Acesta nu e un articol. Sunt doar niste puncte de vedere.
Repetent = Elev sau student care repeta clasa sau anul de studii din cauza neindeplinirii conditiilor de promovare.
Cine e repetent?
An de an se scot legi noi in invatamant, vin oameni noi peste tot. Ce au facut cei de dinainte nu e bine, se reface. Se reformuleaza si se dau alte directive: programa, manuale, vacante, examene. Mereu nu e bine si an de an se schimba ceva. Cine e repetent?
In fata insucceselor, profesorii sunt cam singuri si toata responsabilitatea le apartine. Daca e ceva de bine, sa se stie, a contribuit toata lumea. Dar cand profesorul cu 20 sau 30 de elevi in clasa nu reuseste sa-l invete pe cate unul, e doar vina lui.
Intrebare: Cati psihologi, logopezi si profesori de sprijin are o scoala?
Alta intrebare: Unde sunt toti psihologii si logopezii care ies de pe bancile facultatilor?
Alte intrebari:
- E suficient cate un psiholog, un logoped si un profesor de sprijin in fiecare scoala?
- E bine daca psihologul unei scoli isi imparte timpul la alte 2-3 (sau mai multe poate) scoli din oras?
- Aceeasi intrebare pentru logoped.
- Cum e in colectivul de 20 de elevi (doar 20 sa zicem) in care sunt doi copii cu cerinte speciale?
- Sunt invatatorii pregatiti suficient pentru a sprijini, singuri, un copil cu nevoi speciale?
- De ce sunt atat de multi copii care nu reusesc sa invete?
Intr-o clasa de 20 de elevi se afla un elev care are nevoie de sprijin. In unele cazuri probabil ca lucreaza, impreuna, toti factorii si acesta e cazul ideal: profesorul, familia, psihologul, logopedul, terapeutul etc. Dar se intampla asa in toate cazurile?
Psihologul din scoala mea a venit o singura data sa lucreze la clasa cu elevul care avea nevoie de sprijin. Dupa vreo doua luni a luat copilul la cabinet si a lucrat inca ceva acolo. Atat. Pe urma psihologul nu a mai avut timp. O perioada parintii copilului nici nu au vrut sa isi dea acordul ca elevul sa fie sprijinit de psiholog si profesorul de sprijin. In anul scolar urmator a venit alt psiholog. Povestea s-a repetat.
Cine e repetent?
In loc sa se aprobe ca elevii sa ramana repetenti, mai bine s-ar lucra la:
- Un psiholog, un logoped, 2 – 3 profesori de sprijin la fiecare scoala. Sa fie doar ai unei scoli.
- Un program riguros in care acestia sa lucreze efectiv cu copiii.
- Coborarea standardelor la ciclul primar si mai ales la gimnaziu. Ca degeaba il inveti pana in clasa a 4a sa scrie, sa citeasca, sa socoteasca, daca in clasa a 5a vine suma lui Gauss. Sunt destui adulti carora suma lui Gauss nu le e necesara.
- Programa: Mai putin si bine decat mult si prost.
- O invatare centrata foarte mult pe abilitatile elevului. Deocamdata toti copiii trebuie sa stie toate disciplinele.
- Ateliere reale in scoli: copiii sa invete sa manuiasca unelte, sa gateasca, sa repare lucruri, sa gradinareasca. Programa de abilitati practice e praf in ochi. Stufoasa, cu de toate. Nu capeti o deprindere cand intr-un singur an treci si prin desen, pictura, confectii de jucarii, modelaj, colaj, foto-film. Nu ai cum sa afli daca esti bun la modelaj (ca sa te faci mai tarziu artist) in doar cateva ore dintr-un an scolar.
- Se lucreaza prea mult cu intelectul. Artele sunt pe locul doi, cand se stie foarte bine ca ele vindeca si salveaza.
- Se lucreaza prea mult cu intelectul, la rece, fara a se aplica in viata reala.
- Sunt atatea familii care nu isi pot sprijini si nu isi inteleg copiii.
Tu ce parere ai?
Alte articole pe blog: Mituri si obiceiuri la scoala si acasa, Teach like a pirate.
Ema