Daca rasuciti numerele pe toate partile si le asezati in fel si chip, obtineti cele mai simple jocuri de matematica. Orice joc, pornind de la orice, poate fi un joc didactic. Uneori nu aveti nevoie decat de cateva obiecte simple si la indemana pentru a confectiona materiale. Pentru jocurile de mai jos aveti nevoie apoi de hartie colorata, foarfece si lipici pentru a decupa rapid si pentru a lipi (sau nu) jetoane pe care sa le folositi la jocurile voastre. Confectionarea celor propuse de mine aici dureaza cam 20 de minute. Jocurile de mai jos sunt pentru clasa a doua: Adunarea si scaderea in concentrul 0 – 100, cu si fara trecere peste ordin. Dar voi puteti realiza astfel de jocuri didactice si pentru alte clase si pentru alte continuturi.
Jocuri de matematica – manipulare si vizualizare
Foarte multi copii reactioneaza pozitiv la invatarea care are loc prin manipularea de obiecte si la cea vizuala. Jetoane simple decupate de voi va ajuta sa obtineti combinatii de jocuri. Culorile atrag atentia si favorizeaza memorarea. Coordonarea mana – ochi sprijina invatarea. Recunoasteti si voi ca retineti mai usor daca puneti mana pe lucruri, daca le mutati, daca sunt frumos colorate. Va raman in minte. Va ganditi la ele si a doua zi. Asa e si cu copiii. Pe de alta parte, multi copii au nevoie de un suport vizual pentru a face legaturi intre notiunile abstracte si reprezentarea lor. Cand spuneti un numar, douazeci spre exemplu, si vedeti ca micutii se gandesc, e clar ca in mintea lor incearca sa se gandeasca la acest numar, sa ii dea o forma, sa il lege de ceva. Si sa avem in vedere si faptul ca repetarea e mama invatarii. Dar ea trebuie sa ia forme variate zilnic, altfel devine plictisitoare. Repetam continuturi, nu aaceleasi actiuni la nesfarsit. (Uneori e nevoie sa repetam si aceleasi actiuni, desigur, dar acesta e alt subiect.)
Ciresele
In locul cireselor ar putea fi foarte bine altceva care se imparte in doua: doua maini ori doi papuci. Pe frunze am scris rezultate, pe cirese am scris numere.
Faceti cu ele adunari. Copiii vor alege cate doua cirese care se potrivesc pentru a obtine rezultatul corect. Daca va mai raman cirese si frunze, lipiti-le pe caiet. Nu-i asa ca-s ochioase?
Siruri de numere
Scrieti numere (de la 30 la 50 spre exemplu) pe patratele. Alternati culorile si alegeti doua contrastante: numerele pare le-am scris pe roz, pe cele impare pe albastru. Rugati copiii sa le aseze in ordine crescatoare si descrescatoare. Rugati pe altii sa gaseasca numerele care au cifra 3 la unitati (sau la zeci). Cautati vecinii unor numere. Faceti adunari sau scaderi: Cine este 34 la adunare? Gasiti doua numere care adunate sa aiba rezultatul 34. Asezati-le doua cate doua unele sub altele pentru a vizualiza scaderi: 47 – 37.
Selectati si separati numerele pare de cele impare. Spuneti fiecare sir numarand din 2 in 2. Aveti si alte idei?
Casutele
Decupati casute. Faceti acoperisul de alta culoare. Aprindeti lumina! Ferestrele sa fie galbene. Pe acoperisuri scrieti numere. La ferestre si usi scrieti sarcini. Eu am folosit doar semne, fara cuvinte: Cauta numarul cu 2 mai mare / cu 2 mai mic. Descompune in zeci si unitati. Sigur mai aveti si alte idei.
Desi par simple, copiii se vor bucura sa deschida si sa inchida usi si ferestre, sa descopere ce e ascuns acolo.
La gramada
Scrieti numere pe diferite bucati de hartie. De data aceasta sunt de aceeasi culoare. Inainte de a incepe jocul, cititi, pe rand toate numerele, pentru a va asigura ca toti copiii le cunosc.
O sarcina ar putea fi sa se selecteze numerele care contin cifra 2 la zeci sau la unitati. Ordonati numerele astfel gasite crescator sau descrescator. Intrebati care e cel mai mare, apoi cel mai mic. Descompuneti, oral, in zeci si unitati. Selectati apoi alte numere care contin alta cifra. Ghiciti numarul: Lasati bucatile de hartie cu fata in sus sa se vada numerele si intrebati: Care e numarul format din zeci si unitati, care are la unitati cifra 2 si e mai mare decat 82?
Joc de memorie
Pe bucati de hartie de aceeasi culoare si aceeasi marime si forma scrieti adunari si scaderi si rezultatele lor. Potriviti mai inati toate rezultatele cu operatiile lor. Apoi intoarceti patratele cu fata in jos, amestecati-le putin.
Pe rand, fiecare copil, intoarce doua patrate. Daca se potrivesc, rezultat cu operatie, le ia, le-a castigat. Daca nu, le intoarce inapoi cu fata in jos.
Asezati rezultatele in linie. Ordonati-le crescator. Potriviti fiecarui rezultat o operatie.
Sfat de nota 10
Dupa ce v-ati jucat, a doua zi sau a treia zi, presupunand ca va jucati mai multe zile la rand, impartiti copiilor cate un patratel din joc si rugati-i sa si-l lipeasca pe caiet. Dati-le o sarcina, una creativa, jucausa: Alcatuieste, cu numarul primit, un exercitiu pentru colegul tau. Ce reprezinta numarul primit pentru tine (numar la apartament, numar la pantofi…)? Scrie numarul primit ca o suma de 5 sau 7 termeni. Sau “premiati” pe unii si imprumutati-le jocul sa il joace acasa cu familia. Credeti-ma, sunt doar niste bucati de hartie colorata, dar se vor bucura sa aiba o particica in caiet, sa o duca acasa si sa spuna mandri: E o piesa din jocul pe care l-am jucat azi la ora de mate.
Puteti juca jocurile la scoala sau acasa. Sunt si pentru parinti, desigur. Puteti organiza grupe, echipe (o echipa presupune uneori si o intrecere), perechi. Poate fi lucru individual sau sarcina pentru copiii care au terminat de facut ceva.
Nu-i asa ca aveti si alte idei? Ciresele si casutele si patratelele ar putea fi folosite si la jocuri de comunicare.
Gasiti pe blog si alte multe jocuri de matematica Eu am, cine are?, Joc matematic dulce
Veselie!
Ema
Buna ziua! Minunate ideile. O sa le aplic si eu cu fetita mea care este in clasa 1, modificate in functie de nivelul la care sunt ei acum. Cred ca se pot adapta unele dintre ele si la varianta cu omida. Sigur o va incanta foarte mult omiduta.
M-as bucura sa vad cat mai multe astfel de activitati pe blogul dumneavoastra. E foarte important pentru noi parintii sa gasim resurse pentru a le face intelegerea mai usoara si a transforma intentiile de aprofundare si sedimentare a celor predate in ceva care sa ii atraga si sa nu respinga din start orice incercare de a explica notiunile care nu le sunt clare.
Faceti o munca minunata pe care eu personal o apreciez foarte mult si va multumesc.
Andreea, Iti multumesc.