Am pornit sa scriu articolul acesta de la o intrebare pusa pe grupul de Facebook EmaLaScoala: Cum predam numerele de la 11 la 20, cum explicam adaugarea unitatilor la zeci? Pornim de la simplu si ajungem la complex, de la concret si ajungem treptat la abstractizare, folosim obiecte ce se pot numara si grupa, inventam un cantec, o poveste.
De la concret la abstract
Concret inseamna ca folosim obiecte ce se pot numara (pietricele, betem fructe, legume). Doua zile tot numaram cu astfel de obiectem explicam cum formam o zece si cum adaugam unitati. Abstract inseamna ca dupa 2-3 zile nu mai folosim atat de mult obiectele, scriem pe tabla si copiii scriu in caiete numarul 10 si celelalte cifre, le spunem ca sunt zeci si unitati, comparam, ordonam.
- Porneste de la o poveste.
- Inventeaza chiar tu o poveste care sa aiba legatura cu activitatile copiilor, cu interesele lor. Poate fi o poveste scurta cu masini intr-un garaj, mere culese in livada, dinozauri grupati cate 10, printese cu 10 cosite.
- Povestea ta trebuie sa se roteasca in jurul ideii de grup de zece la care adaugi unitati. De aceea trebuie sa nușeri acelasi fel de obiecte, nu spune ca ai 10 mere si adaugi o para.
- Discutati povestea, stabiliti cum e o zece, care sunt unitatile.
- Desenati povestea cu personaje, cu gruparile de obiecte cate 10.
- Scrieti numerele de la 11 la 20 cu creioane colorate, desenati-le ochi.
- Jucati-va cu obiecte pe care sa le grupati cate 10 si la care sa adaugati, pe rand, unitati.
- Dupa 2-3 zile de astfel de joaca (in functie de nivelul clasei, de felul in care copii au inteles trecerea la abstract poate fi facuta mai devreme sau mai tarziu), treceti la partea abstracta, la compuneri si descompuneri a numerelor de la 11 la 20.
- Recunoasteti numerele pe cartonase, scrise pe tabla, scrise cu diferite fonturi.
- Faceti acum, la partea abstracta, exercitii orale: Cine e 13? Cate zeci si cate unitati are?
- Aveti in minte traseul: formarea numarului, scrierea lui, comparare cu alte numere, asezare intre vecini, descompunerea numarului.
- Puteti descarca AICI formatul meu cu cateva idei.
Folositi material senzorial
- Folositi doua zile la rand tot felul de obiecte pe care sa le grupati in cate 10 si la care sa adaugati unitati. Nu va limitati doar la betisoare, pentru unii copii, cei vizuali si kinestezici, e important sa vada felurite obiecte, mai mici si mai mari. Puteti folosi castane, mere adevarate, crengute, nasturi, bile de plastic.
- Folositi contraste: obiecte mici si obiecte mari. Unii copii vor retine mai usor asa. Faceti grupe de cate 10 obiecte cu nasturi, iar la alt joc cu mingi. Puneti 10 mere intr-un cos si lasati copiii sa simta cantitatea, sa poarte cosul. Copiii kinestezici au nevoie de asta, sa simta cu tot corpul lor.
- Folositi gustari mici, sanatoase: boabe de strugure, felii de mar, biscuiti in forme amuzante, stafide.
- Grupati copiii cate 10, desenati in jurul lor un cerc. Adaugati, pe rand, unitatile (2 copii, 4 copii) care sa ramana in afara cercului si intrebati-i mereu ce numar au format.
- Desenati pe podea sau pe asfalt mai multe patrate cu 10 si alte patrate cu unitati. Incurajati copiii sa formeze numarul 17 sarind prima data pe 10, apoi pe 7. Acoperiti astfel toate numerele de la 11 la 20.
Numerele de la 11 la 20 cu jocuri de miscare
- Inventati jocuri de miscare cu numerele de la 11 la 20.
- Vanatoarea numerelor. Scrieti pe foi de hartie numerele, imprastiati-le in curtea scolii. Rugati 3 copii sa gaseasca doar numerele 17. Cand le-au gasitm stabiliti cu toata clasa care sunt vecinii, intrebati-i daca stiu un numar mai mare, unul mai mic.
- Numarati crescator si descrescator batand din palme, din picioare.
- Spuneti un numar, iar copiii deseneaza numarul pe spatele colegului.
- Jocuri cu sarcini: Sariti de 12 ori intr-un picior. Strigati de 15 ori Stiu sa numar. Faceti 14 fandari. Mergeti 18 pasi in spate.
- Scrieti numerele pe podea, pe o linie verticala, copiii sa sara pe ele.
- Scrieti numerele pe foi A4, dati copiilor cate o foaie si indemnati-i sa se aseze in ordine crescatoare, sa isi caute vecinii, sa compare doua numerem sa gaseasca un numar mai mic.
- Urmariti si filmul meu in care va prezint cum sa mesteriti rapid doua jocuri de manipulare Film Numere de la 11 la 20.
Construiti
- Mesteriti bratari cu un anumit numar de margele. Pot fi toate de aceeasi culoare. Pot fi 10 rosii si una galbena.
- Lipiti obiecte mici pe numerele desenate pe coli mari.
- Faceti lantisoare din inele de hartie, 10 inele sa fie albastre si 2 galbene.
- Cu pahare de plastic, construiti turnuri cu cate 10, 14, 17 pahare. 10 pahare pot fi albe, restul pot fi rosii.
Jocuri si cantece online
Scriu aici cate jocuri pe care le gasiti online. Sunt in engleza, insa nu sunt grele.
- Cloud chatcher – E un joc in engleza, cu sonor. Ti se spune un numar si trebuie sa il prinzi. Chiar daca e in engleza, il puteti juca. Tradu copiilor numerele, nu e chiar asa greu.
- Ten Frame 11-20 – E un joc de recunoastre a numerelor. Acestea sunt insa organizate in zeci si unitati, cu buline. Jocul e in engleza, dar nu e greu de tradus.
- Number demolition – Tot in engleza, joc de recunoastere a numerelor. Daca il apesi pe cel corect, acesta va fi demolat. Sigur copiii se vor amuza.
- Number bond – Acesta e de fapt un cantec. Nu va ajuta mult deoarece e in limba engleza, dar poate fi pentru voi o sursa de inspiratie. Inventati un cantec, folositi cea mai simpla melodie (Melc, melc sau Vine-o cioara) si adaugati niste versuri simplem chiar fara rima. Important e sa faceti sa sune repetitiv.
- Ballon Count – Joc de numarat crescator si descrescator pana la 20.
- Connect the dots – Varianta online de unire a punctelor in ordine crescatoare. Puteti alege pana la cat sa numarati.
Sugestii de la colegii de pe grup
- Folositi siraguri de margele. (Delia)
- Zecea este un garaj in care incap 10 masini. (Steluta)
- Poti folosi … ghirlande…de mărgele. Ornamente pt. brad! Tai câte vrei şi, foarte important, nu se deşiră! (Rozalia)
- Jocul 10 soldați 1 căpitan care e zecea de fapt. Pentru o sarcina realizată corect primește 1 soldat, când are 10 vine și face schimbul cu un căpitan, care e un jeton mai mare. (Raluca)
- E de preferat sa se înceapă cu 12 deoarece la 11 se face confuzia între locul zecilor și cel al unităților. (Iuliana)
- Jocul “Cuibarul găinilor”. Așa au înțeles că o zece este formată din zece unități. Jocul este în baza 3, dar noi l-am modificat în baza 10. Ouăle sunt unitățile, puii sunt zecile, iar găinile sutele. (Iuliana)
- Cofraje de oua si capace de plastic de la pet-uri in doua culori. Am taiat cofrajele de oua in asa fel incat sa am 10 locuri pentru 10 capace, iar restul capacelor reprezentand unitatile, l-am asezat pe banca langa cofraj. Am folosit “calculatorul cu capace”, cum l-au numit copiii, si pentru a invata adunarea si scaderea cu trecere peste ordin. (Cristina)
Daca ai si tu idei de activitati, o abordare care a dat roade la capitolul Numerele de la 11 la 20, scrie un comentariu. Daca ai intrebari, lasa un comentariu.
Alte articole despre matematica: Numerele pana la 31, Joc matematic.
Poti sa intri in grupul de Facebook EmaLaScoala AICI.
Ema
Tocmai începusem să caut idei să văd ce s-ar mai putea face. Mi-a mai plăcut ideea cu bancnotele de 1 leu și 10 lei, când „schimbi” unitățile într-o unitate mai mare.
Și veșnica legare a creioanelor câte 10… un snop – o zece. Mi-am propus două săptămâni, deși mi se par puțin 6/8 ore, cu tot cu partea de științe integrată.
De-aici e faină ideea cu cofrajele, mai ales că am tot strâns și am și capace berechet!
Vecinul neprietenos care te trage inapoi si vecinul prietenos care te imingel inainte.