Scoala romaneasca are destule pe cap, destule aspecte ce pot fi schimbate, imbunatatite, inlocuite, nu i-ar mai trebui probabil si situatia despre care va vorbesc in acest articol. Ramane la nivel de discutie, de idee care poate naste idei, de abordare ce poate inspira. In Romania un invatator preda copiilor 5 ani de zile: ii ia la clasa pregatitoare si ii duce pana la clasa a patra. In foarte multe tari insa invatatorul preda doar la o clasa, maxim doua.
Ca sa fii invatator in Romania trebuie sa stii de toate: matematica, limba romana, literatura, muzica, istorie, geografie, biologie, arte. Sa faci dezvoltare personala si educatie fizica. Suntem extraordinari!, veti spune. Invatatori enciclopedie. Dar nu neaparat acesta e aspectul important, caci a sti de toate e minunat. Un invatator preda acelorasi copii de la clasa pregatitoare la clasa a patra. Asa a fost mereu. In grupul de Facebook EmaLaScoala i-am intrebat pe colegi care sunt avantajele acestei abordari. Iata:
- se asigura continuitate
- invatatorul ii cunoaste mai bine pe copii, le urmareste evolutia
- se stabilesc legaturi emotionale de-a lungul timpului
- pentru ca an de an schimba planurile, cartile, abordarea, invatatorul nu se plictiseste
- materialul didactic e mereu improspatat
Dezavantaje? Exista? Da!
- goana dupa cel mai bun invatator
- sunt copii care nu rezoneaza cu un anume stil de lucru sau cu o personalitate
- invatatorul nu se poate specializa pe o grupa de varsta
- in fiecare an o iei cumva de la capat, alta planificare, alte manuale, alte materiale
Invatatorul specializat pe ani de studiu
Cum spuneam, in alte tari invatatorul se schimba in fiecare an. El se poate specializa pe o grupa de varsta: clasa intai sau clasa a patra sau pe doi ani de studiu: clasa pregatitoare si clasa intai. Mai mult, clasele de copii sunt amestecate si copiii sunt iar repartizati, colectivul de elevi nu e acelasi in fiecare an. Avantaje pe care le-au enumerat colegii din grup:
- lucrand mai multi ani cu aceeasi grupa de varsta, un invatator dezvolta anumite tehnici, isi imbunatateste metodele de la an la an
- foloseste aceleasi planificari pe care eventual le imbunatateste anual
- foloseste acelasi material didactic ori il imbunatateste
- copiii au ocazia sa cunoasca si alt stil de lucru
- copiii invata sa se adapteze la un invatator nou si intr-un colectiv nou
- dispare goane dupa invatatoarea cea buna
- s-ar ajunge la un colectiv cu un numar normal de elevi.
Eliza – Profesorii-partneri Erasmus KA2 ne considera super eroi. La primele intalniri nu intelegeau exact ce fac eu.
Adela – Si in Germania se schimba invatatorul in fiecare an. Ei considera ca e mai bine pentru elev sa nu se ataseze de o persoana si sa se adapteze la stiluri diferite de predare.
Emanuela – Eu cred ca specializarea pe o singura clasa implica multisoare beneficii: ai planificarea activitatilor foarte bine pusa la punct pt. anul respectiv, aduni experienta pe acele continuturi si le imbunatatesti, copiii au ocazia sa invete de la mai multe cadre didactice( cand ajung la gimnaziu sunt dezorientati ca nu mai e ” doamna”) , clasa ar fi pregatita cu materiale pt acea varsta si altele.
Valeria – E bine sa duci o clasa pana la sfarsit deoarece cunosti foarte bine copiii, ei se familiarizeaza cu tine.
Elena – Totusi, ador sa lucrez cu o serie intreaga de copii si sa predau atat de multe… imi place si la pregatitoare, si la a patra. N-as putea sa aleg.
Miruna – Apoi, recunosc că pe mine una m-ar blaza să predau la un singur an. Rutina asta gen “sistem Ford de producție” m-ar dispera. Ce mă atrage în învățământ este tocmai fascinația de a vedea dezvoltarea acestor pui de om. Fiecare an are specificul si provocările lui, atat didactic, cat si din punct de vedere al psihologiei copilului. Si asta face lucrurile variate, incantatoare.
Eugenia – Eu cred că mai benefică ar fi specializarea pe cicluri. Pregătitoare, I, a II-a un învățător, a III-a și a IV-a, altul. Să ai timp și pentru cunoaștere și construirea relațiilor, dar și fiindcă există mai multe similitudini între aceste clase.Marele dezavantaj al sistemului nostru este că, în 5 ani de zile, copiii iau tot de la învățător: și părți bune și părți rele. Dacă nici nu există o relație apropiată, devine un chin. De asemenea, părinții caută un învățător stabil la clasă, fiindcă așa este sistemul, ca atare, dacă primesc un suplinitor sau se schimbă dascălul peste un an, doi, toată lumea e revoltată.
In strainatate un invatator se poate specializa pentru o singura clasa
Intr-un grup de cadre didactice din strainatate am intrebat cum se pune problema din punctul lor de vedere. Am aflat lucruri interesante:
- directorul stabileste, an de an, cine ce clasa ia, insa se urmareste continuitatea – adica daca anul trecut invatatorul a avut clasa intai si anul acesta va avea aceeasi clasa
- in unele scoli invatatorii predau in continuitate la doua clase: anul acesta clasa intai, spre exemplu si anul viitor iau clasa a doua
- insa copiii sunt amestecati si redistribuiti; in unele cazuri invatatorii pot decide sa pastreze cativa elevi
Elle Marie – I’m in Australia and I’ve had my current class as Kindergartners, First Graders and now Third graders. This is because I changed grades, I had been the K/1 teacher for 6 years before I switched to 3/4. It has its bonuses having the kids for multiple years. I find I can start teaching straight away, there is no getting to know you period and I know the parents well too. However, on the other hand, there are a few kids who I feel would benefit from a different teacher. We have 3x 3/4 classes so we do our best to make sure that we don’t put kids with a teacher for a third year but every year there is a couple I get.
Lynn – In the United States, typically children have a different teacher for each year. I think there could definitely be advantages if they had the same teacher for multiple years IF he/she was an excellent, creative teacher.
Sra – I personally like only having the class for 180 days. While I see the advantage of keeping the same set of children, a definite drawback is the possibility of being stuck with difficult families and their children.
Shannon – My license is K-6 (but the 6th has to be in an elementary school) and I teach third because it was the grade that had a position open when I was hired (but I absolutely love third grade). I am still in third, but my principal can choose to move me at the end of the school year if she desires. Some teachers do loop up with their class they have now, but not four years in a row. I can see looping up with the same class from K-4 as good because you get to know your kids well and they know you and your expectations and less time is spent every year teaching these and learning about your kids. However, having to learn standards and figure out how to teach the content as they age would be very stressful if you had to do it every year. I think having teachers teach specific grades allows you to become specialized in the standards and ways to teach them that you recognize as having worked with kids in years past versus trying something one year then moving on. I also do not know about your country, but teachers in the US pay for a lot of their classroom materials. My library, for instance, is a perfect example. Moving from K-1 with picture books up to 3-4 which is chapter books would be a huge expense.
Christina – I’m in the US. Normally we stay with the grade and the students change. However I know several teachers. That have looped to the next grade with their students and loved it because they didn’t have to start all over. I like having a new group each year honestly I couldn’t take some students for more than a year.
Jennifer – Research supports students having the same teacher for more than 1 year, except in the case of an ineffective teacher. I moved from 2nd to 3rd this year and got to keep 7 of my students. They are definitely the ones that have grown the most. There’s no substitute for those connections you make with them.
Voi ce parere aveti? Lasati ideile vostre in comentarii. E interesant sa aflam si alte pareri.
Alte articole pe blog: Scaunelele muzicale, Activitati cu parintii.
Ema
2 thoughts on “Un invatator pentru 5 ani sau alt invatator in fiecare an?”