In fiecare dimineata cativa copii ma intreaba: Ne asezam pe culori? Saptamana trecuta le-am facut cunostinta cu Sentimetrul. Nu i-am spus asa din prima. I-am intrebat cum se simt azi. Am stabilit impreuna ce culoare au sentimentele lor. Am gasit cuvinte potrivite pentru fiecare culoare. Zi de zi, dimineata si la pranz, s-au asezat cuminti pe culori. Inspiratia pentru acest exercitiu mi-a venit de pe un site unde se vorbeste despre inteligenta emotionala si despre mood metre: AICI.
Prima saptamana – identificarea sentimentelor
Rosu e pentru energie, furie, suparare si iubire. Galben e pentru veselie. Albastru e pentru plictiseala si tristete, iar ulterior am adaugat, la sugestia copiilor, somnoros. Verde e pentru calm, dar si pentru atunci cand iti este rau. Dupa cateva zile au spus ca mai avem nevoie de o culoare: violet, pentru atunci cand te simti jignit. Asta inseamna ca atunci cand te simti jignit e ceva diferit de a fi pur si simplu suparat. Culorile sunt niste bucati de hartie colorata lipite pe perete, deasupra carora eu am lipit post-it-uri cu cuvinte.
Dimineata numaram cati copii sunt in dreptul fiecarei culori. Discutam de ce s-au asezat la fiecare culoare. La ora 12 masuram iar cine unde se aseaza. Unii stau pe aceeasi culoare ca si dimineata, altii se muta. Prima saptamana a fost pentru identificarea sentimentelor si pentru explicatii vagi. Nici ei nu stiu uneori de ce sunt intr-un anume fel.
A doua saptamana – Sentimetrul
Pentru a doua saptamana am introdus masuratoarea. Cat de mare e furia ta? Dar veselia? cat de energic te simti? Cat esti de plictisit sau somnoros? Aratam cu mainile sau cu palmele mai mult sau mai putin.
Daca dupa o saptamana ei simt nevoia ca dimineata sa isi clarifice starea, inseamna ca au nevoie de acest exercitiu. Mai mult, au aparut expresiile: Esti pe rosu? Esti pe albastru? – adica Esti plictisit? Si mai mult, au aparut si starile intre: acum unii se aseaza intre galben si albastru, adica sunt veseli dar si somnorosi. Au niste explicatii!!! 🙂
A treia saptamana – Nu stiu ce urmeaza
Nu stiu ce vom face mai departe. Copiii vor veni probabil cu idei. Nici nu stiu cat va dura acest exercitiu. Mie personal imi pare un exercitiu greu: dimineata nu stiu unde sa ma asez. Imi e greu sa ma decid daca sunt somnoroasa sau vesela.
Am cautat pe Google sa vad daca denumirea de Sentimetru exista deja. In PlayStore am gasit o aplicatie care se numeste chiar Sentimeter. Nu m-a impresionat, dar puteti sa va jucati cu ea: trebuie sa scrieti, in engleza, un enunt despre cum va simtiti si veti primi imediat un desfasurator de sentimente. Poate ajuta la clarificare si de acolo iti poti da seama cat de mult te afecteaza.
Am realizat si un video cu acest joc, e util si pentru a desfasura activitatea acasa: AICI.
Daca aveti si voi idei de astfel de activitati, va invit sa le scrieti in comentarii. Poate aveti si voi un sentimetru dar ii spuneti altfel.
Alte articole pentru dezvoltare personala: Rusinea – gestionarea emotiilor, Dezvoltare personala la clasa pregatitoare.
Ema
Sincere felicitări!
Această idee merită dezvoltată. Iar dacă înțeleg eu bine cum procedați, ați intrat deja pe un drum de cercetare care ar putea conduce la rezultate superbe și care ar putea avea mare impact în societatea românească. Dacă vă tentează un astfel de proiect, putem vorbi mai mult despre cum văd eu lucrurile.
Aici, câteva resurse utile pe aceeași temă: elisabetastanciulescu.ro
Felicitari pentru idee! Mi se pare un super desfasurator de sentimente.
O altă idee de activitate: copiii primesc cartonașe de culori diferite urmând să povestească o întâmplare, o situație în care a trăit sentimentul sugerat de culoare și să spună cum a reușit să iasă din starea respectivă (dacă a fost negativă) saucum a reușit să transmită și altora starea sa( dacă s-a simțit bine).