Jack si vrejul de fasole – pictura

Sa stiti ca de-a lungul acestui an scolar am experimentat: pictura cu sarcini si obiective si pictura libera. Din 30 de copii putini reusesc sa picteze liber, sa realizeze o lucrare armonioasa de la inceput pana la sfarsit, sa acopere echilibrat pagina. Le e greu sa isi aleaga o tema, un detaliu, le e greu sa plaseze detaliile, sa armonizeze totul si chiar sa faca atmosfera. La pictura cu sarcini si obiective e altfel: copiii deseneaza si picteaza cu totul altfel, de parca ar fi magie. Desigur, pictura libera isi are rolul ei, insa la varsta aceasta copiii au nevoie de repere. Pe de alta parte, a da prea multe repere poate duce la 30 de lucrari care sa semene perfect unele cu altele. Iata mai jos modul meu de lucru pe care il repet la fiecare ora de pictura – il voi exemplifica apeland la tema de data acesta, Jack si vrejul de fasole:

1. Alege o scena. Ce scena din poveste poti alege? Cand Jack a plecat sa vanda vaca. Pot picta castelul sau casa lui Jack. Uriasul si gaina de aur. Cand uriasul fuge dupa Jack. Sau cand Jack urca pe vrej. Uneori lamurim ce detalii fac parte din unele scene: pentru scena in care Jack vinde vaca, vor fi in desen Jack, mosul si vaca, padurea si tufisurile din spatele lor….

2. Cum asez foaia? In functie de scena aleasa, alegi asezarea foii. Vrei sa desenezi vrejul care se urca pana sus in nori? Cum vei aseza foaia? Pe inalt, e o scena inalta. Vrei sa desenezi cum mama arunca boabele in gradina? Asezi foaia pe lung.

3. Detaliile: Daca vrei sa desenezi vrejul si castelul, cat spatiu ocupa vrejul si cat castelul? Jumatate de foaie e vrejul si jumatate va fi pentru castel? – La aceasta parte le desenez copiilor pe tabla “o foaie”, un dreptunghi si le prezint optiunile. De multe ori exagerez si fac pe ditamai foaia o schita mica intr-un colt. ii intreb daca e bine si ei incap sa rada. Nu e bine, e prea mic! E prea intr-un colt, trebuie mai pe mijloc!

4. Obiectivele – adica ce urmaresc eu ca invatator la lucrarile lor. Intr-o zi le-am scris, numerotate pe tabla, obiectivele si de atunci asa facem (scriu pe tabla doar ce apare aici subliniat, restul povestim): 1. Respect tema (daca e Jack si vrejul de fasole, nu desenez avioane si barcute) 2. Desenez detalii (in lucrare sa apara cateva detalii, nu doar un vrej singuratic; altfel nu ne dam seama despre ce poveste sau tema e vorba) 3. Fac atmosfera ( culoarea de fundal care insufleteste imaginea – cu apa multa, cu culori deschise, pale) 4. Termin lucrarea (Daca mama incepe sa faca supa, dar nu o termina…. ce se intampla?) Imi amintesc si rad mereu de atunci ca intr-o zi nu am scris pe tabla obiectivele, iar Bogdan mi-a sugerat ca mai bine le-as scrie ca toti copiii sa stie cum stau lucrurile.

5. Feedback –  In decursul orei, eu trec mereu pe la fiecare si le apreciez picturile, le spun unde sa mai accentueze, cum sa umple spatiul. Dar deosebit de important e momentul de feedback din partea colegilor, iar autoevaluarea e nepretuita. De multe ori nu mai e timp sa mai evaluam lucrarile chiar in ora respectiva. Se creeaza dezordine, unii au terminat si isi strang lucrurile, altii mai au de pictat, se circula prin clasa, e rumoare, picturile sunt umede, nu le putem expune pentru studiu. Dar facem evaluare in alta ora – scriu obiectivele pe tabla si aduc stre analiza cateva lucrari, iar ei spun ce e bine si ce nu, daca lucrarea respecta cerintele.

Daca vi se pare ca lucrarile sunt minunate, sa stiti ca asa si e. Nu seamana intre ele si asta mi se pare extraordinar. Copiii si-au ales scene diferite, iar abordarile lor sunt foarte personale. Expun o parte din lucrari in spatele clasei, sus pe perete, unde avem niste placi de polistiren. Nu incap toate acolo, asa ca pe restul le expun pe alt perete. Imi place sa adaug printre lucrarile lor cuvinte care au legatura cu tema. Aici am scris titlul povestii si cateva propozitii cu fontul Curlz MT din Word, font care are niste carlionti ce se potrivesc foarte bine temei noastre cu fasolea.

Pentru aceasta pictura am folosit foi A3 – foaia A4 nu le mai ajunge, nu au loc sa se desfasoare. Desi vorbaria pare multa, sa stiti ca nu e. In maxim 10 minute lamurim aspectele organizatorice, tema, detalii, cum se aseaza foaia…. Cei mai multi termina desenul in 20 de minute.

Ema 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *