Ma voi referi in acest articol la examenul de titularizare pentru invatatori. Insa tot ce scriu aici e valabil pentru oricare alt examen: titularizare pentru profesori de oricare alta disciplina, pentru examenul de definitivat, de grad doi sau la lucrarea de gradul unu. In viziunea mea „cum sa reusesti” presupune un efort de durata, presupune pregatire temeinica de-a lungul a cel putin un an, dar dupa cum voi explica mai jos, presupune pregatire permanenta. Nu consider ca exista o solutie de moment, ceva ce poti aplica spontan cand esti in fata foii de examen si nu e o tehnica pe care sa o imbunatatesti in doua luni inainte de examen. Daca ati participat la titularizare si aveti idei de dat si altora, va rog sa lasati un comentariu.
Stiu, se va striga la voi ca sunteti deja invatatori sau ca predati deja la clasa si ar trebui sa aveti deja o exprimare aleasa, ar trebui sa stiti metodica si didactica, sa faceti diferenta dintre mijloace de invatamant si metode, sa stiti sa formulati un obiectiv operational. Daca cititi acest articol in septembrie sau in octombrie, incepeti deja sa va pregatiti pentru titularizarea din iulie anul viitor. Cred ca uneori e suficienta putina organizare, putina planificare si destula perseverenta. Dupa cum stiti, porcul nu se ingrasa in ajun, asa ca nu amanati si nu cautati scuze sa va eschivati. Care e stilul vostru de invatare?
Exprimare clara, corecta, logica
Un pas important ar fi sa te pregatesti din timp. Adica de cand esti inca la liceu sau la facultate. Exprimarea clara, coerenta, concisa, logica, la subiect este de mare importanta. Acest lucru se invata din clasele primare. Daca ai absolvit deja liceul si facultatea si acum participi la examenul de titularizare, iar exprimarea ta lasa de dorit, incepe sa lucrezi la acest aspect.
- Citeste mult, zilnic. Citeste beletristica si carti de specialitate. Citeste constient, gandeste-te la ce citesti. Observa cum se structureaza enunturile din texte.
- Analizeaza felul in care se construiesc propozitiile, care e diferenta dintre o fraza si o propozitie. Ia o carte de gramatica si planifica din septembrie pana in luna aprilie a urmatorului an sa studiezi toate subordonatele. Cate putin in fiecare saptamana.
- Stii de fapt daca exprimarea ta lasa de dorit? Scrie propozitii si fraze pe o anumita tema – un sfert de pagina, jumatate de pagina, apoi roaga pe cineva sa te ajute sa determini daca sunt formulate logic si clar. Lucreaza constant la acest aspect, astfel incat sa iti imbunatatesti exprimarea. Poti folosi la inceput subiecte din cotidian: cum ploua, ce ai facut azi, ce s-a intamplat la ora de matematica. Pe urma treci la a formula ca la subiectele de examen.
- Invata cu cineva la gramatica. Gaseste un prieten care invata pentru titularizare, ca tine. Sau cere lamuriri unui coleg din scoala, unui profesor de romana.
Urmareste reperele date in subiect
Cand am tot dat eu examene de titularizare, subiectele erau formulate la modul general. Imi lua ceva timp sa stabilesc ce aspecte sa am in vedere. Acum ti se spune clar ce aspecte vor fi punctate. La subiectul de metodica predarii limbii si literaturii romane ti se cere, de exemplu, asa: prezinta conceptul, enumera trei avantaje, mentioneaza o activitate, exemplifica modul de formare. Aceasta e structura textului pe care il vei scrie. Cea mai grea parte iti este data aici de fapt: structura – ce idei sa ai in vedere, in ce ordine, pe ce vei primi puncte. Trateaza fiecare aspect, formuleaza enunturi logice la fiecare. Aminteste-ti cum ai predat in clasa. Foloseste exemple de acolo.
Pe de alta parte, orice text vei scrie, pe orice subiect, trebuie sa aiba structura de baza: introducere, cuprins si incheiere. In introducere prezinti conceptul, dai definitia, in cuprins abordezi celelalte puncte, iar in incheiere tragi concluzii. Atunci cand esti aproape de a termina cuprinsul, numara cate cuvinte ai scris sau aproximeaza daca te-ai incadrat in limita de spatiu precizata: de exemplu, 1-2 pagini sau minim 500 de cuvinte. Daca vei constata ca nu ai scris destul, pentru ca esti inca la cuprins, gandeste-te ce alte detalii relevante poti adauga. Abia dupa ce ai atins limita de 500 de cuvinte sau o pagina poti sa te gandesti la incheiere.
Si celelalte subiecte de examen sunt formulate la fel: au o structura de urmarit. Aplici acelasi mod de lucru. Da, e mult de scris. Da, te trece prin toata materia, prin discipline diferite. Aminteste-ti ca e un concurs si trebuie sa demonstrezi ca esti mai bun decat altii. Nu aplica sfaturile de genul: „Scrie orice, numai scrie!” Cel care corecteaza chiar va cauta sa vada daca ai scris la subiect. Daca scrii orice nu demonstrezi ca stii, ci doar iti vei ocupa fara folos timpul acordat.
Invata sa formulezi un obiectiv operational
La orice examen de titularizare va fi un subiect care va atinge acest aspect: formularea unui obiectiv operational. Si va veni intotdeauna la pachet cu formularea de sarcini si formularea unor itemi de evaluare, cu alegerea metodelor potrivite, cu prezentarea demersului. In fapt ti se va cere sa faci un proiect de lectie deoarece a sti sa planifici o lectie e de mare importanta. Cum sa reusesti aici?
- De-a lungul anului, nu mai copia si nu mai folosi proiecte didactice luate de pe internet! Dar daca chiar le iei de pe net, citeste-le, vezi daca sunt corecte (nu presupune ca sunt corecte pentru ca sunt pe internet!), adapteaza-le la clasa ta, analizeaza-le, vezi ce poti schimba sau imbunatati.
- Rasfoieste metodica si didactica. Citeste despre obiective, evaluare, itemi. Fa-ti o schema. Exerseaza pe schema cum sa formulezi obiective si itemi de evaluare. Mai toate didacticile si metodicile au si modele de planuri de lectie, au explicatii clare de cum sa alegi metodele si mijloacele in functie de obiectivele propuse.
- Realizeaza chiar tu proiecte didactice. Stii ca in primii ani de lucru in invatamant ti se cere sa ai proiecte pentru fiecare zi?! Ei, acesta e motivul.
- Daca stai in weekend si planifici toata saptamana, daca te ocupi putin de cum se formuleaza obiectivele, cum evaluezi si cum planifici totul, e imposibil ca la sfarsit de an scolar sa nu stii. Cere si parerea unui coleg.
- Eu folosesc o agenda in care imi notez planul saptamanii. Aproape intotdeauna stau cu programa in fata, potrivesc obiectivele de acolo. In plus, programa ma ajuta pentru ca imi si sugereaza exemple de activitati.
- Nu mai folosi planificari de-a gata luate de pe net sau furnizate de autorii de manuale. Numai cand vei sta tu sa planifici totul, vei intelege cum functioneaza si chiar vei fi pregatit pentru examenul de titularizare.
- Pot intelege insa ca te folosesti de planificarile de-a gata pentru ca iti salveaza timp la scris. Dar tot stai si planifica in detaliu o saptamana de scoala. Inspira-te din planificarile de-a gata, foloseste-le ca suport, dar in rest stai si buchiseste pe continuturile pe care le vei preda saptamana viitoare. Pentru ca abia atunci vei invata!
Invata constient!
Daca ai predat un an sau doi sau cinci si participi la examenul de titularizare, foloseste tot ce ai facut la clasa ta. Foloseste exemple concrete, detaliaza planuri de lucru. Ceri elevilor tai sa invete intr-un anume fel? Le ceri sa fie motivati, interesati, participativi? Atunci si tu ca profesor fii asa! Aceasta e formula magica, alta nu exista.
- Fa-ti un plan de studiu si tine-te de el.
- Gandeste-te care e stilul tau de invatare.
- Acorda timp mai mult sectiunilor pe care nu le intelegi.
- Invata permanent, tot timpul anului.
- Citeste mereu cate ceva. Uneori e suficient sa citesti acelasi text despre mijloacele didactice de 3-5 ori pentru ca mintea ta sa se obisnuiasca a gandi in acei termeni.
- Fa-ti scheme simple, nu apela la comentarii si texte luate de pe net.
- Noteaza cuvinte cheie la fiecare lectie. Te vor ajuta.
- Acorda timp pentru a rezolva subiecte din anii trecuti.
- Te ajuta mult sa rasfoiesti programa de la toate clasele, manuale de limba romana si matematica de la clasele la care nu ai predat. Gasesti programa si toate manualele si pe internet. Sau la colegii de la celelalte clase. Spre exemplu, poate nu ai predat la clasa a doua medii de viata, te ajuta sa stii totusi ce presupune competenta „Sortarea, clasificarea și înregistrarea prin desene si tabelea unor date din mediul cunoscut”. Acorda timp sa te gandesti cum ai forma tu aceasta competenta la clasa a doua.
Daca ai sfaturi de dat, recomandari de metodici si didactici, daca ne poti spune ceva din experienta ta, te invit sa lasi un comentariu.
Alte articole pe blog: Ce sa nu faci in prima zi de scoala, Cum pot folosi profesorii Chat GPT.
Ema
Nu uitați, dragi colegi, să învățați cu programa de examen în față……. și mare atenție la bibliografia din programă 😊.