Unitatile de invatare trebuie sa fie teme complete.
Ca sa aiba succes, o lectie trebuie sa fie WOW, sa ii implice pe elevi, sa iasa din sfera discursului didactic, sa faca apel la cele 5 simturi (pe rand sau toate odata daca se poate, de ce nu? si despre acest aspect voi vorbi in alta postare).
1.Cine sunt eu. Totul despre mine. Eu si familia mea. Eu si prietenii mei. Sentimentele mele. Ce fac atunci cand sunt suparat / fericit? Ce e frica? Cum ma port cand am emotii?
Sunt teme din sfera dezvoltarii personale. Desi in programa disciplina dezvoltare personala apare pana la clasa a II-a, eu cred ca ar trebui sa existe ore de acest fel la toate clasele. Educatia civica de la clasa a III-a e cu totul altceva si de multe ori propune teme greoaie care il scot prea devreme pe copil din sfera personala si il invata deja ce e CNP, fara sa mai lase timp de emotii, de frica, de suparare, de nervozitate. Cred ca an de an se poate discuta despre Cine sunt eu, deoarece an de an fiecare e … altcineva decat anul trecut. Cine sunt eu se refera la aspecte fizice la clasele pregatitoare si intai si la aspecte fizice si morale la celelalte clase. Prin clasa a treia se pot adauga detalii despre pasiuni, preferinte, hobby, preocupari zilnice, mancarea preferata. Totul despre mine largeste sfera lui Cine sunt eu si poate cuprinde si detalii haioase care sa faca diferenta intre persoane – numarul de la pantofi, dintii permanenti si cei de lapte, inaltime si greutate, membrii familiei. Tema Eu si familia mea e una generoasa si parintii pot veni sa povesteasca copiilor din clasa despre copilaria lor. La toate aceste teme sunt foarte importante fotografiile copiilor, ale familiei, ale bunicilor, rudelor. In clasa a patra se poate incepe chiar un arbore genealogic. Proiectul nostru Totul despre mine AICI
2. Roadele toamnei. Legume si fructe. Viata unei frunze. Ciclul de viata al marului / al dovleacului.
Teme de toamna pot fi abordate mai larg, nu doar cu insiruirea legumelor si a fructelor. Implicati copiii in bucatarie, relizati la scoala o salata de legume sau de fructe, ceai, prajituri. Rugati parintii sa va sprijine in realizarea unei intalniri cu ceai si suc de fructe, cu prajituri realizate cu legume si fructe. Am avut noi prin clasa pregatitoare o astfel de serbare si mamicile au adus placinte cu mere, cu prune si cu dovleac, fructe proaspete… Cautati o livada, o ferma, o gradina care sa va lase sa ajutati la stransul merelor sau al strugurilor. Vorbiti cu copiii despre ciclul de viata al plantelor, de la samanta la fruct, desenati, decupati, presati frunze. Faceti o expozitie cu dovleci. Copiii din clasele 3 – 4 pot cauta informatii despre soiurile de mar si de dovleac din tara sau din alte tari, il pot cauta pe cel mai mare din lume sau pe cel mai mic. Faceti colectii imense, colective de frunze de diferite marimi, culori, forme, studiati-le, cautati curiozitati si invitati copiii sa le foloseasca in mod creativ in colaje.
3. Halloween. Povestea lui Mos Craciun. Valentine’s Day. Ziua Pamantului. Ziua Romaniei. Ziua Europei. Ziua lui Eminescu
Da, sarbatorile au insemnatatea lor. Nu poti sa nu vorbesti de Mos Craciun. Dar mergeti mai departe, dincolo de semnificatiile imediate. Incurajati copiii sa caute simboluri si sa le foloseasca corect. Craciunul nu e despre a cumpara cat mai mult si nici despre a primi cele mai scumpe cadouri. Iar Halloween, desi importat, are corespondent romanesc si poate fi un prilej bun de a vorbi despre frica, teama, spaima, despre paianjeni, vrajitoare, monstri, vampiri si fantome. De fapt copiii isi doresc sa auda parerile noastre si cred ca daca noi, adultii, asezam fiecare sarbatoare la locul cuvenit cu o simbolistica bine conturata, ele vor pierde din comercial si copiii vor vedea adevarata valoare. Daca centrul orasului e plin de tarabe cu inimioare, nu poti sa te prefaci ca nu exista. Spulberand falsele mituri si orientand gandirea spre adevaratele simboluri ii ajuta pe copii sa inteleaga. Cred ca o lectie despre ciclul de viata al paianjenului, presarata cu desene, filme documentare, enciclopedii, curiozitati ii castiga pe copii. Nu are rost sa vorbiti despre paianjeni prin mai sau prin februarie. Li se potriveste timpul acesta de toamna. Mi se pare important sa vorbim despre paianjeni, deoarece ii intalnim tot timpul. E util ca fiecare sa stie daca paianjenii sunt un pericol si este extraordinar sa afle ce secrete are panza de paianjen. Cititi AICI despre cum am confectionat o carte a liliacului.
4. Insectele. Semintele. Animale polare. Animale acvatice. Animalul meu preferat. Animale de casa. La zoo.
5. Personalitati. Meseriile. Stramosii nostri. Pictori celebri. Scriitorii Romaniei. Matematicienii Romaniei. Aviatorii. Inventatorii. Dacii si romanii.
6. Universul. Viata in desert. Corpul uman. Dintii. Fenomene extreme. Dinozaurii.
Daca aveti idei de alte teme pe care sa le abordam la clasa, lasati un comentariu. E drept ca trebuie cumva sa va pliati pe manualele pe care le primiti, dar cred ca uneori e intersant sa iesiti si din sfera lor. Doar de dragul de a vorbi despre lucruri care ii intereseaza pe copii. Insa cred ca se poate merge si in paralel cu temele generale propuse de manuale. Exista multe portite in program si va puteti folosi de ele: orele de dezvoltare personala la care sa vorbiti despre frica, spaima, despre meserii si ce inseamna a fi inventator, orele de lectura in care puteti aborda si alte texte decat cele din manual, texte care sa largeasca sfera elevilor si mai ales texte nonliterare, orele de educatie fizica in care inventati jocuri cu sarituri de broaste, mersul paianjenului, orele de arte vizuale la care sa vobiti de pictori celebri. Cred ca abordarile interdisciplinara si transdiciplinara fac lectiile atractive. Cand am vorbit despre unitati de masura a timpului la mate, am vorbit la arte vizuale despre Salvador Dali si ceasurile lui si copiii au pictat niste ceasuri minunate. Puteti citi despre asta AICI
Spor la planificare.
Ema
1 thought on “Rasuciti unitatile de invatare pe toate partile”