E dovedit faptul că la școală rutinele sunt de mare folos. Pentru că voi avea clasa pregătitoare anul acesta, am stabilit deja o strategie pentru câteva rutine. Dar care sunt rutinele? Alinierea la rând, intrarea în clasă, deplasarea pe coridor, servirea gustării, mersul la toaletă, strângerea rechizitelor, pregătirea pentru oră, salutul, răspunsul la oră, statul pe scaun, folosirea coșului de gunoi. Am zis că vor fi câteva? În realitate sunt foarte multe rutine pe care le putem exersa cu copiii la început de an, dar acesta e subiect pentru un alt articol. Pun mai jos câteva jocuri pentru formarea rândului.
Alinierea după înălțime
Deoarece elevii mei vor fi clasa pregătitoare, voi începe cu alinierea după înălțimea fiecăruia. Îi voi lăsa să se organizeze, să se compare, să își găsească locul. Vor face acest lucru și la ora de educație fizică, așa că le va fi de folos și vor avea timp să exerseze de mai multe ori. La început va fi gălăgie, însă după 2 zile pot introduce regula ca alinierea să se facă fără să vorbească, să fie veverițe și arici tăcuți care își găsesc culcușul.
Dacă sunt elevi mai mari, puteți încerca alinierea în ordinea alfabetică a numelui sau a prenumelui, în ordinea datelor de naștere, în ordinea alfabetică a culorilor tricourilor pe care le poartă, în funcție de culoarea părului (de la cea mai deschisă nuanță). Dacă le dați un cartonaș cu numere (formate din sute, zeci și unități) se pot alinia în ordine crescătoare.
Această activitate poate fi un joc în sine pentru diferitele momente ale zilei. Copiii sunt încurajați să lucreze în echipă, să interacționeze, să rezolve o problemă. La sfârșitul fiecărei activități voi vorbi cu elevii mei despre cum a decurs activitatea, când le-a fost greu, la ce le folosește să știe să se alinieze, ce pot face mai bine a doua zi. Iar a doua zi vom putea să setăm ca alinierea să se facă într-un timp dat. Sau putem nota, pe zile, cât timp durează, iar după o săptămână să analizăm dacă timpul s-a micșorat.
Veverițe și arici
Fetele vor fi veverițe, iar băieții vor fi aricii. Am nevoie de o poveste care să mă ajute să demonstrez că mersul în șir indian e folositor. Am apelat la Chat GPT și am generat una. Am folosit următoarea cerință: „o poveste despre veverite si arici care fac randul, unul dupa altul, care stau in sir indian cu un anume scop”. Încercați și voi! Eu am primit un text interesant. Îl voi folosi. Voi face pe tablă și un desen cu creta colorată. Voi puteți folosi și niște imagini pe care copiii să le așeze în rând.
Voi discuta cu copiii cum să fie format rândul: o veveriță, un arici sau două veverițe și doi arici? Sigur vor găsi ei o soluție. Ideea e că după ce ăși găsește fiecare locul, le voi da sarcini. Veverițele vor ieși din rând și vor căuta alune. Când le voi spune că e timpul să se întoarcă, își vor găsi locul. La fel, aricii vor pleca să caute ciuperci și se vor întoarce la locul lor.
Pui, avion, soldat
Le voi cere copiilor să se așeze în ordinea înălțimii. Apoi voi stabili ca fiecare să fie ceva: primul e pui, al doilea e avion, al treilea soldat și tot așa, până la final. Puiul va sta cu mâinile ca aripile, avionul va întinde brațele, iar soldatul va sta drepți. Jocul îi ajută pe copii să aibă ceva de făcut, să se concentreze la poziția pe care o au. Apoi îi pot ruga pe pui să iasă din rând, să se amestece și să se întoarcă la locul lor. Sau pe avioane le voi ruga să zboare cu zgomot și să revină la locul stabilit. Dar soldații, ei ce vor face?
Mă gândesc dacă nu cumva, la un moment dat, copiii nu vor începe singuri rândul în această formulă. Îi voi urmări sau le voi sugera. Primul care se așază va spune: Pui!, iar după el vor veni ceilalți, fiecare cu rolul său. Cred că la fiecare din aceste jocuri pentru formarea rândului se pot face diferite variații.
Freeze!
Freeze în linie. În limba engleză Freeze! înseamnă „Îngheață! Stai nemișcat!”. Iată cum vom proceda: voi folosi muzică; elevii se vor alinia; când muzica va porni, ei au voie să iasă din rând și să danseze; când spun „Atenție!” ei trebuie să se pregătească să revină în linie, iar când spun „Freeze!” trebuie să se oprească din dansat și să fie aliniați cu ceilalți colegi. Cine nu e în linie, primește ca pedeapsă să miaune de 5 ori.
Vrăbiile însetate
Copiii vor sta în linie, așezați după înălțime. Ei vor fi vrăbiile. În fața fiecăruia, dar la distanțe diferite (pentru unul mai departe, pentru altul mai aproape) voi așeza niște obiecte. Sau aș putea desena cu creta un cerculeț. Când spun „Vrăbiile vor să bea apă!”, copiii se vor apropia de cerculețele lor. Când spun „Vrăbiile la cuib!”, copiii vor reveni la locul lor din șir. Pentru că obiectele sau cerculețele desenate vor fi mai aproape sau mai departe, fiecare copil va avea de străbătut o distanță diferită.
Cu siguranță mai sunt și alte modalități de a exersa rândul și alinierea cu copiii. Puteți inventa și voi jocuri de formare a rândului. Dacă aveți o astfel de activitate, vă invit să o scrieți în comentarii. Pe pagina mea de Facebook, colegi din țară au veni cu și ideea unui cântec de aliniere. E o idee foarte bună! Eu încă nu am unul, dar mă voi gândi la ceva simplu, ritmat.
Pentru ce altă rutină ai avea nevoie de activități de exersare?
Dacă aveți și voi clasa pregătitoare și căutați inspirație, vă rog să accesați eticheta cu denumirea clasei sau să tastați cuvinte cheie în caseta de căutare. Vă invit să citiți pe blog și alte articole legate de clasa pregătitoare: Toamna la clasa pregatitoare, Dezvoltare personala la clasa pregatitoare.
Ema