitati pe care le-am realizat pe marginea textului „In clasa”, text care este de fapt un fragment din cartea „Povestea frindelului” de Andrew Clements. Unii dintre copii au citit cartea. Ne-am intrebat de ce autorii manualului au amestecat fragmente din capitole diferite. Actiunea din textul din manual nu se petrece in carte in prima zi de scoala asa cum ni se prezinta. Copiii au fost nelamuriti si nu am stiut cum sa explic o decizie atat de intortocheata luata de adulti.
Vocabular
Ca sa castig timp in clasa, am hotarat sa aplic metoda flipped classroom. Copiii citesc acasa textul. La scoala il citim impreuna, discutam cuvintele necunoscute. In acest fel se pierde putin din inefabilul textului la prima vedere, dar oricum copiii stiau textul, deoarece au rasfoit toata cartea. La aceasta activitate au primit ca tema sa explice cuvintele dintr-o lista data de mine. In acest fel ei au lucrat cu aceste cuvinte de doua ori: o data in clasa cand le-am explicat impreuna si a doua oara acasa, cand le-au explicat singuri rezolvand tema. As vrea sa cred ca pe unele le-au retinut din clasa. Gasiti fisa cu vocabularul AICI.
Ordinea activitatilor
Pentru acest continut, am avut o abordare diferentiata. Dupa lectura textului a urmat o povestire care a tinut cont de momente. Le-am pus intrebari astfel incat sa punctez momentele actiunii: Ce s-a intamplat la inceput? Ce a urmat? Cum se termina textul? Apoi le-am dat copiilor fasii de hartie cu momentele actiunii. O parte dintre elevi au primit ca sarcina sa aseze in ordine momentele actiunii, textul fiind scris in intregime pentru fiecare moment. Altii au primit ca sarcina sa aseze in ordine momentele, insa pentru fiecare text am scris doar inceputul, atat cat sa poata fi identificat momentul, urmand ca ei sa aseze in ordine si apoi sa completeze enunturile. Gasiti aceste fise AICI.
Argumentare
Unul dintre exercitii a fost cel de argumentare. Le-a fost greu copiilor sa argumenteze si sa explice. In prima zi am analizat posibilitatile pornind de la enuntul: „A procedat bine Nick atunci cand a intrerupt-o pe doamna Granger?”. Raspunsurile au fost formulate dupa modelul: Da, a procedat bine pentru că… si Nu, nu a procedat bine pentru că…
A doua zi le-am pus urmatoarea intrebare: „A procedat bine doamna Granger cand i-a dat lui Nick o tema suplimentara?”. Copiilor le e greu sa formuleze logic raspunsul, astfel incat explicatia sa se potriveasca bine cu intrebarea. A fost necesar ca mereu sa revenim la intrebare pentru ca ei sa vada exact unde cade accentul, pe ce actiune, la cine trebuie sa se raporteze. Am scris toate raspunsurile pe tabla, activitatea a fost una orala.
Jocuri online
Am avut si doua jocuri online. Pe unul l-am creat folosind Wordwall si l-am folosit la intelegerea textului. Are intrebari de rutina, de identificare. Pe al doilea l-am creat folosind Kahoot. Pentru a-l juca am avut o zi speciala, ziua cu telefonul la scoala. Copiii si-au adus telefoanele si asa am jucat pe Kahoot. Pentru ca am un cont gratuit la Kahoot, jocul a fost doar cu variantele adevarat / fals si de tip grila.
Pentru acest text si activitatile realizate in jurul lui am rezervat 5 ore. Am mai avut si o ora de scriere corecta, in care am vorbit despre ortograme. Gasiti AICI si alte activitati realizate pe marginea acestei carti cu generatia trecuta de elevi.
Daca si voi aveti activitati interesante pentru acest text, pentru cartea Povestea frindelului sau pentru alt text din cartea de citire, va invit sa le scrieti intr-un comentariu.
Alte articole pe blog: Ziua cu telefonul la scoala, 12 activitati de intelegere a textului.
Ema