Dupa doua luni de scoala a venit timpul sa introduc notiunea de responsabil. Vorbim despre meserii saptamana aceasta si le-am spus ca pana vor fi mari si vor avea o meserie, pot primi chiar acum o sarcina in clasa. Am avut si in anii trecuti astfel de responsabilitati. Uneori functioneaza, alteori nu.
Cateva responsabilitati
Impartirea de sarcini nu e intotdeauna o solutie miraculoasa. Pe unii copii ii prinde ideea, pe altii nu. Dar asta nu inseamna ca noi nu incercam. Si nu doar incercam, dar si insistam, povestim, dezbatem.
Am conceput denumiri pompoase, pline de emfaza, pentru a sublinia importanta sarcinii: director, leader, asistent, manager. M-am ferit de cuvantul sef, copiii nu il agreaza. Dar cand spui manager!
Puteti descarca, gratis, etichetele AICI. Imi e de folos daca imi lasati un feedback la ele.
A avea o responsabilitate nu e usor. Presupune sa fii mereu atent la ceva, sa fii pe faza, sa fii angajat, serios, util, sa te implici. E greu la 6 ani sa le marchezi pe toate. Dar e un inceput. Deocamdata le avem pe cele din poza. Caut in continuare formulari.
Pe de alta parte, mai sunt si alte aspecte care intervin aici:
- Copiii invata sa asculte de altii. Poate vor fi si ei in curand pe aceeasi pozitie si vor experimenta sentimentul pe care il ai cand cineva te ignora. A asculta de altii nu e un lucru rau. Copiii mici au o idee fixa pe care o flutura mereu: Tu nu esti seful meu, nu ascult de tine, nu imi spui ce sa fac. Notiunea de sef tine si de sef si de subaltern. Esti un sef bun? E bine sa ai un sef sau sa fii chiar tu sef, exista situatii in care ai nevoie de cineva care sa faca ordine, sa ia decizii, sa tina lucrurile laolalta.
- Copiii care primesc responsabilitati invata cum sa gestioneze situatii, cum sa foloseasca tonul bland cand fac observatii, cum sa ajute.
Eu am printat etichetele pe foi colorate, apoi le-am laminat. Pe ele scriu cu un marker numele copiilor. Ii las pe ei sa isi aleaga sarcina, mi se pare corect asa. Alegi ceva, iti asumi. Sarcinile vor dura o saptamana. Un cititor a venit cu ideea sa fac sedinta cu responsabilii. E o idee minunata! Voi face sedinta sa vedem cum au decurs lucrurile.
La voi cum e? Ce responsabilitati au copiii? Tineti evidenta intr-un mod?
Alte articole pe blog: Cand imbratisarea devine regula, Orar cu imagini.
Ema
Mulțumesc mult! Sunt de un real folos…
Mulțumesc mult! Sunt de un real folos…
Mă gândesc că în timpul “ședinței”, elevii cu responsabilități ar fi bine să identifice care le este rolul iar ulterior să ceară părerea colegilor înrebându-i “cu ce le poate fi de ajutor” , în scopul comun de a avea fi o clasă- echipă. Cu siguranță, unii vor tânji după ecuson, nu pot fi în același timp “asistenți” toți elevii din clasă. Mi-amintesc că unii colegi făceau intenționat pozne iar prima dată eu eram cea trasă “la răspundere”. Ce frumos ar fi fost ca un profesor să fi gestionat situația cu răbdare! Greu asta, modelul șefilor nu era unul de urmat. Un șef se impunea prin forță, urlete etc. Mi se pare interesantă ideea, e o provocare pentru ei dar și pentru tine. Abia aștept să aflu cum merge, cu siguranță voi încerca și eu.
Mă gândesc că în timpul “ședinței”, elevii cu responsabilități ar fi bine să identifice care le este rolul iar ulterior să ceară părerea colegilor înrebându-i “cu ce le poate fi de ajutor” , în scopul comun de a avea fi o clasă- echipă. Cu siguranță, unii vor tânji după ecuson, nu pot fi în același timp “asistenți” toți elevii din clasă. Mi-amintesc că unii colegi făceau intenționat pozne iar prima dată eu eram cea trasă “la răspundere”. Ce frumos ar fi fost ca un profesor să fi gestionat situația cu răbdare! Greu asta, modelul șefilor nu era unul de urmat. Un șef se impunea prin forță, urlete etc. Mi se pare interesantă ideea, e o provocare pentru ei dar și pentru tine. Abia aștept să aflu cum merge, cu siguranță voi încerca și eu.