Acesta e un joc, e un exercitiu. Pentru profesori, pentru parinti. L-am jucat pe pagina EmaLaScoala si in grup. S-au prins in joc cititorii. Au fost creativi, au mers mai departe de prima idee, au propus, au rasucit ideile. Am pornit de la un text mic de tot, un text format din 4 enunturi. Si daca de la un text asa de mic au aparut atatea sarcini creative, ganditi-va cate optiuni se pot ivi la un text intreg. Lista ramane deschisa. Chiar daca avem aici un text, abordarea poate fi aceeasi pentru orice alt continut. Sarcinile creative nu se limiteaza doar la litera textului. Cunostintele devin durabile daca sunt integrate intr-un ansamblu de cunostinte, daca sunt transferate in alte domenii. Tema pentru a doua zi nu trebuie sa fie mereu aceeasi la fiecare text studiat si nu trebuie sa ramana in sfera literara. Incurajati-i pe copii sa caute, sa compuna, sa imagineze. Pentru ca asta vor avea de facut toata viata.
Sarcini pentru comunicare scrisa sau orala
- Scrie un e-mail copacului prin care să îl rogi să aibă grijă de mica frunză.
- Spune-i cum te simți tu când rămâi singur acasă mai mult timp și ce faci atunci.
- Imaginează-ți povestea unei frunze.
- Povestea acestei frunze – inchipuita de fiecare copil dupa propria imaginatie
- Imagineazä-ți că ești frunza/ pasărea din text! Realizează un dialog între cele două.
- Transmite un mesaj frunzei/ păsării.
- Scrie o scrisoare / bilet / mesaj frunzei.
- Scrie un mesaj de incurajare / motivational frunzei.
- Scrie o scrisoare autorului.
- Ce dar ai oferi frunzei?
- Lapbook despre frunze cu detalii literare si nonliterare.
- Scrie 10 adjective ce s-ar potrivi frunzei.
- Intreaba autorul, intr-o scrisoare, cum i-a venit ideea acestei povestiri.
- Scrie cuvantul frunza pe verticala si pentru fiecare litera gaseste un adjectiv potrivit (sau un substantiv sau un verb).
- Scrie o framantare de limba pornind de la cuvantul frunza.
- Prin ce aventuri crezi că a mai trecut frunza? Imaginează-ți și scrie o continuare a textului!
- Imaginează-ți o continuare a textului, în care să folosești următoarele cuvinte (se dă o listă de cuvinte “ușor trăznite”, unele neașteptate; de exemplu: aventură, a sforăi, indignată, însiropată etc).
- Interviu cu o frunza. Imaginează-ți că ești frunza din textul nostru. Răspunde la următoarele întrebări (urmează iar niște întrebări neașteptate, gen interviu. De exemplu: “Stimată domnișoară frunzuliță, ce v-a făcut să ieșiți din mugurul dumneavoastră?” sau “Ce planuri de viitor aveți?”
- De-a reporterul: Imaginează-ți că ești un renumit reporter și trebuie să îi iei frunzulițe un scurt interviu, pentru un articol. Formulează 5 (sau 7) întrebări pe care ai vrea să i le adresezi.
- Imaginează-ți că ești o frunză- îndrumător. Explică-i noii frunzulițe cât este de importantă, care este rolul ei dar pregătește-o și pentru marea despărțire din toamnă.
- Ce crezi ca a visat frunza, in prima noapte? ( reda visul intr-un desen)
- Imagineaza-ti scoala, in care frunzele invata, cum sa pregateasca hrana pentru copac
- Realizeaza un dialog intre frunza si soarele, care o incalzeste si o face in fiecare zi mai puternica
- Imagineaza-ti prima intalnire a frunzei cu picaturile de ploaie ( ce simte, ce aude, ce miroase, )
- Scrie un monolog al frunzei.
- Realizarea unui cvintet pornind de la cuvantul frunza.
- Aș face atâtea bilețele câți copii sunt în clasă, iar pe fiecare bilețel aș scrie un număr, începând cu 2.
Numărul de pe bilețel ar însemna numărul zilei pe care frunza a petrecut-o. Fiecare copil își va folosi imaginația în redactarea textului, iar următoarea zi de dimineața ne-am așeza în clasă sub forma unui trenuleț, iar copiii ar citi compunerile ca și cum toate ar face parte din aceeași poveste, chiar un JURNAL AL FRUNZEI. - Cum isi petrece noaptea o frunza?
Sarcini matematice
- Estimeaza– Puneti mai multe frunze intr-un borcan astfel incat sa nu se vada cate sunt. Rugati copiii sa estimeze cate sunt, scrieti numerele pe o foaie, apoi numarati frunzele din borcan. Rasplatiti pe cel care a fost cel mai aproape de rezultatul exact.
- Sa compună o problema folosind cuvinte din text și numere dintr-un concentru dat.
- Ordonarea frunzelor pe marime
- Forme geometrice in frunze.
- Fractii cu frunze – Rupeti o frunza pe din doua, apoi in patru. Dintr-o gramajoara de frunze diferite, stabiliti ce fractie reprezinta frunzele mici / rotunde / ascutite la varf.
- Copacul infrunzit – Desenati sau decupati doi copaci: unul pentru numere pare, altul pentru numere impare. Pe post it-uri scrieti numere. Copiii le vor aseza in copacul potrivit.
Stiinta din frunze
- Comparatie intre diversele tipuri de frunze.
- Fotosinteza.
- Colectie de frunze.
- Ghicește frunza! Se pot face ghicitori sau pur și simplu se pot da indicii din care copiii să recunoască frunza cărui copac este. Se poate pune la dispoziția copiilor un atlas botanic sau un mini-ierbar cu frunzele diferiților copaci.
- Găsește o metodă prin care frunza noastră poate fi utilizată pentru a găsi Nordul. Aici le-aș pune la dispoziție mai multe obiecte sau imagini ale mai multor obiecte, printre care și frunze, apă, vas, ace, magneți.
- Temă de cercetare: “De ce cad frunzele copacilor toamna? Cu ce îi ajută acest lucru? De ce frunzele coniferelor nu cad? Cum se mai hrănesc copacii atunci când nu mai au frunze și fotosinteza nu mai e posibilă?”
- Realizarea unei machete cu tema Frunzis de primavara / toamna
- Observarea unor frunze dis-de-dimineață și la prânz sau după-amiază. Cum arata ele, exista diferențe? Incurajarea copiilor sa își realizeze o mini trusa pentru observarea naturii (cei doi copii ai mei au asa ceva) care sa conțină o lupă, o penseta, un carnețel și un creion pentru notat impresii, o cutiuță pentru adunat diverse materiale naturale, fără însă a le rupe, etc. Realizarea unui caiet în care sa preseze frunzele mai multor tipuri de copaci, pe care sa le analizeze.
Muzica si teatru
- Cântă-i un cântec care îți place ție. Compune un cantec folosind notele invatate.
- Gandeste o scurta sceneta pornind de la personajele din text: frunza si soarele.
Abilitati practice
- Desenează – i frunzei niște prieteni (alte frunzulițe, mici insecte, păsări).
- Realizeaza un desen pentru acest text.
- O carte in forma de frunza.
- O carte din frunze presate.
- Realizeaza un colaj (fara lipici) din frunze si alte plante. O mandala. Sau un tablou.
- Deseneaza cu carioca pe o frunza.
- Imprimeu cu fruze, stampile din frunze, amprente din frunze.
- Frunza in balon. Avand la dispozitie o frunza, un balon, aracet si ata verde, reda imaginea sugerata de text. ( Indicii : frunza se introduce in balon, acesta se umfla, se unge cu aracet si se infasoara cu sfoara;dupa uscare, se sparge balonul).
- Modelează diferite tipuri de frunze din plastilină.
- Să- i facem” radiografie” frunzei- aplică culoare pe partea cu nervuri,apoi imprimă pe hârtie.
- Cum ar fi daca toate frunzele ar fi albastre? Sau rosii? Realizati o pictura monocroma.
- Conturul unei frunze devine personaj cu trasaturi umane
Sarcini senzoriale
- Sensory bottle sau Sensory jar. Se pune 1 sau mai multe frunze intr-o sticla sau borcan si se umple cu apa. Intorcandu-l se poate observa frunza plutind/ coborand usor in apa iar daca este frunza de toamna in cateva zile se va colora apa.
- Ce simte frunza (cele 5 simturi).
- Cum ar fi sa mancam pe frunze?
- Putem face farfurii din frunze?
- Ce frunze sunt bune de mancat?
- Ghiceste frunza. Doar pipaind, copiii sa ghiceasca diferite frunze: de plop, de marar, de patrunjel, de salcie. (De urzica nu 🙂 ). Sau mirosind, daca folositi plante aromatice: menta, salvie.
- Autorul personifica frunza – asemeni unei fiinte umane, ea traieste fericirea si mahnirea. Reprezinta, prin desen, aceste doua emotii. Poti folosi detaliile prezentate in text.
- Continua textul astfel incat a doua zi frunza sa invete alte doua emotii – frica si furia.
- Preparati un ceai de menta. sau din alte plante aromatice.
- Preparati o tinctura.
- Mirositi diverse frunze ale plantelor aromatice. Striviti intre degete cateva frunze.
- Pictati cu suc de frunze. Unele frunze, stranse intre degete, scot un lichid verzui.
- Ce simte o frunza cand isi schimba culoarea?
Alte articole creative pe care le gasiti pe blog: Temele pentru acasa sa fie creative, Basmul, exercitii creative.
Daca ai si alte idei ce pot fi adaugate la lista de mai sus, lasa un comentariu.
Ema
*jOC MATEMATIC-Copacul infrunzit: desenam pe tabla doi copaci fara frunze (copacul par si impar), pe frunze colorate tip post it scriem numere pare si impare in concentrul dorit, pe care copiii le vor lipi copacului corespunzator.
*COMUNICARE- Realizarea unui cvintet pornind de la cuvantul ” frunza”.
*STIINTE- Realizarea unei machete cu tema Frunzaris de toamna/ primavara.
*AVAP-conturul unei frunze devine chipul unui personaj cu trasaturi umane pe care copiii il vor personaliza in functie de propria imaginatie prin desen.
Claudia,
Iti multumesc. Voi insera ideile tale in articol.
Sa scrie “in oglinda” cuvantul “frunza” si alte cuvinte din familia lexicala a lui.
La comunicare : să compună versuri ,respectând prozodia.