scaunelele muzicale

Scaunelele muzicale, gramaticale, ganditoare si cum mai vreti voi

Un atelier la care am participat recent mi-a readus in minte scaunelele muzicale. Stiti jocul, nu-i asa? M-am gandit sa il duc mai departe si sa le dau scaunelelor si alte atribute. Pe pagina mea de Facebook EmaLaScoala am primit si alte cateva idei tare frumoase si iata le pun pe toate aici laolalta.

scaunelele muzicale

Scaunelele muzicale – cum se joaca

Sa ne reamintim cum se joaca si daca de mult timp nu l-ati avut pe lista, propuneti-l copiilor la o intalnire de dimineata. sau la alta ora, dupa cum va voi povesti mai jos.

  • Scaunele se asaza in cerc. Ele trebuie sa fie cu unul mai putin decat elevii clasei. Nu pierdeti ocazia sa faceti cu copiii un rapid calcul mintal.
  • Fiecare copil se aseaza pe un scaun, unul ramane in picioare.
  • Cand muzica porneste, copiii se ridica si danseaza in centru.
  • Cand muzica se opreste, copiii trebuie sa isi gaseasca un scaun.
  • Cine ramane in picioare primeste o pedeapsa. Pedeapsa aceasta ar putea fi una hazlie: sa sara intr-un picior, sa cante ca un cocos, sa miaune. Dar ar putea fi si una legata de activitatile de la mate sau la stiinte: sa raspunda la o intrebare, sa formuleze o propozitie cu un cuvant, sa gaseasca un adjectiv, sa rezolve un exercitiu.
  • Jocul reincepe si alt copil va ramane fara scaunel.
  • Exista si varianta in care copilul care a ramas fara scaun e scos din joc si se mai elimina un scaunel. Mi se pare insa ca aici e problematic: trebuie sa gasiti activitati copiilor care ies din joc. Din moment ce pare un joc social, nu as alege varianta sa scot copiii din joc.

Alte scaunele, alte variante de joc, alte sarcini

Scaunelele gramaticale sau matematice

  • Copiii pot primi biletele cu partile de vorbire studiate: substantive, adjective, verbe.
  • Pregatiti niste sarcini legate de aceste parti de vorbire, scrieti-le pe alte biletele, strangeti-le pe toate intr-un cos. Ar putea fi: verbele care au legatura cu o pisica, adjectivele care denumesc culori, substantivele care sunt la numarul singular.
  • Toti copiii stau pe scaune, unul ramane in picioare. El va lua un biletel cu sarcina si va spune, spre exemplu: Caut toate verbele care au legatura cu o pisica (miauna, zgarie, toarce, sare). Acesti copii se vor ridica si isi vor cauta alt scaun pe care sa se aseze – trebuie neaparat sa isi schimbe scaunul, nu se pot aseza pe acelasi. Cu ei isi cauta scaun si cel din mijloc. Ceilalti copii, care nu au verbe ce au legatura cu pisica, raman pe scaune.
  • Jocul continua cu alt copil ce ramane in picioare. El va citi alt biletel: Caut toate adjectivele care exprima culori.
  • In functie de obiectivele voastre, jocul se poate aplica si la alte discipline: matematica, stiinte, dezvoltare personala, literatura. Poate fi un joc de consolidare sau reactualizare.

 

Joc de socializare

  • Un joc de spart gheata sau doar de cunoastere a copiilor.

Cel care e in mijloc observa pe colegi si alege o trasatura comuna: Caut pe cineva care are o bluza rosie. Toti colegii cu bluze rosii, la care se adauga si cel din mijloc, isi vor schimba scaunele. Cine ramane in picioare continua jocul.

 

Alte variante propuse de colegi

Cezarina – Creative… Copiii asculta o poveste in timp ce se plimba in jurul scaunelor, se oprește povestea și ei isi gasesc un loc, dar pentru a rămâne pe scaun trebuie sa continue povestea.

Adriana – Am citit despre un joc care pleaca de la scaunele muzicale, dupa regula clasica se scot scaune, sunt eliminati copii. Cea de-a doua varianta consta in eliminarea scaunelor dar nu a copiilor. Ei trebuie sa accepte copii ramasi fara scaun altfel toata echipa pierde. Este un exercitiu care are ca obiectiv incluziunea si acceptarea.

Laura – Cititoare. Se pun biletele cu cuvinte pe scaune, ca sa se poata aseza trebuie intai sa isi citeasca cuvantul.

Claudia – Gustoase -fiecare copil rămas fără scaun sa spun un aliment gustos și sănătos!

Au mai aparut si scaunelele ganditoare de la Felicia (la fel ca palariile ganditoare), prietenoase si politicoase de la Daniela, dar inca nu avem idei la ele. Poate va vin voua niste ganduri si puteti scrie in comentarii cum ar putea fi un astfel de joc.

 

Care sunt valentele educative ale jocului?

  • Aduna copiii laolalta, se are in vedere coeziunea grupului. Statul in cerc e o asezare benefica, elevii se vad unii pe altii.
  • Copiii pot socializa, interactiona.
  • Ei trebuie sa se asculte unii pe altii, sa ia decizii.
  • Educa spiritul de observatie, atentia, luarea de decizii. Copiii trebuie sa fie rapizi si spontani.
  • Energizeaza clasa, destule activitati altfel plicitisoare pot fi desfasurate intr-un mod dinamic.
  • Alegerea aleatorie a celui ce vine in mijloc ii poate incuraja pe copiii timizi sa participe.

Daca ati jucat vreun joc din cele prezentate mai sus, chiar scaunelele muzicale, daca aveti si alte idei sau variante, lasati un comentariu.

Alte articole cu jocuri pe blog: Joc urias cu litere, Capitanul si marea

Ema

3 thoughts on “Scaunelele muzicale, gramaticale, ganditoare si cum mai vreti voi”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *