Un capitol foarte important si interesant de abordat este cel despre corpul uman. La clasa pregatitoare nu e nici devreme si nici tarziu. Vorbind despre corpul omenesc, copiii inteleg ca trebuie sa aiba grija de ei, de oasele lor, de creierul lor. Inteleg legaturile dintre diferitele parti ale corpului. Multi copii stiu deja destule amanunte despre corpul uman. Trebuie doar sa ii invitam la vorba.
Care e cea mai importanta parte a corpului?
Pas cu pas, filme, prezentari de pe Twinkl, imagini, carti si mai ales organe de studiat. Da, am adus copiilor organe de animale cumparate de la macelarie. Cred ca acum e un moment potrivit pentru ei sa le vada cu adevarat. Mai tarziu nu vor mai fi atat de impresionati. Ori mai tarziu altfel se vor apleca spre studiul lor. Pentru unii e, cu siguranta, primul impact cu ceva adevarat. M-au intrebat, desigur, de unde le-am luat; le-am spus ca sunt de la magazin, unele sunt de porc, altele de vita.
Unii au zis ca e scarbos. Am fost de acord cu ei. Le-am explicat si faptul ca atunci cand se lovesc si le curge sange e la fel poate: scarbos, insa trebuie sa se mobilizeze si sa rezolve situatia, sa curete rana, sa aiba grija de ei.
Inima a iesit invingatoare la voturi. Am cazut insa de acord ca toate partile corpului sunt importante, niciuna nu poate exista fara celelalte.
Experimentul cu sangele
Am folosit pentru acest experiment un borcan, o lingura, apa, sare grunjoasa (sangele e sarat, nu-i asa?) si bombonele de Tic Tac, albe si rosii, reprezentand globulele. Am discutat despre componenta sangelui si le-am spus ca sangele contine ma multe substante, dar azi vom face referire doar la globulele albe si rosii. Am stabilit ce fac globulele albe, ca sunt rapsunzatoare de lupta cu bolile si ce fac cele rosii, care transporta oxigen. Unii copii stiau aceste lucruri. Fiecare a pus in borcan sare, au amestecat, apoi au pus bombonele albe si rosii. O cutie a fost pentru mancat, nu se putea altfel. Mi-a placut cand am auzit: Eu vreau o globula rosie.
Palaria cu creier
O zi in care toata lumea a vut creier, au glumit copiii. Acum sunt un creier! Acum am creier! Mi-am terminat creierul! Distractiv. Am salvat de pe internet o imagine cu un creier necolorat, am printat fiecarui copil doua parti. Nu am intrat in detalii, ci doar ca fiecare emisfera se ocupa de partea opusa a corpului, ca avem mai multe zone in creier si ca atunci cand invatam ceva, creierul nostru devine mai puternic.
As fi vrut ca elevii sa deseneze, la propriu, ce au in creier, mai ales ca ei venisera cu idei interesante: am cuvinte, am prieteni, amintiri, cunostinte. Insa cei mai multi au colorat doar paginile. E frumos si asa. Poate la anul intram in detalii.
Daca aveti si voi idei si abordari interesante, va invit sa le scrieti in comentarii. Poate stiti vreo carte ce poate fi citita ori un film.
Alte articole despre corpul uman: Corpul uman – unitate de invatare, Despre igiena si lucrul in pereche.
Ema