Inceput de an scolar perfect
Ce s-ar intampla daca toata lumea ar rupe florile? Daca toti am intra murdari in clasa? Daca toti am chinui pisica? Ce s-ar intampla daca toti am lasa apa sa curga? Urmariti firul actiunilor, analizati consecintele, vorbiti despre cauza – efect.
Pe masura ce citeam, copiii se distrau, dar si exclamau: Chiar asa e! O, da, ce ar fi daca ….!
Imi place indeosebi faptul ca pe o pagina a cartii se pune intrebarea ce se intampla daca unul singur face ceva, iar pe cealalta parte ce se intampla daca mai multi / toti ar face acel lucru. Catastrofele nu se lasa asteptate si apar tocmai atunci cand ne e lumea mai draga, atunci cand nu dam importanta detaliilor, cand trecem nepasatori.
Dupa ce am citit cartea, am tot discutat. Apoi am trecut la realizarea unei carti simple, in care copiii au desenat si au scris “Ce s-ar intampla daca ….”
“Intoarceti” cartea
Cartea prezinta cateva aspecte negative. Incurajati copiii sa gaseasca si lucruri pozitive si discutati ce s-ar intampla daca toata lumea le-ar face. Vreme de cateva zile incercati sa tot adaugati pe lista voastra cate un lucru pozitiv pe care ar putea sa il faca toata lumea.
Puteti cumpara cartea de pe site-ul Books Express AICI sau pe Elefant Aici
Dragă Ema,
Ieri le-am citit copiilor din clasa pregătitoare cartea “If Everybody Did”. A fost foarte amuzant și energizant. Le-am citit în engleză și am tradus ad-hoc. La un moment dat am “citit” direct în română și o fetiță mi-a atras atenția : “Doamna, ați uitat să spuneți în engleză!” (trebuie să menționez că ei nu au făcut engleză la grădiniță, dar sunt atât de dornici să învețe, că m-au înduioșat).
Pentru că unele imagini sunt destul de mărunte, după ce citeam câte 2 pagini treceam cu cartea pe la fiecare ca să poată privi. Erau așa entuziasmați! A fost nevoie să folosesc sunetul unui clopoțel ca să restabilesc liniștea, înainte de a da pagina.
La sfârșit, am discutat cu ei de ce este important să avem reguli și să le respectăm. Am analizat împreună regulile clasei ( din setul propus de Twinkl) , am stabilit situațiile în care trebuie să le respectăm. Le-am repetat pe fiecare în parte, utilizând o intonație și gesturi specifice. Abia apoi le-am afișat în clasă. Azi le-am repetat din nou, ca parte a întâlnirii de dimineață. Apoi a fost chiar haios să îi observ cum se autocenzurau când aveau tendința de a vorbi neîntrebați, de exemplu.
Revenind la carte, ieri, la plecare, un băiețel îi spune mamei:
“Doamna ne-a citit azi o carte în engleză!”
“Daaa? Păi și voi cum ați înțeles?”
“Păi ne-a spus și în română. Era cu niște copii care se jucau în noroi și aruncau pe jos piuneze și lăsau jucăriile pe scări. A fost foarte amuzant! Noi nu trebuie să facem așa”. Deci ei au fost atenți și au recepționat mesajul.
Încă ceva, imediat după lectură trebuia să îi fi auzit cum repetau în engleză, fără să le fi cerut eu asta: This is what would happent If everybody did!
Cărțile cu mesaj ( complex) transmis într-un limbaj simplu, repetitiv sunt magice. Cu siguranță voi mai aborda astfel de cărți la clasă și voi reveni și la aceasta de câte ori se ivește ocazia.
Urmează să le citesc “-ish”. Azi au avut de completat niște desene și am observat că nu toți au încredere în ei că pot desena “bine”( așa după cum mă așteptam, de altfel). Abia aștept să văd ce efecte va avea această carte asupra lor.
Mulțumesc pentru recomandări, pentru toate recomandările, nu doar pentru cele legate de cărți!
Mihaela,
Iti multumesc pentru feedback. Ma bucur mult ca v-a placut cartea. Sa imi povestesti si despre -ish. 😍