Le este greu elevilor de clasa a patra să înțeleagă noțiunile abstracte de la educație civică. De aceea fragmentez mult lecțiile, aduc în discuție situații concrete și îi încurajez să explice singuri diferite concepte, făcând apel la ceea ce știu deja. Vă prezint în continuare demersul meu pentru lecția cu subiectul „Respect și lipsa de respect”. M-am folosit de materiale de pe Twinkl și mi-a fost de mare folos, deoarece am economisit timp.
Competențele specifice ale lecției
Din programa de educație civică am selectat următoarele competențe: 1.3. Explorarea unor norme morale, 2.1. Explorarea unor valori morale, 2.2. Recunoașterea unor comportamente moral-civice, 3.1. Relaționarea pozitivă cu ceilalți.
Valori și norme morale
Cu o oră înainte am stabilit ce sunt valorile și ce sunt normele și care este diferența dintre ele. Valorile morale vin de la fiecare persoană, arată ceea ce place fiecăruia. Ele creează motivația și determină comportamentul nostru. De ce spun adevărul? Îmi place să fiu sincer și vreau ca și alții să fie sinceri cu mine.
Valorile devin norme, atunci când sunt transferate societății. Ele sunt reguli nescrise și am insistat pe această idee, astfel încât copiii să înțeleagă valoarea lor universală. Normele arată un anumit tip de comportament care e acceptat de ceilalți. Le-am spus copiilor că ele funcționează ca un limbaj universal: suntem politicoși și în școala noastră, dar și pe stradă ori în alte țări.
Ce e respectul și când arăți respect?
Am pornit discuțiile despre respect de la diferite situații în care oamenii arată sau nu respect față de alte persoane, față de animale sau față de lucruri. I-am rugat pe copii să încerce ei să formuleze ei definiții ale respectului. I-am invitat pe câțiva dintre ei să le scrie pe tablă.
M-am folosit de materialele de pe Twinkl, o fisă AICI si o listă cu acțiuni respectuoase AICI. Am vorbit despre gesturi care arată sau nu respect, despre cuvinte prin care arătăm respect și despre acțiuni și fapte. Am pregătit pentru această lecție și trei fișe simple, foarte simple care se referă la acțiuni, fapte, gesturi. Le găsiți de salvat AICI.
Copiii au lucrat singuri și în perechi la diferite fișe pe care le-am pregătit, au înregistrat ideile, apoi i-am invitat să ni le prezinte.
Lucru diferențiat pentru elevii cu CES
Pentru unul dintre elevii mei cu CES am pregătit o fișă mai ușoară. El a lucrat în pereche cu colega sa de bancă. Ea l-a ajutat să decupeze, să sorteze și să lipească imagini. Fișa este de pe Twinkl și o găsiți AICI. Când a terminat-o, l-am rugat să descrie câteva situații.
Ca verificare, la sfârșitul lecției, elevii au primit bilete cu diferite situații în care se cerea identificarea și explicarea normelor morale. Am folosit cartonașele de pe Twinkl de AICI. Unii le-au lipit pe foaia pe care lucraseră în pereche, de aceea în poza de mai sus apar astfel.
Dacă aveți idei și sugestii de activități, vă rog să le scrieți în comentarii. Cum a decurs la clasa voastră lecția despre respect?
Alte articole pe blog: Dezvoltare personala la clasa pregatitoare, Ce știi despre mine?.
Ema
Cred ca demersul tau pentru lectia de educatie civica cu tema “Respect si lipsa de respect” este foarte bun si foarte util pentru elevii de clasa a patra. Este important sa aduci in discutie situatii concrete si sa le incurajezi pe acestea sa explice singure diferite concepte, facand apel la ceea ce stiu deja. De asemenea, utilizarea materialelor de pe Twinkl a fost o idee excelenta si asa ai economisit timp pretios. Este foarte bine ca ai avut si o abordare diferentiata pentru elevii cu CES, astfel incat si ei sa poata participa activ la lectie si sa inteleaga mai usor conceptele. Felicitari pentru munca ta si pentru implicarea ta in educarea elevilor nostri in privinta valorilor si normelor morale!