predarea integrata

Planificarea si predarea integrata

Acesta nu e un articol teoretic. Veti gasi in lucrarile de specialitate destula teorie. Va prezint aici un mod de lucru, o abordare: a mea. De unde incep eu sa realizez o planificare integrata. E metoda mea si asta inseamna ca poate sau nu sa vi se potriveasca. Cel mai important lucru este acela ca trebuie intotdeauna sa urmariti si sa respectati programa. In paralel, pe locurile doi si trei, se pot afla stabilirea unor unitati de invatare, a unor teme si urmarirea ca acestea sa fie in concordantă cu specificul clasei, cu anotimpurile, cu sarbatorile de peste an sau cu obiectivele voastre si interesele copiilor.

 

predarea integrata

 

Planificarea integrata e o armonie

Programa – obiectivele voastre – timp / sarbatori – interese. Acesta poate fi un parcurs. Insa e un parcurs care merge pur si simplu incoace si incolo si voi trebuie sa va plimbati cu toate continuturile intre aceste repere. Cel mai evident exemplu este acela ca nu puteti propune ca tema Sarbatorile de iarna sa fie abordata in octombrie sau martie.

Pe de alta parte, programa si continuturile merg gradual. Adica nu va propuneti sa predati adunarea si scaderea daca nu ati abordat mai intai numeratia.

Interesele – Din pacate, aici vorbesc tot mai mult manualele scolare. E mai comod sa urmezi un manual, care ofera chiar si o planificare, decat sa buchisesti la a integra niste teme. Aveti insa in vedere si interesele voastre si pe cele ale copiilor. Dinozaurii prezinta interes la clasele pregatitoare si intai sau a doua, iar tema mari inventatori la clasele a treia si a patra. Sau poate voi sunteti pasionati de ceva, astronomie, sa zicem, si vreti ca la un moment dat sa ii invatati si pe copii despre asta.

 

predarea integrata

 

Stabiliti niste teme generale pe care sa nu le repetati an de an

Temele care se leaga de anotimpuri, recunoasteti, se repeta la fiecare clasa. Uneori se vorbeste in toti anii de studiu despre semnele toamnei. Desprindeti din marea tema Toamna ceva specific fiecarei clase. La clasele mici ar putea fi subteme despre fructe si legume. Iar la clasele mari ar putea fi Toamna in literatura. Cititi si articolul meu Rasuciti unitatile de invatare pe toate partile  ca sa vedeti cum am impartit eu unitatile de invatare. Acum le-as mai reformula si as adauga si altele, dar cred ca poate fi inca un punct de reper.

Le spun cand teme, cand unitati de invatare deoarece sunt niste abordari tematice. Predarea integrata ajuta ca informatiile sa vehiculeze dintr-o parte in alta, aceleasi continuturi sa aiba relevanta si la matematica si la muzica si la stiinte. Copiii primesc in acest fel cunostinte structurate, intr-un format rotund. Din punctul meu de vedere, avantajul unei abordari integrate lasa timp si tie, cadrului didactic, si copiilor sa valorificati informatiile la maxim. Ganditi-va, spre exemplu, ca vorbiti despre Marii inventatori. Sunt o multime de lucruri de spus. Poate pe unii copii ii pasioneaza, poate pe altii nu. Dar daca ati aborda tema in doar o ora, nici cei pasionati si nici ceilalti nu ar gusta cu adevarat din ea, nu ar avea timp sa adune informatii, sa le foloseasca, sa le aseze in mintea lor. Daca va propuneti sa studiati Dacii si romanii pe parcurusul unei saptamani, le dati copiilor ocazia sa obtina nu doar informatii istorice, ci si practice. Ei pot studia vestimentatia dacilor si pot construi coifuri romane. Puteti aborda nu doar texte stiintifice, ci si literare despre daci si romani. Puteti vorbi despre strategii de lupta si cum se luau deciziile, puteti face dezbateri pro si contra.

 

Planificarea planificarii

Am conceput o fisa de lucru pentru profesori. Poate va e mai usor asa sa exersati. Nu trebuie sa o folositi la toate temele si unitatile de invatare si toate capitolele. Nici nu ati avea destul timp. Folositi-o la inceput ca sa va dati seama cum functioneaza. Puteti descarca fisa AICI. Gasiti pe canalul meu de YouTube si un video in care explic abordarea mea: AICI.

Idee principala e sa spargeti in fragmente mici tema pe care o aveti. O tema, o unitate de invatare se poate intinde pe parcurul unei saptamani, dar poate dura si o luna. Depinde de clasa, de tema, de continuturi.

Porniti de la cuvinte cheie si de la niste activitati care va vin in minte. Apoi incercati sa le armonizati cu continuturile din programa, asa cum le-ati stabilit. Din toate activitatile ce va vin in minte, alegeti doar unele. Nu le puteti efectua pe toate, nu aveti timp. Ne intoarcem la ceea ce spuneam mai inainte: armonizati si potriviti totul.

Ce fac daca nu se potriveste?

E posibil, desigur, sa nu se potriveasca un continut cu o tema. E firesc sa fie asa si nu insistati, nu fortati nota, nu incercati sa faceti tot posibilul astfel incat sa deviati de la programa si obiectivele propuse. Se poate intampla acest lucru la un obiect sau la mai multe. De exemplu, aveti tema Cosmos, iar la muzica aveti de predat sunetul si nota La.

Pe de alta parte, predarea integrata nu e despre a pune neaparat ceva tematic doar ca sa fie. Daca vorbiti despre insecte iar la matematica numarati insecte, nu inseamna ca si aveti o predare integrata si gata. Dar daca aveti o problema cu insecte ce presupune apel la cunostinte si din alta sfera, atunci e altceva. Pentru ca, asa cum spune si titulatura ei, integrati niste cunostinte. Cele de la stiinte la matematica, spre exemplu. Si trebuie sa faceti in asa fel incat sa aduceti in prim plan utilitatea si transferabilitatea cunostintelor.

 

Anuntati copiii din timp de fiecare tema

La sfarsitul unei saptamani anuntati elevii ce tema urmeaza. Unii s-ar putea sa fie interesati si sa caute informatii. Altii vor doar sa fie pregatiti, in tema, cum s-ar zice. Desigur, ii puteti lua si prin surprindere. Insa la inceputul orei anuntati tema saptamanii, explicati-le cum veti aborda continuturile fiecarei discipline, care va fi rolul lor.

Din punctul meu de vedere predarea integrata ofera si oportunitatea studiului individual, acasa. Daca vorbiti despre albine, incurajati-i pe copii sa caute informatii suplimentare, sa aduca o carte, o jucarie, sa intrebe pe parinti.

Daca aveti alte idei, alte abordari, lasati un comentariu.

Alte articole pe blog: Planificare blanco, Planificare clasa a 2a.

Ema

5 thoughts on “Planificarea si predarea integrata”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *