Substantivul – activitati si un cantec

Cat de greu poate fi sa predai substantivul? S-ar zice ca nu e mare lucru. Cine nu stie ce sunt fiintele, lucrurile … Daaaar … nu e chiar asa. La inceput clasificam substantivele: fiinte, lucruri, fenomene ale naturii. Copiii trec greu peste aceasta etapa si la un moment dat toate cuvintele din vocabular devin imediat substantive. Aciunile si insusirile dau batai de cap. Se numara? Nuuu. Apoi fenomenele naturii devin cand substantive, cand actiuni: ploaie si ploua, tunet si tuna … Incetul cu incetul lucrurile se limpezesc.

Am aici un poster cu partile de vorbire. Nu le-am scris denumirile. Le voi scrie atunci cand vom ajunge sa vorbim despre fiecare.

Urmeaza etapa numerelor. Singularul si pluralul. Pana si denumirea pare greu de pronuntat. Prin joaca si numarat permanent se clarifica si aici conceptele.

Etapa genului: iar e greu. Cele neutre, jumatate baieti si jumatate fete, nu se lasa usor descoperite. Copiii insa nu s-au plans niciodata. Am pentru ei un cantec dragalas cu substantivul si cand ne e greu, lalaim ca sa fie mai frumoasa joaca. Cantecul e pe melodia Un elefant se legana si o parte dintre versuri sunt aceleasi. (Cand compuneti un cantec didactic, e bine sa va folositi de o melodie pe care copiii o stiu deja si daca se poate chiar de versurile respectivului cantec pe care sa le adaptati. Cineva mi-a sugerat sa cantam pe aceeasi melodie toate partile de vorbire. Nu. Ar fi plictisitor. Voi gasi de fiecare data altceva.)

Cantecul Substantivului e si un joc: dupa fiecare strofa ne oprim, numesc un copil care da exemplu de un substantiv pe care noi, ceilalti, il numaram. Avem o strofa si pentru substantivele proprii, insa ea nu mai apare in cantecul inregistrat. La substantivele proprii, eu spun ce sa numeasca (oras, fata, baiat, apa, tara, continent) si indic ce elev sa raspunda.

Dincolo de greutatile primilor pasi, gramatica e o matematica a cuvintelor. Totul merge logic, trebuie sa anticipezi, sa pui cuvitele in legatura cu altele, sa vezi contextul, sa vezi sensul. Gramatica ii ajuta pe copii sa gandeasca abstract, sa clasifice si sa compare. Dezvolta gandirea si vocabularul. Acelasi cuvant, prin schimbarea valorii gramaticale, poate fi adjectiv sau substantiv, iar prin mutarea accentului poate deveni din substantiv un verb cu alt inteles.

Mie imi place ca la un moment dat sa personalizez fiecare lucru. Substantive despre mine – o manuta desenata ce ajuta la clasificare si la organizare: fiinte, nume, lucruri, fenomene ale naturii, sentimente – toate referindu-se la persoana elevilor. Ce substantive au legatura cu tine?

Un joc – Spanzuratoarea cu substantive. 
La cele de mai sus adaug masinaria substantivului: un poster organizat cu buzunare in care copiii vor plasa substantivele pentru a le analiza. Eu l-am conceput cum m-am gandit eu ca imi va fi de folos, iar ei au si gasit o asociere cu preocuparile lor – l-au asemanat cu un joc pe tableta, spunand ca trecem la nivelul urmator. Deocamdata poza nu am, dar voi reveni cu ea. 

Dupa vacanta de iarna vom avea si o activitate practica legata de substantiv. E o surpriza!

Spor la numarat.

Ema 

2 thoughts on “Substantivul – activitati si un cantec”

  1. Frumoasă abordare! Îmi plac mult ideile dumneavoastră. Copiii din clasa mea sunt încântați când le propun să lucrăm în această manieră. Asociază noțiunile predate cu propria persoană și le rețin mai ușor. Bineînțeles, eu adaptez ideile preluate de aici la nevoile clasei mele. Vă mulțumesc că sunteți darnică!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *