Vi se pare ca la scoala online toate orele sunt o provocare? Ca toate disciplinele nu mai stau drept si parca nimic nu se mai potriveste? Sa cautam si sa gasim solutii. Azi pentru ora de muzica online. I-am invitat pe colegii din tara la o discutie pe Zoom. Scopul a fost sa gasim niste idei pentru orele noastre online de muzica, sa punem cap la cap niste idei. Si sa stiti ca am reusit. Vi le prezint mai jos.
Greutati la ora de muzica online
- Sunetul nu se sincronizeaza, ne e greu sa cantam.
- Nu toti copiii sunt muzicali, ei se simt depasiti de orice cantec si activitati ce implica sa cante.
- Nu putem limita ora de muzica la auditii.
- Nu mai functioneaza metode aplicate in clasa.
- E greu cu instrumentele, chiar si cu cele neconventionale.
Idei de activitati muzicale
- Gasiti formatul meu cu idei AICI. Eu proiectez activitatile pe tabla virtuala pentru a le fi usor elevilor sa urmareasca.
- Ora de muzica nu inseamna sa cantam tot timpul. Si nici auditii tot timpul. Putem aduce activitati conexe care sa ii tina pe copii in sfera muzicii.
- Ritmuri corporale si cu instrumente.
- Cautarea unor obiecte care pot fi folosite ca niste instrumente: hartii care fosnesc, pungi, betisoare ce pot fi lovite de masa sau unele de altele, ambalaje de bomboane, elastice care vibreaza.
- Confectionarea de instrumente: tobite, maracas, trianglu, castagnete.
- Interpretarea muzicii: copiii audiaza o melodie apoi vorbiti despre ea – Ce instrumente recunoasteti? Ce tempo are? Cum va simtiti cand o ascultati?
- Interpretarea unor imagini care sugereaza muzica. Ele pot fi ilustratii dintr-o carte sau gasite pe internet: o persoana ce canta, un animal stilizat care canta sau danseaza. Puneti intrebari pentru a-i incuraja pe copii sa formuleze propozitii. Incepeti cu lucrurile evidente din imagine; apoi faceti apel la creativitate: Ce titlu s-ar potrivi imaginii? Oare ce titlul are melodia pe care o asculta acest personaj?
- Dans pe muzica; miscari sugerate de diferite stiluri: vals, cha-cha, tango, rap.
- Ghiceste sunetul – AICI.
- Activitati pentru diferite continuturi: lent / rapid de exemplu. AICI
- Pe siteul Twinkl gasiti tot felul de activitati pentru muzica, formate PDF si PowerPoint cu idei si prezentari de compozitori – AICI.
- Cantece insotite de miscari – pe YouTube gasiti astfel de filme, multe sugereaza si ce miscari pot fi realizate – AICI.
Activitati propuse de colegi
- Jocul cu butonul – ni l-a propus Ana Maria Rusu, doamna profesoara de muzica din Focsani, de la Cantus Mundi. Desenati pe tabla un buton pentru volum, pe verticala. Copiii canta iar invatatorul arata cu degetul pe buton, in sus si in jos, daca ei sa cante mai tare sau mai incet. La fel pentru lent si rapid, dar butonul sa fie acum orizontal. La un moment dat combinati tare / incet cu rapid / lent.
- Concert de liniste – propus de Ana Maria Rusu – Un copil mimeaza un instrument si ceilalti il imita in liniste. Sau dirijeaza si ceilalti imita. Totul in liniste.
- Partener de dans – activitate propusa de Oana Mahu – O papusa realizata dintr-o esarfa mai lunga, prinsa pe mana ca o papusa; un capat al esarfei poate fi bratul. Se poate dansa asa cu papusa confectionata.
- Povesti ilustrate – Elena Iorgulescu ne-a povestit ca a incercat. Copiii spun o poveste si cand o relateaza adauga sunetele care apar in poveste, folosindu-se de diferite obiecte. AICI
- Musicograme – Sa desenezi pe muzica – Floricica Urziceanu a incercat. Ana Maria Rusu ne-a precizat ca exista niste notatii precise aici si cu musicogramele copiii descopera ca muzica urmeaza un anumit tipar.
- Musicators – un site propus de Ana Maria – acolo puteti realiza jocuri si activitati de tot felul – AICI.
- Vizitati Cantus Mundi pentru inspiratie AICI si blogul Mai Multa Educatie Muzicala In Scoli AICI.
Flipped Classroom la Muzica?
Da! Sigur, se poate si asa. Fie ca orele voastre de muzica sunt online sau in clasa, metoda de clasa inversata poate fi aplicata in orice varianta. Ce continuturi sa abordam aici?
- Copiii pot confectiona instrumente.
- Ei pot cauta acasa obiecte ce pot fi folosite ca instrumente: pungi, betisoare din anumite materiale (metal, lemn), ambalaje de bomboane, jucarii care zornaie.
- Pot face acasa experimente muzicale pe acre le pot descrie colegilor: cum suna un pahar gol si cum suna unul cu apa?
- Le puteti recomanda sa sesizeze diferite sunete, iar la ora discutati despre aceste lucruri.
- Sa analizeze diferite obiecte care produc sunete si sa prezinte clasei rezultatele: Ce sunete scot benzile de cauciuc pe care le foloseste mama la borcane? Cum suna ele daca sunt mai lungi sau mai scurte?
- Sa inventeze instrumente din diferite cutii si boabe.
Va invit sa scrieti in comentarii ideile voastre. ce activitati plac copiilor vostri, ce solutii ati gasit pentru ora de muzica online.
Alte articole pe blog: O zi pe Zoom, Reguli pentru orele online.
Ema
Ema dragă, recomand audițiile propuse de Radio România Muzical, din proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică. Sunt propuse 2 fragmente pe săptămână. La finalul audiției sunt scurte explicații, iar copiii pot participa, dacă doresc, la un concurs (tot pe site). Mie mi-a fost de un real folos proiectul, nu numai în perioada de online. Las aici link-ul proiectului. Dacă tu îl consideri util, poți să îl distribui pe grupul de FB. Eu nu o pot face pentru că nu am cont. Mulțumesc pentru numeroasele exemple minunate pe care le oferi cu atâta generozitate!
https://www.romania-muzical.ro/5-minute