Sfârșitul de an școlar a venit pe o vreme caniculară, un timp în care a fost foarte dificil de menținut interesul copiilor într-o clasă supraîncălzită. Am hotărât atunci să duc învățarea în altă direcție. I-am invitat pe copii să vină cu activități în care ei să ne învețe ceva, să ne demonstreze ceva, să ne prezinte un lucru. Am întocmit o programare, pe zile. Două săptămâni ne-am ocupat de aceste activități. Fiecare a propus ceva ce îl pasionează sau despre care a crezut că va prezenta interes pentru copii.
Pregătirea unei activități
Orice activitate trebuie pregătită, coaptă, răsucită pe toate părțile. Copiii sunt mici, au 10 ani, nu le iese mereu pregătirea. Unii sunt mai înclinați spre a studia mult și spre a avea materiale variate, alții aleg doar 2-3 materiale. Oricum, copiii s-au străduit mult și mi-a plăcut să văd la ei spontaneitate, plan managerial, organizare, studiu, proiectare, material concret, material senzorial, verificarea înțelegerii. Pentru că înainte avusesem o perioadă în care copiii au învățat să facă o prezentare PowerPoint și pentru că acest lucru li s-a părut interesant, acum, unii dintre ei au venit cu materiale vizuale tare frumoase. Unii sunt preocupați, așa cum i-am învățat, și de drepturile de autor și s-au străduit să aibă conținut realizat de ei și să precizeze sursa de inspirație.
La clătite, înainte!
Zona de bucătăreală e de mare interes pentru copii. De-a lungul anilor am tot gătit împreună în sala de clasă. Provocarea la acest capitol vine de la a asigura igiena și de a folosi instrumente sigure.
- Sofia și Teo au adus brioșe. Teodora ne-a povestit cum au apărut brioșele.
- Marc a propus să preparăm budincă. A ales varianta fără fierbere de la Dr Oetker. Am folosit laptele pe care copiii îl primesc la școală.
- Ianis a venit cu ciocolată caldă și ne-a și prezentat istoria ciocolatei.
- Rareș și Maia au pregătit clătite, în clasă. Maia a preparat acasă aluatul, Rareș a adus tigaia și plita.
- Tot Maia ne-a vorbit despre istoria ceaiului și a realizat o prezentare tare frumoasă.
- Raluca ne-a adus budincă de chia.
- Iris și Casiana au făcut chiar în fața noastră wafe. Iris ne-a și prezentat istoria acestui desert.
- Amalia și Mara ne-au ajutat să facem limonadă. Copiii și-au adus cană, zahăr și lamâie, fetele ne-au dat sirop și fructe și mentă.
Filip și bicicleta lui
De-a lungul prezentărilor lor mi-am dat seama că foarte mulți aplică ceea ce i-am învățat de-a lungul timpului și ceea ce au văzut la mine. De exemplu, unii sunt firi analitice, mi-au studiat lecțiile. Alții au fost impresionați de vizualul pe care l-am folosit la activități și m-au imitat. Scriu aici doar exemplul lui Filip.
Când le-am spus ce vor avea de făcut, Filip m-a întrebat ce ar fi de interes pentru colegi. I-am sugerat să ne prezinte bicicleta lui. El e pasionat de ciclism, așa că s-a potrivit foarte bine. În primul rând, în prezentarea lui Filip a inclus tot ce se putea: teorie, practică, material didactic, elementul Wow, captarea atenției, demonstrație, verificarea cunoștințelor.
În al doilea rând, a bifat tot ce se putea la o activitate de succes. S-a îmbrăcat în costumul lui special de ciclism și ni l-a prezentat. Ne-a adus o imagine pe care să vedem părțile componente ale unei biciclete. Și-a adus bicicleta și pe ea ne-a arătat toate detaliile. Ne-a prezentat medaliile lui și le-a împărțit prin clasă pentru ca noi să le putem studia și pipăi. Ne-a dat un mini-test ca să vadă dacă am reținut și am înțeles. A corectat testele și ne-a dat note. Mai mult, ne-a invitat în curte la o demonstrație. A făcut câteva scheme, cum le zice el și copiii au exclamat plini de încântare. O activitate perfectă, cu toate ingredientele și cu încadrare în timp!
Micile pasiuni și preocupări
A ști cu ce să îți ocupi timpul e o mare provocare azi. O pasiune te ajută să fii organizat, să înveți lucruri noi, să produci poate ceva palpabil. Drept rezultat, copiii ne-a împărtășit câte puțin din preocupările lor.
- Răzvan ne-a arătat cum lucrează el cu lână netoarsă. Nu e deloc ușor, cere timp și răbdare această îndeletnicire.
- Christopher ne-a învățat cum să desenăm un personaj, urmând proporțiile feței.
- David ne-a vorbit despre ceva ce l-a fascinat pe el: țările foarte mici, ne-a provocat să le găsim pe hartă și ne-a vorbit despre fiecare.
- Raul și Alex au avut un joc cu capitale.
- Bianca și Diana ne-au arătat și ne-au explicat cum joacă ele volei, cum au învățat, care sunt mișcările, care sunt membrii unei echipe. Fetele ne-a invitat în curte și acolo ne-au învățat să dăm pase și ne-au arătat câteva trucuri. La fel ne-a povestit Teodora despre handbal. Ea a adus și o prezentare cu istoricul jocului și cu așezarea jucătorilor în teren. După aceea noi am încercat să găsim asemănări și deosebiri între volie, handbal, baschet și fotbal.
- Ștefan ne-a vorbit despre un conținut de istorie.
- Casiana ne-a povestit despre skateboard și pe terenul de sport i-a învățat pe copii câteva mișcări.
- Tobias ne-a vorbit despre pasiunea lui, Lego.
În concluzie, am avut o clasă de copii creativi, isteți și pricepuți! Au fost două săptămâni pline de lucruri frumoase, prezentate cu pasiune. Despre asta e vorba.
Voi ce activități pentru sfârșitul anului ați avut?
Alte articole pe blog: Joc de grup, 7 jocuri pentru orele de istorie.
Ema
1 thought on “Învață ceva! Activitate de sfârșit de an la clasa a patra”