Organizare vizuala pentru ortograme. Ortogramele m-ai / mai / mai. Am cautat o imagine, o asociere care sa ne ajute sa retinem mai usor informatiile. Am desenat niste flori. In petale copiii au scris, in completare, cuvinte.
Cand scriem „m-ai”?
Cratima marchează rostirea intr-o silaba a doua parti de vorbire diferite. In cazul de fata avem pronumele m-, care e un prnume personal, persoana I, numarul singular, forma neaccentuata și ai, care este un verb auxiliar, adica ajuta la formarea timpului perfect compus, persoana a II-a, numarul singular. Tu pe mine ai vazut. – Am putea spune daca nu am folosi cratima, insa exprimarea e fortata. Folositi ortograma m-ai in enunturi cu verbe diferite: m-ai laudat, m-ai ajutat, m-ai intalnit.
Cand scriem „mai”?
Cuvantul „mai” poate fi substantiv si este numele unei luni din an (luna aprilie, luna mai). Dar „mai” poate fi si adverb. Il intalnim in gradele de comparatie ale adjectivelor: Esti mai frumoasă. (gradul comparativ) / Esti cea mai frumoasa. (gradul superlativ relativ) sau ale adverbelor: Scrie mai bine. / Scrie cel mai bine.
Ca si adverb, „mai” poate avea si sensul de „intr-o oarecare masura”, „in parte”, „oarecum” – Ninsoarea mai incetase., insa acest sens e mai greoi pentru copiii din ciclul primar.
Provocari cu ortogramele m-ai / mai / mai:
1.Scrie un enunt in care sa folosesti ortogramele m-ai / mai / mai.
2.Scrie o poezie cu aceste ortograme.
3.Scrie un text de 10 randuri despre spatiul cosmic, folosind cat mai des ortogramele.
4.Scrie o scrisoare unui prieten in care sa ii explici folosirea ortogramelor.
Daca aveti si alte idei pentru invatarea ortogramelor, lasati un comentariu.
Gasiti pe blog si alte activitati cu ortograme: Joc cu ortograme Pacheaza corect, Joc interactiv.
Ema
Vrem, vrem, vrem!!