Ora de științe: Amestecuri și separarea lor

M-am gândit cum aș putea să leg conținutul acesta de la ora de științe, clasa a patra, de experiența de viață a copiilor. Mi-ar fi fost ușor cu un pahar de limonadă, însă am preparat limonadă anul trecut. Așa că am apelat la Cenușăreasa și la câteva materiale pe care le aveam pe acasă sau la unele aduse de copii. Vă povestesc în acest articol cum a decurs ora noastră de științe în care am vorbit despre cum se amestecă materialele și cum le separăm dacă avem nevoie ca ele să fie separate.

Două provocări și căutare de soluții

Am pornit activitatea de la povestea Cenușăresei. Pe un slide în Powerpoint am pus un citat și o imagine găsită pe internet, o imagine în care Cenușăreasa cheamă păsările pentru a o ajuta să aleagă lintea. (Nu pot să vă pun aici imaginea, deoarece e protejată de drepturile de autor, dar sigur găsiți și voi una). Le-am spus elevilor mei că am pentru ei o provocare la ora de științe, o provocare legată de Cenușăreasa. Ce mirați au fost! M-au întrebat ce legătură este între Cenușăreasa și ora de științe și oare despre ce vom vorbi azi.

Provocare: Ce altă soluție ar fi fost potrivită pentru ca Cenușăreasa să aleagă lintea din cenușă? S-au gândit, au venit cu ideea că putea cerne amestecul. Și așa am pornit lecția.

I-am împărțit pe echipe și le-am dat a doua provocare: Să separe două materiale folosind câteva instrumente și să îl aleagă pe cel mai potrivit. Câtă bucurie poate aduce două linguri de făină de grâu și una de sare?! Dar un pahar cu apă cu niște cafea măcinată?!

De la practică la teorie

După ce echipele au experimentat, făcând ceva mizerie, desigur, contrazicându-se, încercând iar și iar, am tras concluziile. Am vorbit despre diferitele materiale și metodele potrivite de separare: cernere, decantare, filtrare, sortare. Am vorbit despre de ce e necesar să le separăm. Apoi am urmărit lecția de pe Eduboom. E tare bine concepută și ne-a ajutat să punem ordine în idei. Mai mult, a adus și două concepte noi la care ne-am gândit dacă le-au avut copiii la experimentele lor: amestecuri omogene și neomogene. Nu a rămas timp și de testul ce însoțește lecția, însă vom începe cu el ora viitoare.

Iată ce materiale am avut:

  • făină, orez, zaț de cafea, sare, mălai, linte;
  • bol de plastic, borcane transparente, linguri, pahare de plastic;
  • filtre de cafea, strecurătoare, sită, pâlnie;
  • apă.

Amestecurile ce au fost separate au fost:

  • apă și sare
  • apă și zaț
  • apă și orez
  • făină și linte
  • făină și mălai
  • făină și orez.

Concluzia a fost că pentru a separa amestecul de apă și sare trebuie să așteptăm să se evapore apa și să culegem sarea, iar amestecul de făină și mălai nu prea se poate separa deoarece sunt două materiale cam de aceeași consistență. Pentru amestecul de făină și orez nu e potrivită pâlnia, ar fi de folos o sită.

Am strâns pozele realizate și filmarea de la activități într-un film pe care îl puteți viziona AICI.

Dacă aveți voi idei pentru orele de științe, vă invit să le scrieți în comentarii.

Alte articole pe blog: 7 jocuri la istorie, Proiect la stiinte

Ema

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *