Piatra pițigoiului și Taxonomia lui Bloom

De la înțelegere, la creație. De la simplu, la complex. Acesta este ritmul în care studiem în clasă un text. Mă folosesc foarte mult de taxonomia lui Bloom. Găsiți pe Twinkl multe materiale ce vă pot ajuta în această direcție. Un text frumos și ofertant este povestirea „Piatra pițigoiului”, de Tudor Arghezi. Pe marginea lui am realizat activități scrise, orale, de desen. Vă prezint mai jos activitățile. Veți găsi la sfârșit și fișele realizate de mine. O parte sunt bilețele pe care copiii le-au lipit pe caiet.

piatra pițigoiului

Momentele acțiunii în textul Piatra pițigoiului

Am scris pe foi de hârtie enunțuri care punctează momente din text. Au rezultat 30 de bilete. Poate pare mult, însă a fost foarte bine așa. E necesar să sparg în momente mici textul. Am observat că elevii nu sesizează mereu detaliile, încurca unele momente și de aceea e important ca tot textul să fiefragmentat în secvențe foarte mici. Le-am explicat ce au de făcut: își vor așeza biletul la locul potrivit, astfel încât toate momentele acțiunii să fie în ordine. Înainte de a începe am dat câteva exemple. Care este primul moment: „Păsările au construit un palat.” sau „Pițigoiul a furat piatra albastră.”? Unde veți plasa ideea „De atunci palatul este gol.”? Fiecare elev a primit câte un astfel de bilețel. Am ieșit cu toții pe holul școlii și i-am lăsat pe copii să caute locul potrivit pentru enunțul lor. Când toate biletele au fost lipite, am analizat împreună rezultatul final. Unele idei nu au fost la locul potrivit și copiii și-au dat seama imediat.

piatra pițigoiului

Printre celelalte activități am avut și una ce s-a desfășurat în background: am întocmit o listă cu alte texte în care apar păsări. Lista a stat câteva zile pe tablă, copiii au adăugat titluri.

piatra pițigoiului

Taxonomia lui Bloom

Pentru activitățile legate de text merg foarte mult pe taxonomia lui Bloom: Amintire, Înțelegere, Aplicare, Analiză, Evaluare și Creație. Am legat momentele două câte două. Într-o oră am avut activități pentru amintire și înțelegerea textului, apoi o oră pentru aplicare și analiză și tot așa. (De data aceasta așa s-a potrivit, poate la alt text este bine ca fiecare etapă să fie parcursă câte o oră. Totul depinde de obiectivele pe care le am, de textul abordat, de timpul pe care îl am la dispoziție și de clasa de elevi. Dacă e un text mai dificil, atunci voi acorda mai mult timp fiecărei etape.) În formatul PDF care conține fișele folosite d emine veți găsi această împărțire a activităților.

Pentru partea de creație elevii „au repovestit” textul din perspectiva unui personaj. Ei și-au ales să fie vulturul, pițigoiul, o pasăre mai bătrână.

piatra pițigoiului

Textul în care se află o descriere

Deoarece în acest text am întâlnit descrierea palatului și descrierea pițigoiului, a fost un bun prilej de a organiza detaliile aflate. Le-am cerut copiilor să deseneze palatul și pasărea și să noteze din text detaliile. Pentru desen a fost important ca ei să surprindă toate detaliile găsite în text.  Pe baza lucrărilor realizate, într-o altă oră, au descris un lucru și o ființă.

piatra pițigoiului

Abordarea textului de către un copil cu CES

Dacă ați urmărit activitatea mea, atunci poate știți deja că am în clasă copii cu CES. Pentru unul dintre ei prelucrez textele din manual, le scurtez, le adaptez, astfel încât să poată citi și înțelege și el același lucru ca restul clasei. Am împărțit textul Piatra pițigoiului în două părți. Pe fiecare am prescurtat-o, astfel încât să conțină momentele esențiale. Am înlocuit doar o parte dintre cuvintele mai dificile, am schimbat puțin topica frazei, am scurtat unele enunțuri. Exercițiile pe marginea textului sunt și ele speciale, urmăresc aceeași taxonomie a lui Bloom. La partea de creație e mai greu, dar adaptez sarcinile, „le cobor” și le simplific. El nu poate scrie povestire sau compunere ca ceilalți elevi, așa că sarcina sa de creație este acum să alcătuiască propoziții cu cuvinte din text. Pe lângă acestea, aduc și exerciții de vocabular și de gramatică. Prima lectură a textului o face acasă. A doua zi în clasă citim împreună și îi pun întrebări pentru a vedea dacă a înțeles.

Pentru că îl sperie când vede volum mare de exerciții, decupez, pe rând, fiecare sarcină. O lipesc în caiet și o rezolvăm împreună. Când o termină, ia pauză, apoi îi lipesc altă sarcină.

Găsiți formatul PDF pentru download AICI. Vă rog să nu îl distribuiți mai departe, este pentru uzul dumneavoastră personal.

Dacă realizați activități după ideile mele, îmi puteți trimite imagini. Dacă aveți alte activități probate de voi, vă invit să le scrieți într-un comentariu.

Pe Twinkl, unul dintre materiale AICI.

Alte articole pe blog: Cartea cu pisici, Cum am folosit inteligenta artificiala.

Em a

1 thought on “Piatra pițigoiului și Taxonomia lui Bloom”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *