Textul literar – Una dintre marile probleme ale generatiei actuale de copii este seninatatea, superficialitatea cu care parcurg un text, fara a fi atenti la detalii si la ideile principale care contureaza naratiunea (e valabil si pentru textele nonliterare). Abilitatea de a intelege un text citit (sau audiat) e valabila toata viata si mai tarziu, ca si adulti, copiii de azi vor citi ziare, contracte, acte, dari de seama… stiti voi. Intrebarile pe marginea textului nu mai sunt acum o metoda valida prin care copiii pot extrage esentialul. Nici planul simplu de idei sau cel dezvoltat nu mai contribuie eficient la acest aspect, deoarece gandirea copiilor s-a modificat.
Textul literar te provoaca
Incurajati-i pe copii sa inteleaga ca un text e o provocare de gandire si de cautare dincolo de randurile scrise. Vin cu cateva provocari de intelegere a textului. Poate nu sunt noi pentru unii dintre voi si atunci puteti contribui, in comentarii, cu alte idei verificate si care functioneaza. Gasiti pe blog si alte activitati care ajuta la intelegerea textului: Adu un obiect, Deseneaza 3 simboluri, Scrie o scrisoare autorului, Ce personaj merita o imbratisare … Pun insa aici cateva idei pe care nu le-am prezentat pana acum – pe unele le-am aplicat intr-o forma sau alta, pe altele nu.
1. Aduna 10 cuvinte
Pun generic 10 cuvinte, deoarece, in functie de clasa voastra, pot fi mai putine sau mai multe. Adica: scrie 10 cuvinte care te fac sa te gandesti la textul citit – pot fi cuvinte din text, sinonime ale celor din text sau alte cuvinte care descriu actiunea si personajele, cuvinte reprezentative. Acest exercitiu e o sintetizare a informatiilor, o schema a schemelor si poate veni dupa o activitate de extragere a ideilor principale. sau nu, poate fi si o activitate spontana. (Vreau sa va spun ca nu intotdeauna trebuie urmat drumul lung, batatorit, uneori e bine si pe calea scurta.) Poate urma o analiza a cuvintelor – puteti face un grafic si veti descoperi cati dintre elevi s-au gandit la acelasi cuvant si desigur, poate urma o dezbatere in care fie explicati alegerea cuvintelor, fie va concentrati pe explicarea alegerii doar pentru cei mai folositi termeni.
2. Intrebari pentru prieteni
3. Si ce daca…?
4. Explica folosind o analogie
5. Textul literar ca la Twitter
6. Creeaza un personaj
Aceasta e o provocare pentru multi deoarece presupune folosirea unei aplicatii pe telefon. O puteti face insa si in clasa, pe calculatorul clasei si o puteti proiecta pe tabla. Aplicatia care va lasa sa creeati un personaj poate fi Bitmoji (click pe titlu pentru a accesa). In aplicatie puteti alege din o multime de expresii, gesturi, tinute. Rugati copiii sa explice alegerile facute. Gasiti solutii pentru a desena sau chiar printa personajele creeate, faceti o galerie de portrete in clasa. Garantez pentru succes 100%.
7. Intr-un minut!
Poate fi activitate cu diverse sarcini si unul sau mai multi participanti: Descrie intr-un minut un personaj din textul literar studiat. Explica intr-un minut ideea textului. Ia un interviu intr-un minut. Folositi un cronometru. Desfasurati activitatea in clasa, luandu-i pe copii prin surprindere sau dati-le o tema pentru acasa – Pregateste o explicatie de 1 minut… Nu, nu va fi usor sa explici intr-un minut tot, sa fii clar, concis, coerent.
8. La televizor
Daca aveti posibilitatea, faceti un televizor dintr-o cutie de carton. Organizati o activitate de grup, un singur grup din toata clasa (la urmatorul text literar pot fi alti copii), deoarece poate fi monoton sa asculti aceleasi lucruri, chiar si la televizor. Grupul de copiii poate concepe o emisiune ampla pe marginea textului, de la stiri, la reportaj, interviu, sfaturi… in functie de tema textului. Hei! E o activitate care poate avea succes la cercurile pedagogice si la inspectiile de grad. 🙂
9. Colajul textului
Rugati copiii sa deseneze ceva reprezentativ pentru textul citit si sa scrie cat mai mare, sa decoreze, un cuvant reprezentativ pentru text. Adunati toate desenele si cuvintele pe perete, asezati-le unele langa altele.
10. In zilele noastre …
Adu povestea in zilele noastre, in scoala noastra, in blocul tau, la tine acasa… in functie de subiectul textului. Fa-o sa fie personala. Ce s-ar intampla azi daca povestea ar fi actuala? Daca Lizuca s-ar pierde acum in padure? Daca Nica ar fi elev la scoala noastra si ar prinde mustele cu o carte? Daca Nick din Frindelul ar fi coleg cu tine?
11. Continua povestirea
Sau continua explicatia ori descrierea. Se poate continua orice idee. E o activitate pentru 2, 3 sau mai multi copii. Fiecare spune un cuvant. Daca e o povestire, fiecare adauga un cuvant, ca intr-un lant, astfel incat totul sa aiba sens. Unii au sarcina sa adauge doar cuvinte de legatura poate si ce e important e ce conjunctie alegi, deoarece firul povestirii se poate schimba complet.
12. Da-mi un cuvant
Activitate in perechi, oral sau in scris – Primul copil scrie un cuvant care are legatura cu textul citit, celalalt completeaza cu un cuvant potrivit. Incurajati copiii sa propuna tot felul de cuvinte, nu doar substantive si sa faca asocieri inedite, comice…
Pentru ca vorbim de intelegerea textului … ati inteles? Aveti si alte idei de activitati care scot copiii din cutie? Lasati un comentariu cu alte idei de activitati folosite de voi.
Ema
Super idei..chiar va multumim..inainte de lectie deschisa cu asa tematica))))
Interesante idei, trebuie sa recunosc.
Multumim pentru articol Ema
Am gasit multe idei deosebite pe acest blog. Personal, va multumesc pentru disponibilitatea de a le impartasi!
Multumim pentru ideile interesante pe care le descoperim, citind materialele prezentate pe acest blog !
Mulțumim foarte mult pentru idei! Sunt nepretuite!
Eu ma opresc în timpul lecturii textului și proiectez pe tabla imaginea din carte care descrie momentul imediat urmator. Pe aceasta imagine aplic metoda “Ce vad? Ce cred? Ce ma întreb?” Culeg 3-4 răspunsuri și apoi reiau lectura. Copiii sunt nerăbdători sa afle dacă au decodat corect imaginea. Sunt în clasa pregătitoare.