Stefania Stanciu este institutor pentru învățământul primar si preda la Scoala Gimnaziala „George Emil Palade” din Ploiesti. A participat la un curs Erasmus+, Play To Learn, unde a aflat mai multe informatii despre atmosfera ludica la clasa. Va prezinta aici cinci jocuri didactice pe care le foloseste la clasa. Sunt jocuri foarte frumoase, antrenante si sigur vor trezi interesul copiilor vostri. Iata-le:
1. Capitanul si marea
Inainte de-a se incepe jocul, este pregatit spatiul de desfasurare: se iau 5 scaune care se asaza in fata clasei. Elevii sunt impartiti in doua echipe si li se explica regulile jocului: un copil se va duce in fata clasei si se va aseza pe un scaun. Acesta va incepe sa spuna o poveste, conform unui scenariu prestabilit (Copilul va spune ca a mostenit o suma mare de bani sau ca a descoperit o comoara pierduta si acum vrea sa calatoreasca. El se afla in cautarea unui echipaj destoinic care sa-l insoteasca). Capitanul are doar 4 locuri disponibile in echipaj. Timp de 5 minute, fiecare echipa isi va putea trimite cate un reprezentant, care sa incerce sa-l convinga pe capitanul vasului, ca el este omul potrivit. Pentru a face acest lucru, membrii echipelor trebuie sa fie rapizi, convingatori, carismatici si sa sustina un discurs coerent, bine argumentat care sa-l determine pe capitan sa-i aleaga. Ei isi pot oferi serviciile incepand cu cel mai la-ndemana post (acela de bucatar, spre ex.), pana la unul neobisnuit, excentric (croitor, asistent personal). Capitanul poate opri in orice moment pe cel ce vorbeste. La un moment dat, dupa ce au fost ocupate toate scaunele, ambele echipe au timp de 1 minut posibilitatea de a inclina balanta in favoarea lor, venind cu o contraoferta si aducand ceva in plus fata de persoana de pe scaun pe care doresc s-o inlocuiasca (de ex.: stiu sa gatesc, dar si sa fac masaj). Echipa cu cei mai multi oameni pe punte, va fi castigatoare.
2. Porc, fermier, lup
Jucatorii alcatuiesc doua echipe (cu cati jucatori vrea fiecare). Se aseaza fata-n fata. Profesorul se asigura ca toata lumea e familiarizata cu regulile jocului clasic „Piatra, hartie, foarfeca”. In aceasta varianta, cele trei elemente sunt substituite de un PORC, un FERMIER si un LUP. Fiecare element are cate o actiune corespunzatoare: FERMIERUL sapa cartofii (toata lumea e rugata sa mimeze actiunea de a sapa cartofii), LUPUL e infricosator, avand gheare si o postura amenintatoare, iar PORCUL sta intr-un picior, se apleaca in fata, cu un pumn in dreptul fetei, reprezentand ratul, si grohaind. Membrii fiecarei echipe isi aleg, in secret, ce vor sa fie echipa lor si pot alege si cum sa mimeze: echipa fermierilor sau a lupilor spre exemplu. La semnalul de start fiecare echipa trebuie sa mimeze elementul ales. Toti copiii din echipa fermierului vor mima ca impusca lupul. Cei din echipa lupului vor mima ca mananca porcul / fermierul. Randul care-l bate pe celalalt, primeste un punct. Castiga echipa care a obtinut 2 puncte din 3 sau 3 puncte din 5.
3. Salut, ce faci?
Jucatorii se asaza in cerc, la distanta de un brat intre ei. Li se da instructiunea sa imite ceea ce le spune profesorul, nu ceea ce face acesta. Profesorul incepe jocul mimand mersul calare pe un cal. Jucatorul din dreapta profesorului, il intreaba: Ce faci?. Profesorul raspunde cu orice altceva in afara de actiunea mimata. Jucatorul care a intrebat, trebuie sa mimeze imediat actiunea relatata de profesor. Urmatorul jucator repeta secventa, intreband jucatorul anterior ce face si facand ce i se spune. Se continua jocul, pana cand tot cercul a fost intrebat si a intrebat ce face. Odata ce s-a parcurs un cerc sau chiar din prima runda, profesorul intareste regula ca nu trebuie sa existe ezitari sau repetari si ca mima se continua pana la sfarsitul rundei. Jucatorii care rup ritmul vor fi eliminati, pana cand se ajunge la 2 sau 3 jucatori care se provoaca unul pe celalalt la diverse mime amuzante.
4. Biografii
Jucatorii sunt impartiti in perechi si sunt rugati sa-si gaseasca un loc in sala de clasa. Fiecare jucator va avea la dispozitie 2 minunte in care sa vorbeasca despre sine sau un alt subiect. Celalalt jucator va asculta, in vreme ce profesorul va cronometra. Primul jucator trebuie sa vorbeasca despre el, in vreme ce jucatorul al doilea asculta, fara sa puna intrebari sau sa-si noteze ceva. La expirarea timpului, se inverseaza rolurile, apoi fiecare jucator isi va prezenta coechipierul in fata clasei, incercand sa redea cat mai multe informatii posibil.
5. Interviu cu un domnitor
La istorie am folosit interviul ca metoda de aprofundare a cunostintelor despre domnitori. Ei si-au ales un domnitor despre care au adunat informatii din diverse surse. La ora, fiecare elev iesea in fata clasei, unde i se puneau 3 intrebari de catre colegi; din aceste intrebari, colegii aveau de ghicit numele domnitorului (2 din raspunsurile date erau adevarate si unul fals). Desi nu s-au mobilizat toti, cred ca au invatat mai multe in felul acesta prin interactiunea cu colegii.
Stefania Stanciu
Jocuri amuzante
Copiii pot face din orice un joc. La fel si noi, adultii. Putem gasi pentru fiecare continut o forma de joc, o abordare jucausa. Eu am cateva principii ale unui joc amuzant si reusit:
- sa implice putina miscare
- sa fie putin ridicol
- sa contina elemente de emfaza
- sa implice folosirea unor obiecte amuzante sau sa fie folosite in alt fel (de exemplu ochelari uriasi, pelerine).
Pe de alta parte, unele jocuri nu pot fi abordate spontan, ele necesita o anumita pregatire. E drept ca se poate intampla ca un joc sa ocupe o mare parte din timp. Nu mai ramane timp de un demers obisnuit al lectiei. Cred ca in functie de continuturi, de clasa, de nevoi, se pot gasi totusi jocuri pentru fiecare disciplina.
Daca aveti si voi jocuri pe care copiii vostri le indragesc, lasati un comentariu cu ideile voastre. Sau imi puteti trimite un articol care sa apara aici. Hai si pe grupul de Facebook, la povesti EmaLaScoala Grup.
Pe blog gasiti multe alte idei de jocuri pentru toate disciplinele: Joc de matematica, Ortograme – joc
2 thoughts on “Capitanul si marea si alte 4 jocuri amuzante”