Matematica in joaca

Matematica in joaca

Marea problema a scolii: e prea rigida. Nu se mai potriveste acestei generatii de copii. Li s-a promis o clasa pregatitoare cu joaca, fara teme, de acomodare, de intelegere. In schimb multi primesc informatii seci, teme repetitive si cateva culegeri de exercitii.

Inspirata azi de colega Claudia Chiru de la Saga Kid scriu postarea aceasta ca o subliniere, ca o aducere aminte, ca un semnal de alarma. Toate disciplinele pot fi predate in joaca si nu doar matematica. Si nu doar la clasa pregatitoare. In pedagogia Waldorf se spune ca pe masura ce creste, omul isi pierde abilitatea de a se juca. Probabil pentru multi e adevarat. Jocul presupune spontaneitate, creativitate, deschidere, implicare. Si in primul rand presupune sa vrei. Daca ii priviti pe copii cand se joaca, ei o fac oricand si oriunde, orice obiect devine jucarie, spatiul din jurul lor devine imediat magazin, castel, autostrada. Vrei sa te joci?

 

Matematica in joaca

Vrei sa te joci? Spune DA!

Chiar daca ai 20 sau 30 sau 40 de ani, chiar daca te apropii de ziua de pensionare, joaca-te. Stii ca de fapt faci asta la orice varsta? Da, te joci oricand, pentru ca orice activitate e de fapt o joaca. In timp ce copiii tin activitatile in sfera imaginatiei, adultii le coboara in cotidian, insa ideea de joc e prezenta. Chiar si cand alegi ingredientele pentru o mancare, te joci – sortezi, anticipezi, iti imaginezi, apoi partea practica e un joc al intamplarii in care tu potrivesti legume si condimente. Ca sa te joci insa cu copiii, cu adevarat si in dimensiunea lor creativa, trebuie insa sa … privesti cu atentie in jur, sa stai nemiscat un minut si sa culegi sunete, culori, forme. Acesta e secretul jocului: Lasa-te impresionat!

 

Matematica in joaca

 

Joaca la orice varsta

Nu fi scortos, incruntat, inabordabil. Daca te joci, nu inseamna ca nu esti serios. Multe cadre didactice se tem de ce vor spune parintii daca vor afla ca la scoala copiii lor s-au jucat. Schimbarea incepe cu ambele tabere: profesori si parinti. Oricat ar trage unii de invatatori sa faca scoala abordabila, exista o categorie importanta de parinti care considera ca incepand cu clasa pregatitoare s-a terminat cu joaca pe covor, cu cuburi, modelatul cu plastilina si sotronul. Si nu e deloc asa.

O abordare jucausa face invatarea mai usoara. Matematica in joaca e mai usor de inteles, e pe limba copiilor. Adunarile si inmultirile coboara din sfera abstractului in cea a concretului prin simpla folosire a obiectelor. Cand ating pietricele, le numara, le insira, le ordoneaza si le grupeaza, copiii isi construiesc de fapt, pe plan mental, niste structuri pe care le vor intelege, niste imagini de care vor lega notiunile abstracte ale lui „Ma imprumut la zeci.”, „9 si cu 3 fac 12, 2 scriu si 1 tin minte.”, „Formez 4 grupe cu cate 3 obiecte.”

 

Matematica in joaca

Dar hai sa incercam – Matematica in joaca

  1. Folositi obiecte, orice fel de obiecte pentru a numara, ordona, socoti: boabe, pietricele, creioane, cuburi, nasturi.
  2. Folositi cuvantul JOC – atunci cand le spuneti copiilor ca acum se vor juca si vor aseza nasturii in grupe de cate 5, deja i-ati setat pentru joaca.
  3. O activitate de joaca dureaza mai mult, iti ia din timpul de verificat, predat, corectat. O puteti plasa insa in orice moment al lectiei. Anuntati copiii ca se vor juca 5 minute cu cuburile, ordonandu-le de la mic la mare. Daca le spuneti timpul, cei mici isi vor seta asteptarile si nu vor fi suparati cand ii veti opri.
  4. Joaca in grup – Implica putina galagie, putina dezordine, dar aveti numai de castigat in plan al invatarii si cooperarii. Puneti pietricelele in mijlocul grupului de 3 sau 4 copii si dati-le o sarcina: Formati inmultirea 4 x 5.
  5. Jocuri ritmice – Matematica e ritmica, e sacadata, are o muzica a ei. Ridicati copiii din banci si combinati spusul clasic al tablei inmultirii cu batai din palme sau din picioare. Va fi mai amuzant.
  6. Jocuri de miscare – Nimeni, dar nimeni nu va opreste sa nu combinati matematica si educatia fizica. Organizati stafete cu numere, cu inmultiri. Desenati un sotron cu adunari. Hei, copiii pot face asta daca va e greu, trebuie doar sa ii organizati.
  7. Decupati, modelati, construiti – orice: numere, adunari, probleme. Impactul vizual ajuta invatarea.
  8. Folositi culori – Lasati copiii sa deseneze in caietele de matematica. Cateva detalii colorate vor transfera activitatea in sfera jocului.
  9. Dati-le teme creative, nu repetitive. O fi repetitia mama invatarii, dar nu functioneaza mereu. Poate la facultate da roade mai bune. Pana atunci, inventati teme creative: Inventeaza un joc cu adunari, Deseneaza problema si fa-o sa fie poveste.
  10. Fiti parteneri de joc. Doriti-va sa va jucati cu ei. Cereti-le parerea. Creati oportunitati. Si mai ales, SCHIMBATI CEVA. Daca pana acum nu ati avut o abordare jucausa, incercati. Veti primi zambete si voiosie. Nu asta vreti?

 

Matematica in joaca

Daca ai idei de jocuri la matematica, lasa un comentariu. S-au spune-ti parerea: Te joci la clasa pregatitoare? Te joci la mate? Te joci la orice disciplina si la orice clasa? Are jocul vreun beneficiu? Te-ai jucat azi?

Alte articole pe blog despre jocuri la matematica: Jocuri de matematica, Inmultirea – jocuri cu buzunare

Ema

 

3 thoughts on “Matematica in joaca”

  1. Eu predau engleza copiilor de la 3 ani pana in clasa a 4-a si nu pot concepe invatarea fara joaca. Cu cei pana la clasa 1 nici nu exista altceva decat jocuri , vorbim in engleza abordand diferite teme, mesterim cate ceva legat de tema discutata si totul se imbina perfect, copiii nici nu-si dau seama ca invata. Cu cei mai mari avem si texte pe care le citim si fise in care rezolvam diverse exercitii, dar totul se imbina cu jocuri, si miscare. Chiar daca sunt mai mari, le place sa alerge dupa anumite cuvinte, le place sa jucam carti sau jocuri cu zarul, totul pentru a consolida subiectul abordat. Nu mereu totul este extrem de amuzant, dar ma straduiesc sa avem macar cateva joculete si copiilor le place tare lucrul acesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *