unitatile de invatare

Rasuciti unitatile de invatare pe toate partile

Fiecare an scolar, la orice clasa, incepe invariabil cu temele Din nou la scoala si Toamna, momente in care se vorbeste, iar invariabil, despre aceleasi aspecte: cum se pregatesc copiii de scoala, care sunt semnele toamnei … Stiti voi. Din dorinta de a se plia pe cerintele cat mai multor invatatori si pentru a fi siguri ca abordand aceste teme ajung peste tot, editurile de manuale si caiete reiau, an de an, aceste teme. Cand vine iarna apar desigur temele Iarna, Vine Mos Craciun, Colinde. Cand vine primavara apar temele arhicunoscute Primavara, Pastele… Si tot asa. Mereu am simtit nevoia sa merg dincolo de aceste teme pe care le stiu din copilaria mea. Va propun mai jos o lista de teme cu abordari ce merg mai depart, cu idei care sa fie de actualitate si sa vina si in sprijinul copiilor de a invata cu adevarat ceva nou, nu doar de a repeta, an de an, care sunt semnele toamnei. Poate titlul meu suna pompos, dar da, mergeti mai departe cu unitatile de invatare, rasuciti-le, cautati-le detaliile, informatiile pe care copiii vor sa le afle cu adevarat: De unde vine Mos Craciun?

Unitatile de invatare trebuie sa fie teme complete.

Asa le vad eu. Unele pot fi intense, pentru o saptamana, altele pot fi latite, intinse pe parcursul unei luni. La clasele mici, pregatitoare si clasa intai consider ca ar fi bine sa dureze o luna – copiii au nevoie de timp in primul rand pentru a intelege ce se intampla, care sunt obiective, unde trebuie sa ajunga, apoi pentru a invata mersul lucrurilor, dar si pentru a aprofunda subiectele trecandu-le prin toate disciplinele. La clasele mai mari, unitatile se pot micsora, 2 saptamani, apoi una sunt suficiente uneori. Dar oricat ar dura ea, o unitate de invatare trebuie sa fie ceva complet. Daca in primele 3 clase vorbim de abordari interdisciplinare, acest lucru trebuie sa se continue si la clasele 3-4 – e firesc asa.
unitatile de invatare

Ca sa aiba succes, o lectie trebuie sa fie WOW, sa ii implice pe elevi, sa iasa din sfera discursului didactic, sa faca apel la cele 5 simturi (pe rand sau toate odata daca se poate, de ce nu? si despre acest aspect voi vorbi in alta postare).

 

1.Cine sunt eu. Totul despre mine. Eu si familia mea. Eu si prietenii mei. Sentimentele mele. Ce fac atunci cand sunt suparat / fericit? Ce e frica? Cum ma port cand am emotii?

Sunt teme din sfera dezvoltarii personale. Desi in programa disciplina dezvoltare personala apare pana la clasa a II-a, eu cred ca ar trebui sa existe ore de acest fel la toate clasele. Educatia civica de la clasa a III-a e cu totul altceva si de multe ori propune teme greoaie care il scot prea devreme pe copil din sfera personala si il invata deja ce e CNP, fara sa mai lase timp de emotii, de frica, de suparare, de nervozitate. Cred ca an de an se poate discuta despre Cine sunt eu, deoarece an de an fiecare e … altcineva decat anul trecut. Cine sunt eu se refera la aspecte fizice la clasele pregatitoare si intai si la aspecte fizice si morale la celelalte clase. Prin clasa a treia se pot adauga detalii despre pasiuni, preferinte, hobby, preocupari zilnice, mancarea preferata. Totul despre mine largeste sfera lui Cine sunt eu si poate cuprinde si detalii haioase care sa faca diferenta intre persoane – numarul de la pantofi, dintii permanenti si cei de lapte, inaltime si greutate, membrii familiei. Tema Eu si familia mea e una generoasa si parintii pot veni sa povesteasca copiilor din clasa despre copilaria lor. La toate aceste teme sunt foarte importante fotografiile copiilor, ale familiei, ale bunicilor, rudelor. In clasa a patra se poate incepe chiar un arbore genealogic. Proiectul nostru Totul despre mine AICI

 

unitatile de invatare

 

2. Roadele toamnei. Legume si fructe. Viata unei frunze. Ciclul de viata al marului / al dovleacului.

Teme de toamna pot fi abordate mai larg, nu doar cu insiruirea legumelor si a fructelor. Implicati copiii in bucatarie, relizati la scoala o salata de legume sau de fructe, ceai, prajituri. Rugati parintii sa va sprijine in realizarea unei intalniri cu ceai si suc de fructe, cu prajituri realizate cu legume si fructe. Am avut noi prin clasa pregatitoare o astfel de serbare si mamicile au adus placinte cu mere, cu prune si cu dovleac, fructe proaspete… Cautati o livada, o ferma, o gradina care sa va lase sa ajutati la stransul merelor sau al strugurilor. Vorbiti cu copiii despre ciclul de viata al plantelor, de la samanta la fruct, desenati, decupati, presati frunze. Faceti o expozitie cu dovleci. Copiii din clasele 3 – 4 pot cauta informatii despre soiurile de mar si de dovleac din tara sau din alte tari, il pot cauta pe cel mai mare din lume sau pe cel mai mic. Faceti colectii imense, colective de frunze de diferite marimi, culori, forme, studiati-le, cautati curiozitati si invitati copiii sa le foloseasca in mod creativ in colaje.

 

unitatile de invatare

3. Halloween. Povestea lui Mos Craciun. Valentine’s Day. Ziua Pamantului. Ziua Romaniei. Ziua Europei. Ziua lui Eminescu

Da, sarbatorile au insemnatatea lor. Nu poti sa nu vorbesti de Mos Craciun. Dar mergeti mai departe, dincolo de semnificatiile imediate. Incurajati copiii sa caute simboluri si sa le foloseasca corect. Craciunul nu e despre a cumpara cat mai mult si nici despre a primi cele mai scumpe cadouri. Iar Halloween, desi importat, are corespondent romanesc si poate fi un prilej bun de a vorbi despre frica, teama, spaima, despre paianjeni, vrajitoare, monstri, vampiri si fantome. De fapt copiii isi doresc sa auda parerile noastre si cred ca daca noi, adultii, asezam fiecare sarbatoare la locul cuvenit cu o simbolistica bine conturata, ele vor pierde din comercial si copiii vor vedea adevarata valoare. Daca centrul orasului e plin de tarabe cu inimioare, nu poti sa te prefaci ca nu exista. Spulberand falsele mituri si orientand gandirea spre adevaratele simboluri ii ajuta pe copii sa inteleaga. Cred ca o lectie despre ciclul de viata al paianjenului, presarata cu desene, filme documentare, enciclopedii, curiozitati ii castiga pe copii. Nu are rost sa vorbiti despre paianjeni prin mai sau prin februarie. Li se potriveste timpul acesta de toamna. Mi se pare important sa vorbim despre paianjeni, deoarece ii intalnim tot timpul. E util ca fiecare sa stie daca paianjenii sunt un pericol si este extraordinar sa afle ce secrete are panza de paianjen. Cititi AICI despre cum am confectionat o carte a liliacului.

unitatile de invatare

4. Insectele. Semintele. Animale polare. Animale acvatice. Animalul meu preferat. Animale de casa. La zoo.

 La clasa a treia e mai usor cu aceste teme deoarece cunoasterea mediului le cuprinde in programa sa. Dar cred ca e important sa le avem si la clase mai mici. Ciclul de viata al fluturelui sau la broastei, Ce putere are o samanta, Viata unei albine, Ciclul de viata al buburuzei – sunt teme ce pot fi abordate primavara si vara. Despre animalele polare se poate vorbi in lunile de iarna. Umpleti lectiile cu enciclopedii si filme. Incurajati-i pe copii sa realizeze postere si sa povesteasca despre animalele preferate. Plantati cu ei in gradina scolii daca aveti straturi sau in ghivece. Gustati seminte de diferite tipuri, mancati muesli. Ca sa fie WOW, desenati pinguini in marime naturala si labe de urs la dimensiuni reale si comparati-va cu ele, invitati copiii sa aduca la scoala animalele preferate, masurati prin curtea scolii cam cat de mare ar fi o balena, mancati jeleuri in forma de viermisori, gustati un fagure, biscuti in forma de animale, confectionati labe pe care copiii sa le poarte. Iata AICI 15 activitati cu ursul polar.
unitatile de invatare

5. Personalitati. Meseriile. Stramosii nostri. Pictori celebri. Scriitorii Romaniei. Matematicienii Romaniei. Aviatorii. Inventatorii. Dacii si romanii.

Nu trebuie sa asteptati clasa a patra pentru a aborda teme istorice. O tema ca cea a Inventatorilor e deosebit de interesanta. Copiii pot cauta cine a inventat stiloul sau creionul, cine a inventat masina sau avionul, cine a inventat robinetul ori becul. Despre Aurel Vlaicu se vorbeste destul de tarziu. La fel despre Stefan Luchian. Copiii aud de Stefan cel Mare doar la lectia de istorie. Desigur ca o poezie ca Muma lui Stefan cel Mare e greu de inteles la clasa a II-a, dar o legenda frumoasa se poate spune. O legenda la care sa adaugati confectionarea unei sabii de carton, a unei coroane de domnitor si copiii sa vina cu pelerine confectionate din … cearceafuri. Cautati mancaruri care se serveau in vechime si incercati sa le reproduceti in clasa. Cand am vorbit despre cifrele romane, am facut o salata romana dupa o reteta pe care am gasit-o pe internet.
unitatile de invatare

6. Universul. Viata in desert. Corpul uman. Dintii. Fenomene extreme. Dinozaurii.

Toate pot fi unitati de invatare care sa se intinda parcursul a 2-3 saptamani si in jurul carora sa construiti lectii pline de informatii. Tema Dinozaurii e un subiect potrivit pentru cei mici. Universul se poate aborda in clasele 2-3. Despre fenomene ale naturii duse la extrem vorbiti cu cei din clasa a 4-a – ei sunt pur si simplu pasionati de tsunami, cutremure, cataclisme. Aceste teme nu trebuie sa fie unele pur stiintifice. Exista multe texte literare pe care le puteti citi impreuna pentru a afla daca informatiile stiintifice se aplica in literatura. Am facut noi odata o astfel de paralela. Cu dinozaurii ne-am dus si la expozitie – AICI
unitatile de invatare

Daca aveti idei de alte teme pe care sa le abordam la clasa, lasati un comentariu. E drept ca trebuie cumva sa va pliati pe manualele pe care le primiti, dar cred ca uneori e intersant sa iesiti si din sfera lor. Doar de dragul de a vorbi despre lucruri care ii intereseaza pe copii. Insa cred ca se poate merge si in paralel cu temele generale propuse de manuale. Exista multe portite in program si va puteti folosi de ele: orele de dezvoltare personala la care sa vorbiti despre frica, spaima, despre meserii si ce inseamna a fi inventator, orele de lectura in care puteti aborda si alte texte decat cele din manual, texte care sa largeasca sfera elevilor si mai ales texte nonliterare, orele de educatie fizica in care inventati jocuri cu sarituri de broaste, mersul paianjenului, orele de arte vizuale la care sa vobiti de pictori celebri. Cred ca abordarile interdisciplinara si transdiciplinara fac lectiile atractive. Cand am vorbit despre unitati de masura a timpului la mate, am vorbit la arte vizuale despre Salvador Dali si ceasurile lui si copiii au pictat niste ceasuri minunate. Puteti citi despre asta AICI

Spor la planificare.

Ema

1 thought on “Rasuciti unitatile de invatare pe toate partile”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *