Te-ai speriat cand ai auzit ca multe tari au adoptat Metoda Singapore la matematica? Te-ai intrebat ce merge la ei daca sunt asa buni si ce nu merge la noi? Ce are metoda aceasta in plus, ce face, cum reuseste aplicarea ei?
Te-ai ingrijorat degeaba. Noi avem deja metoda Singapore
Scurt istoric pentru metoda Singapore aplicata la matematica
Metoda in sine a aparut… prin antichitate, cand marii oameni invatati foloseau desene simple, grafice, reprezentari concrete pentru rezolvarea de probleme. A devenit faimoasa sa ii spunem prin 1980 cand guvernul singaporez a decis sa acorde mai multa importanta matematicii si stiintei in scoala. A pus laolalta niste experti si a cerut elaborarea unor manuale de matematica, practice, de capatai. Realizarea acestora si aplicarea metodei in scoli a dus la o imbunatatire a calitatii actului de invatare, iar copiii lor au devenit buni la matematica. De-a lungul anilor ce au urmat, si alte tari au fost interesate de metoda, de conceperea manualelor in acest mod: Marea Britanie, Statele Unite, Israel, Finlanda.
Ce aduce nou metoda Singapore?
Pentru sistemul de invatamant din Romania, si vorbesc de cel actual, metoda nu aduce nimic nou. Serios. Amintiti-va ce ati studiat la metodica predarii matematicii. Asta e metoda Singapore. Utilizarea materialelor concrete, a reprezentarilor grafice, parcurs de la concret la abstract, de la simplu la complex, conectarea la realitate, jocuri, calcul mental, calcul scris, rezolvare de probleme. Va amintiti rigletele? Ei bine, ele sunt in metoda Singapore baza, sunt materialul didactic ce ajuta in formarea multor concepte: o zece, o suta… Si manualele noastre, asa cum sunt realizate (nu pot sa va dau titluri, nu le cunosc pe toate, de la toate editurile, insa ideea vechiului manual de mate de clasa I pe care am invatat eu prin 1980 era construit exact asa), pornesc de la o imagine luata din realitate, dialog scurt intre doua-trei personaje, reprezentare cu bare sau riglete, reprezentare abstracta… Nu, nu e nimic nou.
Si totusi e ceva nou!
Ei bine, da. Noua nu e abordarea, ci rabdarea si insistenta cu care se parcurg pasii. Metoda Singapore recomanda ca un concept sa fie tratat in decursul unei saptamani, urmandu-se etapele de la concret la abstract. Noua, daca pot sa spun asa, e abordarea pe indelete, utilizarea materialelor concrete (riglete, nasturi, pietricele), desenul problemelor, schematizarea lor la un moment dat, suportul vizual. Veti spune ca asa se face si la noi. Poate. Poate fac unele cadre didactice asa, insistand pe materialul concret.
Insa destul de multi trec repede, foarte foarte repede in rezolvarea de fise, se pune mare accent pe pagini intregi de exercitii. S-a pierdut aplecarea catre joaca, s-a disipat dorinta de a da copiilor posibilitatea de a manui, muta, incerca, gresi, repeta, organiza pietricele si boabe de fasole si nasturi. De aceea au ei succes si noi am ramas … mai pe urma. Pentru ca la ei e adevarata legarea de situatiile concrete. La noi e doar de forma. Da, facem, se spune, insa momentul de joaca e la noi pus la sfarsitul orei, iar partea de inceput, prezentarea materialului nou ia vreo 5 minute. A organiza joaca cu pietricele si boabe de fasole si riglete la mate inseamna sa pierzi timp. Insa studiile acestea arata ca tocmai acest timp pe care noi il consideram pierdut, e cel mai important. Pierdem timp cu numarat de pietricele sau rezolvam 1 fisa si 10 exercitii la tabla? Alegeti sa pierdeti timp in acest fel. In fiecare zi.
Concluzie in 3 pasi
- Acordati mai multa atentie si mai mult timp jocului si manipularii de obiecte
- Legati activitatile de probleme reale. Verbalizati mereu care e parcursul.
- Desenati problemele, realizati scheme. Urmariti firul de la concret la abstract.
Cateva siteuri interesante pentru matematica
Puteti face un joc din orice: din cartonase, bucati de lemn, creioane, nasturi. Puteti face jocuri doar cu mintea: Ma gandesc la un numar care are la zeci 2 si e mai mare decat 20. Puteti face jocuri senzoriale la matematica. Ori jocuri care combina mai multe simturi.
Va prezint mai jos si 3 siteturi de ajutor la orele de mate. Unele au jocuri, altele au si jocuri si teorie. Integrati jocurile pe dispozitivele electronice in lectiile voastre. In acest fel raspundeti unei nevoi de actualitate a copiilor.
iTools Math in Focus – Il puteti accesa de pe calculator si proiecta pe tabla. Puteti opera cu riglete, grafice, cu fractii. Alegeti mereu din mediul de activitati subiectul care va intereseaza. La geometrie puteti numara fetele, unghiurile, muchiile unor forme, spre exemplu. Sau puteti desena. Merita sa va jucati in vara aceasta cu el, iar in noul an scolar sa il folositi la clasa. Si parintii il pot folosi acasa, cu copiii lor, deoarece e simplu.
Math Playground – Acesta e un site cu jocuri de matematica. wVeti gasi rezolvare de probleme cu metoda grafica, reprezentare cu riglete sau altfel, jocuri contra cronometru, jocuri logice, jocuri pentru toate operatiile matematice. Sunt organizate pe clase, asa ca va puteti orienta usor. Toate jocurile sunt in engleza, insa pentru multe dintre ele nu ve trebuie sonor sau text. Cercetati-le si gasiti jocuri care vi se potrivesc.
Khan Academy – E un site ce se adreseaza, in egala masura, elevilor, profesorilor si parintilor. Gasiti aici toate disciplinele, nu doar matematica. E in engleza. Urmariti videourile lor, va ajuta sa gasiti noi abordari. Metoda Singapore e bine reprezentata, cautati dupa cuvintele cheie Singapore math.
Daca aveti abordari interesante pentru orele de matematica, lasati un comentariu cu ideile voastre. Pe de alta parte, ce parere aveti despre metoda Singapore la matematica?
Alte articole despre matematica gasiti pe blog: Jocuri de matematica, Eu am, cine are?.
Ema
Buna,Ema!Orice experienta conteaza pentru a fi mai bun!Eu pot invata de la cei care au ceva de impartasit cu semenii.Ma bucur de interesul pe care il abordezi pentru a face scoala mai atractiva.Abia acum cand nu mai avem libertatea de miscare ,pretuim ce ne oferea scoala:colegi,prieteni,profesori….adica oameni.Socializarea valoreaza mult fata in fata oricate alte metode avem.
Multumesc!