Tehnica Pomodoro pentru copii

Copiii din clasele primare au nevoie de rutină și de concentrare. Au nevoie să învețe ce înseamnă acest lucru și cum să se concentreze. Distracțiile sunt la tot pasul: un zgomot mai mic sau mai mare, o persoană care intervine în activitate, ceva ce se vede pe fereastră. Vă povestesc mai jos cum încerc eu să le pun la dispoziție o tehnică ce ar putea să îi ajute să stea concentrați.

Pot aplica și copiii tehnica Pomodoro?

Tehnica Pomodoro presupune ca persoana care o aplică să stea concentrată pe o activitate un anumit timp. Pentru adulți tehnica presupune o concentrare de 25 de minute. Însă pentru copii se poate porni de la un timp mai mic, 10 minute de exemplu, iar într-o anume perioadă se poate mări cu câte 2-3 minute. De obicei, copiii sunt concentrați atunci când o activitate le place. Sunt însă și momente când sarcinile trebuie realizate, nu putem rezolva doar lucrurile care ne plac. Însă dincolo de ideea că o activitate place sau nu, copiii au nevoie să lucreze cu ei înșiși, iar pe măsură ce cresc le e de folos să învețe și să conștientizeze necesitatea unui moment de concentrare.

Le-am spus copiilor o poveste despre un prinț, Cirillo, care trecea de la o activitate la alta fără a reuși să se concentreze. La el a venit un vrăjitor ce i-a oferit un leac magic: o roșie. Cirillo a mâncat din roșia magică, i-a plantat semințele și de atunci a reușit să stea angajat în activitățile pe care le desfășoară orice prinț viteaz.

Apoi le-am vorbit copiilor despre cine a inventat tehnica Pomodoro, Francesco Cirillo, prin anii ’60. Pentru activitate am pregătit o fișă, am adus roșii cherry, iar de la doi părinți am primit câte un cronometru de bucătărie.

Ce ne distrage atenția?

Am căutat exemple în activitățile noastre. Ce ne distrage atenția, de ce nu reușim să ne concentrăm? Copiii au realizat, oral, un top 3 al acestor lucruri: un zgomot puternic, telefonul, vecinul care folosește bormașina, colegii care vorbesc, un pix scăpat pe jos, iar telefonul, o pisică văzută cu coada ochiului, mama care întreabă dacă are copilul nevoie de ajutor, bunica ce caută să afle ce vrea să mănânce copilul mai târziu, jucăriile care așteaptă aruncate.

Pe fișa de lucru copiii au notat 4 lucruri sau motive ce îi distrag  și au căutat posibile soluții. Sigur că am desfășurat activitatea pe ceas, pe un cronometru setat la 10 minute. S-a constatat ca unii nu se lăsau distrași de nimic, alții au terminat mai repede – bravo lor, dar nu au reușit să își găsească ceva de lucru și au început să vorbească deranjându-i pe ceilalți.

Găsiți fișa de lucru AICI.

De atunci, în timpul orelor, la momentul de muncă individuală, copiii mă roagă să le pun un ceas. Pentru unii funcționează această tehnică.

Copyright:Pentru realizarea slide-ului am folosit un format de la Slidesgo, imaginea cu prințul este de AICI, iar cea cu vrăjitorul este de AICI.

Dacă aveți și voi idei de gestionare a timpului și motivare a copiilor, va invit să lăsați un comentariu.

Alte articole pe blog: Piatra pitigoiului si Taxonomia lui Bloom, Rutinele la clasa a patra

Ema

 

2 thoughts on “Tehnica Pomodoro pentru copii”

  1. Si cu actualele cadre diddactice ce facem? Ca numai la pomodoro nu se gandesc ei, intre salariile mizere si ganduri inalte la acumulari financiare din meditatii. 🙁

  2. Inteleg perfect importanta rutinei si a concentrarii pentru copiii din clasele primare. Este o varsta cruciala in care acestia incep sa invete si sa se dezvolte, iar o rutina bine stabilita ii poate ajuta sa se concentreze mai bine si sa isi indeplineasca sarcinile cu succes. Imi place cum incercati sa le faceti inteles acest concept prin intermediul tehnicii Pomodoro si prin povestea cu printul Cirillo. Este o modalitate ingenioasa de a le atrage atentia si de a-i ajuta sa isi dezvolte abilitatea de a se concentra. Felicitari pentru eforturile si inovatiile dvs. in educatia copiilor!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *