Wonka și meștereli cu ciocolată, activități la clasa a patra

Dacă ați citit „Charlie și fabrica de ciocolată” de Roald Dahl, atunci cartea aceasta, „Wonka” de Sibéal Pounder, va fi o lectură foarte potrivită. Cartea situează povestea înaintea cărții scrisă de Dahl. Aflăm acum povestea copilăriei lui Willy Wonka. Copiii mei de clasa a patra au fost foarte entuziasmați când le-am propus să citim cartea. La cinema rula și filmul realizat după aceasta, așa că a fost un moment potrivit să o lecturăm și să discutăm despre ea.

Wonka

Sarcini mici pentru a verifica citirea conștientă

Deoarece elevii mei de clasa a patra au nevoie de suport moral pentru a citi mai mult și constant, am propus lecturarea cărții Wonka de Sibéal Pounder de către toată clasa. Mai mult, am renunțat la textele din manual și am legat celelalte conținuturi de fiecare capitol citit. În acest fel am putut să îi urmăresc îndeaproape pe copii, să le ghidez lectura, să îi ajut să înțeleagă ce citesc și să interpreteze. Conținuturile pe care le-am abordat au fost de la gramatică (părțile de vorbire, părțile principale de propoziție, ortogramele), dar și de la scrierea creativă (compuneri cu început dat) sau cea argumentativă (exprimarea propriei păreri, a acordului sau a dezacordului), textul nonliterar.

O parte dintre activități au fost în scris, altele s-au desfășurat oral. Știu că multor copii nu le place să scrie. Așa că am venit cu activitățile mele în care i-am forțat să scrie răspunsuri, dar și cu activități în care analiza textului să se facă oral. Scopul meu a fost mereu să îi atrag pe copii spre lectură. De exemplu, le-am cerut, ca după ce citesc un capitol, să completeze un enunț cu detalii aflate din text. Am căutat, după cum veți vedea și în fișele mele, să fie idei și enunțuri foarte clare, unde nu se potrivea decât un singur cuvânt. Nu am uitat, desigur, nici partea creativă, veți descoperi voi exercițiile în fișă.

Boabe de cacao și o carte dulce

1. Am pornit, ca și în carte, de la boabe de cacao. Activitățile senzoriale sunt printre preferatele mele. Ce poate fi mai încântător decât mirosul de ciocolată, de cacao. Unii copii au adus mojare și, în echipe, au sfărâmat boabele. Și-au folosit forța pentru a le zdrobi, au fost răbdători și perseverenți deoarece munca nu a fost una ușoară. Apoi au împărțit între ei pudra obținută. Am turnat peste ea apă și lapte și au băut cacao. Am analizat gustul, dar și efortul depus pentru a obține o linguriță de cacao. Puteți viziona pe pagina mea de Instagram și filmul activității cu boabe de cacao AICI.

2. Sondajul zilei – La un moment dat, după ce citiseră câteva capitole, la rutina noastră de dimineață, am realizat un sondaj. I-am întrebat ce le place în carte: personajul Willy, alt personaj, acțiunea sau faptul că e despre ciocolată. Casiana m-a ajutat și a scris pe tablă cuvântul Wonka și tot ea a venit cu ideile de răspunsuri pe care colegii să le voteze. De la acest sondaj am pornit discuții despre carte.

Wonka

3. Am avut și o oră la desen/pictură, copiii au desenat bomboanele săltărețe.

4. Când a fost momentul să recapitulăm ortogramele și scrierea corectă a cuvintelor cu cratimă, am conceput o fișă intitulată chiar așa: Cursa bomboanelor săltărețe. Doar titlul a avut legătură cu cartea, unii copii au realizat însă enunțuri inspirate de text, alții nu.

5. La toate capitolele am comentat și am povestit în clasă. Pentru prolog și pentru primele 16 capitole copiii au primit și teme scrise. La următoarele, nu.

6. În carte, unele cuvinte apar scrise cu fonturi diferite, cu majuscule, îngroșat. M-am folosit de acest lucru pentru a explica intenția autorului de a sublinia anumite detalii. La primele 6 capitole am tot insistat pe aceste cuvinte și de câteva ori le-am cerut să le explice în scris, apoi copiii știau la ce să se uite.

Răspunsul este… Care e întrebarea?

7. Am vorbit despre acțiuni și despre consecințe. Am analizat uneori gesturile prezentate și modul în care autorul a ales să le expună. Am caracterizat personajele și la fiecare capitol am întregit portretul lor.

8. O activitate de sinteză este următoarea: Răspunsul este: Wonka. Care e întrebarea? Este minunat să le citesc răspunsurile, să văd cum se gândește fiecare, cum rezonează în mintea lor un singur cuvânt.

Wonka

9. La capitolele 1-16, am vrut să fiu sigură că elevii citesc conștient. Le-am dat ca temă exerciții care să îi ajute să observe informațiile importante din text, dar și exerciții din care să îmi dau seama dacă ei au citit și au înțeles ce au citit.

10. Am folosit subiectul cărții și pentru conținutul Textul nonliterar. În clasă am vorbit despre acest conținut, am analizat tot felul de exemple. Copiii au primit ca sarcină, la alegere, să realizeze un text nonliterar pornind de la lucrurile aflate în carte: o rețetă de bomboane, un buletin meteo pentru ziua marii lansări a magazinului, instrucțiuni de folosire a unei mașinării, regulamentul magazinului lui Wonka, știrea zilei.

Găsiți AICI pentru a descărca în calculatorul vostru fișele mele cu activități. Marea mea rugăminte este să folosiți fișele mele la clasă sau acasă, fără a le pune un un site de unde pot fi descărcate, fără a le folosi drept monedă de schimb pentru a primi alte documente. Dacă cineva dorește aceste fișe, le găsește aici, gratis și voi puteți să îi trimiteți un link către acest articol.

Alte articole pe blog: O zi cu ciocolata, Roald Dahl si cartile copilariei.

Ema

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *